جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ مهر ۵, جمعه

رشد قد مردان اروپایی

از: رادیو فردا

رشد قد انسان

(رشد قد مردان اروپایی)

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]



[] رشد قد مردان اروپایی

یافته‌های پژوهشی جدید نشان می‌دهد که متوسط قد مردان اروپایی در بازه زمانی اوایل دهه ۱۸۷۰ تا ۱۹۸۰ میلادی ۱۱ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است، تغییری که حاکی از بهبود چشمگیر شرایط بهداشتی در این منطقه از جهان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر خلاف آنچه پیش از این تصور می‌شد، پژوهش یادشده نشان داد که رشد متوسط قد مردان اروپایی در طول مدت دو جنگ عالم‌گیر و رکود گسترده اقتصادی جهانی پیش از جنگ دوم، روندی شتابنده داشته است؛ زمانی که انتظار می‌رفت به‌واسطه فقر، سهمیه‌بندی غذا و دشواری‌های روزگار، رشد انسان‌ها کُند شده باشد.

بر اساس این گزارش، پژوهشگران اعلام کردند که به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش متوسط قد مردان در این بازه زمانی تصمیم خانواده‌ها بر داشتن تعداد فرزندان کمتر بوده است.

دانشمندان پیش‌تر متوجه شده بودند که کم‌شُماری تعداد اعضای خانواده با متوسط قد فرزندان نسبت مستقیم دارد.

تیموتی هَتون، استاد اقتصاد دانشگاه اِسِکس در بریتانیا، که سرپرستی گروه پژوهشی را بر عهده داشت، در این باره گفته است: «افزایش طول قامت انسان‌ها یکی از شاخصه‌های کلیدی بهبود متوسط وضعیت بهداشتی جمعیت‌ها است.»

این استاد دانشگاه در ادامه توضیح داد که بر مبنای شواهد و داده‌های گردآوری شده، در مدت زمانی کمی بیش از یک‌صد سال، قد مردان اروپایی «از متوسط ۱۶۷ سانتی متر به ۱۷۸ سانتی‌متر افزایش یافت» مؤلفه‌ای که خود حاکی از «اصلاح وضعیت بهداشتی و کاهش بیماری‌ها» است.

گزارش علمی این پژوهش در نشریه «آکسفورد اکونومیک پیپرز» منتشر شده و بر روی اینترنت قابل دریافت است.

گروه محققان برای انجام این پژوهش داده‌های مربوط به قد مردانی که حدود ۲۱ ساله را از سال‌های دهه ۱۸۷۰ میلادی تا سال ۱۹۸۰ در ۱۵ کشور اروپایی گردآوری کردند.

این پژوهشگران همچنین اعلام کردند که به این دلیل در بررسی علمی خود تنها بر جمعیت مردان تمرکز کردند که «داده‌های اطلاعاتی تاریخی مربوط به قد زنان چندان در دسترس نیست».

از دیگر نکات جالب توجه در این پژوهش آن است که افزایش قد در تمامی این پانزده کشور از یک الگوی مشابه افزایش پیروی نکرده است. برای نمونه، در اسپانیا، متوسط قد مردان حدود ۱۲ سانتی‌متر افزایش داشته و از ۱۶۳ سانتی‌متر در سال‌های ۱۸۷۱ تا ۱۸۷۵ میلادی به نزدیک ۱۷۵ سانتی‌متر در سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ رسید. این در حالی است که در همان زمان در کشور سوئد طول قامت مردان از کمی بیش از ۱۷۰ سانتی‌متر به حدود ۱۸۰ سانتی‌متر افزایش یافت.

دانشمندان می‌گویند از دیگر عوامل افزایش طول قامت افراد در نسل‌های جدید، افزایش درآمد سرانه، بهبود شرایط بهداشتی محل سکونت و شرایط زیستی مناسب‌‌تر و همچنین افزایش آگاهی در زمینه بهداشت و تغذیه و بهبود نظام بهداشت عمومی و خدمات اجتماعی بهتر بوده است[۱].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- مردان اروپایی در طول یک سده ۱۱ سانتی‌متر بلندتر شده‌اند، بخش دانش و فناوری رادیو فردا: ۲۰ شهریور ۱۳۹۲



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت رادیو فردا