جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ دی ۲۹, یکشنبه

آمیزش مقعدی

از: دانشنامه‌ی آریانا

آمیزش مقعدی


فهرست مندرجات
آمیزش جنسیمعقد

آمیزش مقعـدی یا رابطه جنسـی مقعـدی یا سکـس مقعـدی یا آنال سکـس (به انگلیسی: Anal sex)، نوعی از آمیزش یا رفتار جنسی در انسان است که در آن، از مقعد شخص مفعول، به‌عنوان عضو جنسی استفاده می‌شود. به این نوع آمیزش، که به وارد کردن آلت تناسلی مرد در داخل مقعد زن یا مردی دیگر است، آمیزش جنسی از راه مقعد گفته می‌شود. برای رابطه مقعدی بین دو مرد، در حقوق و علوم دینی، معمولاً واژه‌ای «لَواط» به‌کار برده می‌شود. این عمل در برخی کشورها جرم است.


واژه‌شناسی

سکس مقعدی، به‌معنای انجام رابطه جنسی از پشت (مقعد، دُبُر یا قبُل) است و در زبان فارسی عامیانه به این رفتار جنسی، «کون‌کردن» می‌گویند.

لَواط واژه‌ای است که معمولاً در حقوق و علوم دینی به کار برده می‌شود و به آمیزش جنسی مقعدی میان مردان اشاره دارد. قومی که لوط پیامبر آنان بود و در سدوم زندگی می‌کردند به این عمل شهرت داشتند.

هم‌چنین، در فقه اسلامی، به آمیزش جنسی مقعدی مرد با زن، «وطی زن در دُبُر» گفته می‌شود و از نظر علما مورد اختلاف است. برخی این رفتار جنسی را محلّ اشکال می‌دانند، عده‌ای دیگر، به کراهت شدید آن نظر داده‌اند و پاره‌ای حتا آن‌را حرام می‌خوانند.


پیشینه‌ی تاریخی

از لحاظ تاریخی، رابطه جنسی مقعد به‌طور معمول با همجنس‌گرایی مرد همراه است. این رفتار جنسی، تاریخ کهن دارد و شواهد مربوط به آن در بین اقوام و تمدن‌های گوناگون بشری مشاهده شده است. با این حال، برای قرن‌ها سکس مقعدی عملی مذموم و نوعی تابو شمرده می‌شده است.

تصویر نقاشی شده از آمیزش جنسی از راه مقعد، میان هادریان (امپراطور رم) و آنتینوس در مصر. اثر ادوار هنری آوریل.

