جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ شهریور ۳, یکشنبه

واکنش دربرابر اظهارات امرالله صالح

از: حزب ملت افغانستان

بیانیۀ شماره ۴ حزب ملت افغانستان

دربارۀ اظهارات غیرمسئولانۀ امرالله صالح
مبنی بر متهم ساختن شیعیان و هزاره‌ها


فهرست مندرجات

[قبل][بعد]



کابل پرس: يونيفورم آقای صالح تحفه برادران ایرانی بود![۱]


[] واکنش دربرابر اظهارات امرالله صالح

باسمه تعالی

آقای امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی، به تاریخ ۱۳۹۱/۱۱/۵ مقاله‌ای را در بخش پشتوی سایت بی بی سی با عنوان «چالش‌های امنیت ملی افغانستان و ایران» منتشر کرده و در آن به اظهارات غیر مسئولانه‌ای پرداخته و بخش عظیمی از مردم افغانستان را تلویحاً به‌عنوان عوامل ایران معرفی کرده است. حزب ملت افغانستان در پاسخ به این اتهامات، چند نکته را قابل یادآوری می‌داند:

۱- تمام سازمان‌های استخباراتی کشورهایی چون ایران، پاکستان، عربستان، ترکیه، آمریکا، هند، روسیه، انگلیس و… تنها به یک اصل می‌اندیشند و آن حفظ منافع ملی کشورشان است؛ پس هرگونه توقع یا تصوری جز این احمقانه است.

۲- برای این سازمان‌ها هیچ خط قرمز فکری و ایدئولوژیک برای رسیدن به‌خواسته‌های‌شان وجود ندارد. از هر طریقی و به‌هر شیوه‌ای و توسط هرکسی برنامه‌های‌شان را تعقیب کرده و برای‌شان شیعه، سنی، پشتون، هزاره، تاجیک، ازبک و... تفاوتی ندارد. بنابراین نشانه گرفتن یک قوم و یا پیروان یک مذهب و متهم‌ساختن آنان به اتهاماتی چنین بی‌پایه و اساس، تلاش در راستای مخدوش‌کردن وحدت اقوام با هم برادر کشور تلقی شده و پیامد آن تفاوتی با اقدامات دیگر دشمنان ملت افغانستان که موجودیت کشور را هدف گرفته‌اند، ندارد.

۳- آقای صالح بیشتر از هر کسی می‌داند چه جریان‌هایی بیشترین حمایت‌های تسلیحاتی و پولی را از ایران دریافت کرده‌اند. عطامحمد نور والی بلخ و یکی از رهبران برجسته مقاومت شمال در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها در این مورد، چنین می‌گوید: «همین ایرانی‌ها بود که افغانستان را حمایت کرد. همین ایرانی‌ها بود که قهرمان ملی را حمایت کرد، پول داد، سلاح و مهمات و اسلحه را از روسیه خریداری کرد و در اختیار جبهه مقاومت قرار داد.»

۴- در صورتی که مصداق شخصی برای اتهامات آقای صالح وجود داشته باشد، مطابق قانون اساسی افغانستان جرم پنداشته شده و یک عمل فردی محسوب شده و جرم شخصی است. بنابراین تعمیم‌دادن و متهم‌ساختن یک قوم و پیروان یک مذهب غیر قابل توجیه است.

۵- در ارتباط با اظهارات غیر مسئولانه آقای صالح دو فرضیه وجود دارد: اولاً ممکن است ایشان از روی احساسات و یا به‌صورت اتفاقی چنین اظهار نظری کرده باشند، که باتوجه به سوابق و تجربه استخباراتی ایشان و هم این‌که این اتهامات به‌صورت یک مقاله نشر شده، این احتمال منتفی است. لاجرم باید پذیرفت که در راستای بازی‌های سیاسی که در کشور و منطقه جریان دارد، این موضع‌گیری بخشی از یک سناریوی تعمدی است که برای ضربه‌زدن به وحدت و منافع کشور طرح شده است.

۶- مردم هزاره و اهل تشیع افغانستان در طول ده‌سال گذشته ثابت کرده‌اند که بخش مهمی از حرکت کلان ملت افغانستان در راستای حمایت از ثبات سیاسی و پشتیبانی از نظام سیاسی موجود بوده و از شرکت فعالانه در کنار دیگر برادران و خواهران هموطن‌شان در تمامی پروسه‌های ملی دریغ نورزیده‌اند. صالح به‌خوبی می‌داند که این مردم علی‌رغم نبود امنیت در کشور در طی ده‌سال گذشته حتی یک مرمی هم در مخالفت با نظام سیاسی مشروع افغانستان فیر نکرده‌اند.

حزب ملت افغانستان باتوجه به نکات فوق، اظهارات آقای صالح را غیر مسئولانه و در راستای تضعیف وحدت ملی دانسته و تعمیم‌دادن این‌گونه اتهامات را به تمام پیروان مذهب تشیع محکوم می‌کند.

حزب ملت افغانستان
کمیته سیاسی
کابل – ۱۳۹۱/۱۱/٦[٢]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- يونيفورم آقای صالح تحفه برادران ایرانی بود!، سایت کابل پرس: جمعه ٢۵ ژانويه ٢٠۱٣، بوسيله‌ى امضا محفوظ است
[٢]- بیانیۀ شماره ۴ حزب ملت افغانستان: دربارۀ اظهارات غیرمسئولانۀ «امرالله صالح» مبنی بر متهم‌ساختن شیعیان و هزاره‌ها، شبکه سراسری مردم هزاره



[] جُستارهای وابسته

حزب ملت افغانستان
امرالله صالح



[] سرچشمه‌ها

شبکه سراسری مردم هزاره
سايت کابل پرس (افغانستان پرس)