آنچه به‌عنوان داستان قوم لوط در تورات آمده، خود حاکی از رواج آمیزش جنسی از راه مقعد در عهد باستان می‌باشد که با گرایش همجنس‌گرایانه توأم بوده است: «غروب‌ همان‌‌روز وقتی كه‌ آن‌ دو فرشته‌ به‌ دروازه‌ شهر سدوم‌ رسيدند، لوط‌ در آن‌جا نشسته‌ بود. به‌محض‌ مشاهدۀ آن‌ها، از جا برخاست‌ و به‌ استقبال‌شان‌ شتافت‌ و گفت‌: «ای سَروَران‌، امشب‌ به‌ منزل‌ من‌ بياييد و مهمان‌ من‌ باشيد. فردا صبحِ زود هر وقت‌ بخواهيد، می‌توانيد حركت‌ كنيد.» ولی آن‌ها گفتند: «در ميدان‌ شهر شب‌ را به‌‌سر خواهيم‌ برد.» لوط‌ آن‌قدر اصرار نمود تا اين‌كه‌ آن‌ها راضی شدند و به‌‌خانه‌ وی رفتند. او نان‌ فطير پخت‌ و شام‌ مفصلی تهيه‌ ديد و به‌ ايشان‌ داد كه‌ خوردند. سپس‌ در حالی‌كه‌ آماده‌ می‌شدند كه‌ بخوابند، مردان‌ شهر سدوم‌، پير و جوان‌، از گوشه‌ و كنار شهر، منزل‌ لوط‌ را محاصره‌ كرده‌، فرياد زدند: «ای لوط‌، آن‌ دو مرد را كه‌ امشب‌ مهمان‌ تو هستند، پيش‌ ما بياور تا به‌ آن‌ها تجاوز كنيم‌.» لوط‌ از منزل‌ خارج‌ شد تا با آن‌ها صحبت‌ كند و در را پشت‌‌سر خود بست‌. او به‌ ايشان‌ گفت‌: «دوستان‌، خواهش‌ می‌كنم‌ چنين‌ كار زشتی نكنيد. ببينيد، من‌ دو دختر باكره‌ دارم‌. آن‌ها را به‌ شما می‌دهم‌. هر كاری كه‌ دلتان‌ می‌خواهد با آن‌ها بكنيد؛ اما با اين‌ دو مرد كاری نداشته‌ باشيد، چون‌ آن‌ها در پناه‌ من‌ هستند.» مردان‌ شهر جواب‌ دادند: «از سر راه‌ ما كنار برو! ما اجازه‌ داديم‌ در شهر ما ساكن‌ شوی و حالا به‌ ما امر و نهی می‌كنی. الان‌ با تو بدتر از آن‌ كاری كه‌ می‌خواستيم‌ با آن‌ها بكنيم‌، خواهيم‌ كرد.» آن‌گاه‌ به‌طرف‌ لوط‌ حمله‌ برده‌، شروع‌ به‌ شكستن‌ در خانه‌ او نمودند. اما آن‌ دو مرد دست‌ خود را دراز كرده‌، لوط‌ را به‌ داخل‌ خانه‌ كشيدند و در را بستند، و چشمان‌ تمام‌ مردانی را كه‌ در بيرون‌ خانه‌ بودند، كور كردند تا نتوانند درِ خانه‌ را پيدا كنند. آن‌ دو مرد از لوط‌ پرسيدند: «در اين‌ شهر چند نفر قوم‌ و خويش‌ داری؟ پسران‌ و دختران‌ و دامادان‌ و هر كسی را كه‌ داری از اين‌ شهر بيرون‌ ببر. زيرا ما اين‌ شهر را تماماً ويران‌ خواهيم‌ كرد. فرياد عليه‌ ظلمِ مردمِ اين‌ شهر به‌حضور خداوند رسيده‌ و او ما را فرستاده‌ است‌ تا آن‌ را ويران‌ كنيم‌.» ... آن‌گاه‌ خداوند از آسمان‌ گوگرد مشتعل‌ بر سدوم‌ و عموره‌ بارانيد و آن‌ها را با همه‌ شهرها و دهات‌ آن‌ دشت‌ و تمام‌ سكنه‌ و نباتات‌ آن‌ به‌كلی نابود كرد».

هم‌چنین قرآن داستان قوم لوط را به پیروی از تورات، به شیوه‌ای خاص خود بیان می‌دارد: «به‌خاطر آورید لوط را، هنگامى که به قوم خود گفت: آیا عمل بسیار زشتی را انجام می‌دهید که هیچ‌یک از جهانیان، پیش از شما انجام نداده است؟ آیا شما از روى شهوت به سراغ مردان می‌روید نه زنان؟ شما گروه اسراف کار و منحرفی هستید.» این داستان در قرآن بارها تکرار می‌شود.

به هر حال، ادبیات و هنر برخی نقاط جهان از زمان بسیار کهن، شاهد اشاراتی به این پدیده است. در تاریخ اسلام، يحيی بن اكثم فقيه اصولی و قاضی‌القضات و مشاور مأمون خليفه عباسی يکی از نام‌آورترين همجنس‌گرايان است. گفته می‌شود که مأمون خود نيز به همجنس‌گرايی شور و اشتياق فراوانی داشت.


روش‌ها

سکس مقعدی میان یک زن و مرد یا بین دو مرد، که عبارت است از انجام عمل جنسی (خفت‌وخیز) توسط دخول آلت تناسلی مردانه به مقعد زن یا مرد دیگر، می‌تواند به روش‌های زیر باشد:

مرد به زن

    سخن گفتن دربارۀ آمیزش مقعدی میان مرد و زن، با آن‌که در بسیاری کشورها تابو شمرده می‌شود، در سال ٢٠٠٢، ٣۵ درصد از زنان بین سنین ٢۵ و ۴۴، گفتند که این روش جنسی را تجربه کرده‌اند و در یک نظرسنجی که در سال ٢٠۱٠ انجام شده است، تجربه‌ی این روش در زنان بین سنین ٣٠ و ۴٠، به ۴٠ درصد و در زنان بین سنین ٢۵ تا ٢۹، به ۴٦ درصد افزایش یافته است.
مرد به مرد
    آمیزش مرد با مرد یا (به انگلیسی: Men who have sex with men؛ یعنی مردانی که با مردان آمیزش می‌کنند یا MSM)، که در ادبیات شریعت اسلامی «لواط» خوانده می‌شود، به آمیزشی می‌گویند که مرد با همجنس خود رابطه جنسی دارد. این رفتار جنسی را معمولاً همجنس‌گرایان مرد یا دوجنس‌گرایان انجام می‌دهند.

آمیزش مقعدی چه میان یک مرد و زن و چه بین دو مرد، باید با ظرافت و نرمی خاصی انجام شود. برای انجام این نوع سکس بهتر است قبل از وارد کردن آلت مرد، ابتدا ناحیه مقعد کمی تحریک شود. تحریک این ناحیه از بدن برای خیلی‌ها فوق‌العاده لذتبخش است. توجه شود که رکتوم یا خود مقعد بسیار حساس هستند و باید با احتیاط به آن نزدیک شد.

ساده‌ترین روش این است که هنگام انجام سکس دهانی، به‌وسیله انگشت که باید قبلاً ناخن‌ها را کوتاه کرده و دست‌ها شسته شده باشد، ناحیه مقعد شریک جنسی نوازش شود. و بوسیدن و بازی کردن با مقعد، لذت مضاعفی را در خانم‌ها ایجاد می‌کند.

، لذت مضاعفی را در خانم‌ها ایجاد می‌کند

به عکس‌العمل شریک جنسی دقت شود، اگر با این کار راحت بود و مشکلی نداشت آن‌گاه باسن او را بیشتر باز کرده و انگشت اندکی عمیق‌تر فرو گردد. اما پیش از آن باید مطمئن شد که انگشتان به‌خوبی لیز هستند. برای این منظور می‌توان از مواد لیزکننده‌ی مخصوص استفاده کرد. ولی ساده‌ترین و در دسترس‌ترین ماده برای این‌کار، بزاق دهان است.

سپس، کم کم و به آهستگی انگشت به داخل معقد فرو شود. برای حفظ راحتی شریک جنسی، باید مراقب بود که هیچ فشاری وارد نگردد. هنگامی‌که انگشت وارد مقعد شد، آن‌گاه به آرامی دیواره آن ماساژ داده شود. پس از آن، بهتر است، این کار به آرامی و مرحله به مرحله با دو انگشت انجام شود تا به‌تدریج ماهیچه‌های این ناحیه شل شده و مقعد آمادگی ورود آلت مرد را پیدا کند.

انگشت کردن قبل از سکس معقدی

آنگهی، مقدار زیادی از ماده لیزکننده روی آلت مرد ریخته و سر آن‌ به آهستگی وارد مقعد شود. فراموش نشود که به‌منظور حفظ سلامتی همیشه هنگام انجام هر نوع سکسی حتماً باید از کاندوم استفاده گردد.

در آغاز، زمانی که آلت مرد وارد مقعد می‌شود، ممکن است انجام آن بسیار سخت باشد و فقط بتوان قسمتی از آلت را وارد مقعد نمود. ولی به‌تدریج که بدن شریک جنسی شل‌تر شود، ورود آلت مرد راحت‌تر شده و می‌توان مقدار بیشتری از آن‌را وارد کرد. هرگز برای ورود آ لت مرد نباید از فشار استفاده شود، زیرا خطر پارگی و آسیب به مقعد وجود دارد.

مرد و زن، در حال سکس مقعدی

بهتر است اول سر آلت را وارد کرد و به‌طور آهسته و ریتمیک، آن‌را داخل و خارج نمود. هنگامی‌که بدن شریک جنسی شل شد، ضمن انجام همان حرکات منظم، مقدار بیشتری از آلت وارد مقعد گردد و هم‌چنان به داخل و خارج کردن همین مقدار از آلت ادامه داد. همین‌گونه تا زمانی‌که طرف مقابل هنوز می‌تواند تحمل کند آلت مرد اندک اندک بیشتر فرو شود.

مرد و مرد، در حال سکس مقعدی

با توجه به درد شدیدی که ممکن است آمیزش مقعدی برای شریک جنسی داشته باشد، بوسیدن، نوازش کردن و ابراز کلمات عاشقانه نقش زیادی در کاهش درد و ایجاد لذت از این نوع سکس در او دارد. فراموش نشود که هرگز در پایان سکس، مرد آلت خود را به‌طور ناگهانی از مقعد بیرون نکشد، زیرا باعث ایجاد درد شدیدی در شریک او خواهد شد.


دیدگاه ادیان

در بسیاری از ملل و فرهنگ‌ها برای رابطه مقعدی بین زن-مرد و بین مرد-مرد منع مذهبی وجود داشته و حرام شمرده می‌شود.

در دین اسلام، به سکس مقعدی بین دو مرد لواط و به سکس مقعدی مرد با زن «وطی دبر» گفته می‌شود. لواط، از نظر این دین، یکی از گناهان کبیره محسوب می‌گردد و از آن نهی شده و از عواقب اخروی آن به‌شدت یاد شده است.[سید عبدالحسین دستغیب شیرازی، گناهان کبیره، ج ۱، ص ۲۲۲] از این گذشته، مجازات سخت دنیوی را نیز در پی دارد، چنان‌که در برخی موارد، حتی برای آن مجازات اعدام در نظر گرفته شده است.[]

اما در مورد جواز سکس مقعدی مرد و زن اختلاف وجود دارد به گونه‌ای که برخی معتقدند این عمل کاملاً حرام است و اگر کسی انجام داد باید توبه کند و برخی دیگر معتقدند اگر زن راضی نباشد حرام و در غیر این‌صورت شدیداً مکروه‌ است.[] اهل سنت این کار را شدیداً حرام می‌دانند و حتی برخی از علمای آنان فتوا داده‌اند که اگر مردی چنین کاری انجام دهد، زنش می‌تواند فوراً از او طلاق بگیرد.[]

با این حال، در سورۀ بقره، آیۀ ۲۲۳ در این خصوص چنین اشاره شده است: «نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ» (زنان شما كشتزار شما هستند پس از هر جا [و هر گونه] كه خواهيد به كشتزار خود [در]آييد و آن‌ها را براى خودتان مقدم داريد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه او را ديدار خواهيد كرد و مؤمنان را [به اين ديدار] مژده ده).

در شأن نزول این آیه آمده است: «احمد و ترمذی از ابن‌عباس و هم‌چنین صاحب روض الجنان چنین نقل نموده‌اند که روزی عمر بن الخطاب نزد پیامبر آمد و گفت یا رسول‌الله بدادم برس که نابود شدم. پیامبر فرمود مگر چه شده است؟ گفت دیشب با زوجه خود در قبُل او از پشت سر نزدیکی نمودم. پیامبر چیزی نفرمود و این آیه نازل گردید.»

و نیز در صحیح بخاری و صحیح مسلم و نیز ابوداوود و ترمذی روایت کرده‌اند که این آیه رد بر یهود است که معتقد بودند هر کس با زن خود در قبُل و فرج او از پشت‌سر وطی بنماید، فرزندی که از او متولد می‌شود، احول (لوچ) خواهد گردید و خداوند عقیدۀ آن‌ها را تکذیب کرد...


از نظر علمی

مَقعَد (به انگلیسی: Anus)، سوراخی در بدن است که در بخش پایانی دستگاه گوارش موجودات زنده قرار دارد و عملکرد آن دفع مواد زائد غذایی داخل بدن می‌باشد. به‌خاطر تمرکز زیاد پایانه‌های عصبی در محدوده مقعد، این محدوده جزو مناطق شهوانی بدن محسوب می‌شود. از این‌رو، امکان دارد که از این عضو به‌عنوان اندام جنسی برای رابطه جنسی استفاده شود و این‌گونه رفتار جنسی را آمیزش مقعدی می‌نامند.

دستگاه گوارش و مقعد انسان

لذت بخش بودن رابطه جنسی از طریق مقعد به‌علت وجود میزان زیاد پایانه‌های عصبی در بخش مقعد است. در مردان رابطه مقعدی هم‌چنین باعث تهیج و تحریک پروستات (عضوی که در مرحله اوج تحریک جنسی، احساس لذت را کنترل و میسر می‌سازد) می‌گردد.

اما از طرف دیگر به‌دلیل وجود پایانه‌های عصبی بسیار، ممکن است که در صورت کم توجهی و یا عدم آگاهی هر یک ازشرکای جنسی، درد زیادی در اولین تجربه رابطه مقعدی تجربه شود و خوشی یا لذت نزدیکی فروکش کند. ممکن است چنین تجربه‌ای باعث شود که بسیاری از این نوع آمیزش چشم‌پوشی کنند.

در صورت رعایت نکردن روش‌های درست، سکس مقعدی می‌تواند یکی از راه‌های شیوع بیماری‌های جنسی مانند ایدز و سرطان بوون باشد. چرا که در این روش سکس، احتمال خراش و در نتیجه انتقال خون میان دو فرد بالا است. در ضمن، در مورد زیاده‌روی در این روش ممکن است به عضلات بندآر یا اسفنکتر (به انگلیسی: sphincter) صدمه وارد شود که در سنین کهولت باعث عدم کنترل مدفوع خواهد شد

افزون بر این، درد شدید، احتمال بروز خونریزی‌های کم یا زیاد در کانال مقعد و افزایش احتمال بیماری‌های عفونی، بروز مشکلات در گیرنده‌های احساسی موجود در کانال مقعد، عوارض فیزیکی ناشی از رابطه جنسی مقعدی در دراز مدت و در صورت عدم دقت زوجین در نحوه آمیزش، امکان شکستن آلت تناسلی مرد یا پارگی در مقعد زن وجود دارد.


زیان‌های احتمالی

انجام رابطه جنسی مقعدی، می‌تواند مشکلاتی را برای شخص مفعول ایجاد کند، از جمله این‌که عضلات حلقوی که مجرای مقعد را می‌بندد دچار اشکال می‌شوند. گیرنده‌هایی که در مجرای مقعد هستند بسیار حساس هستند و برای همین به محض این‌که مدفوع وارد انتهای رکتوم می‌شود فرد احساس می‌کند باید دستشویی برود. این گیرنده‌ها به‌حدی حساس هستند که فرد تفاوت وجود گاز و مدفوع را می‌فهمد، یعنی فقط کشش نیست، این‌ها را از هم تفکیک می‌کند. بنابراین انجام آمیزش مقعدی در درازمدت حتماً آسیب‌هایی به فرد وارد می‌کند و مشکلات ماندگار فیزیولوژیک ایجاد می‌کند.

از جمله، انجام رابطه جنسی مقعدی به‌صورت مکرر به‌تدریج سبب فراختر شدن مقعد شده، چین‌های مخاطی مقعد از بین رفته و در موارد پیشرفته نارسایی عضله اسفنگتر مقعد و بی‌اختیاری مدفوعی نیز ایجاد خواهد شد.

گذشته از این، در صورت عملکرد نادرست، احتمال ابتلا به بعضی از بیماری‌ها، مانند ایدز و سرطان بوون نیز وجود دارد.

بر اساس آمار، انتقال ویروس اچ‌آی‌‌وی، از طریق رابطه جنسی مقعدی، هم‌چنان بالاترین میزان درصد خطر اننقال را به‌خود اختصاص می‌دهد. در بین افراد آلوده از طریق آمیزش جنسی، مردان همجنسگرایی که به رابطه مقعدی گرایش دارند، بیشترین قربانیان این ویروس را تشکیل می‌دهند.

در صورتی‌که شریک جنسی شما در یک رابطه جنسی مقعدی چه زن و چه مرد، آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی باشد، قادر به انتقال آن، از طریق آمیزش جنسی مقعدی بیشتر از رابطه واژینال، به شخص فاعل می‌باشد.

میزان بالای خطر انتقال ویروس اچ‌آی‌وی، از راه نزدیکی مقعدی، به دلایل زیر است:

  • دیواره داخلی روده بزرگ (بخش داخلی مقعد) خود قابلیت جذب مستقیم مواد و انتقال مستقیم آن به خون را دارد.

  • حلقه خروجی جداره مقعد به‌دلیل این‌که مانند واژن قابلیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری لازم برای نزدیکی و حرکت رفت و برگشتی آلت تناسلی مرد را ندارد، در نتیجه احتمال خراش برداشتن و خون‌ریزی آن بسیار بالا می‌باشد. این خراش‌ها و بریدگی‌ها اغلب در بافت و بسیار ریز می‌باشد و معمولاً با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند.

  • هم‌چنین، نوک آلت تناسلی مردان نیز به‌دلیل عدم وجود محیطی مناسب برای حرکت رفت و برگشتی احتمال دارد که دچار خراش در سطح گردد که این مورد خطر دریافت ویروس را در شخص فاعل هم افزایش می‌دهد.

  • مایع منی قادر به حمل ویروس اچ‌آی‌وی به میزان قابل توجه‌ای می‌باشد. در صورتی که شخصی به‌صورت مفعول در آمیزش مقعدی شریک باشد، و مایع منی از طریق مقعد وارد بدن وی شود، در صورت آلوده بودن فاعل، خطر زیاد انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به وی وجود دارد.

در این نوع رابطه، مهم‌ترین خطری که افراد را تهدید می‌کند تماس خونی مستقیم و هم‌چنین مایعات درونی بدن با خون شریک جنسی می‌باشد که در صورت آلوده بودن هر یک از شرکای جنسی، احتمال سرایت ویروس اچ‌آی‌وی به شریک سالم وجود دارد.

بیماری بوون (به انگلیسی: Bowen's disease) یکی از انواع سرطان‌های پوستی (SCC یا سرطان سلول سنگفرشی) نادر است. که در مخاط انتهای مقعد تظاهر پیدا می‌کند. در سنین بالا و جوانانی که زگیل مقعدی و فعالیت جنسی زیادی دارند، دیده می‌شود. علائم آن خارش دور مقعدی سوزش یا خون‌ریزی است و در معاینه پلاک‌های مجزا قرمز و پوسته‌دار دیده می‌شود. این بیماری در موارد نادری در هم‌جنس‌گرایان گزارش شده‌ است.

اگر کودکان مورد آمیزش جنسی از مقعد قرار گیرند، چون مجرای مقعد تنگ و باریکی دارند علائم تروما مانند درد شدید نواحی مقعد، بالاکشیده‌ شدن عضلات مقعد و قیفی‌شکل شدن آن، خونمردگی یا خراشیدگی و زخم در لابلای چین‌های مقعد و گاه پارگی‌های شدید مخاطی و عضلانی مشاهده خواهد شد. چون مقعد از نواحی رفلکس زای بدن است در موارد نادری حتی مرگ ناگهانی نیز گزارش شده‌ است.


آمیزش امن‌تر

به‌دلیل این‌که در آمیزش جنسی مقعدی در مقایسه با سایر راه‌های رابطه جنسی، بالاترین خطر انتقال ویروس اچ‌آی‌وی را به همراه دارد، توصیه می‌شود در صورت انتخاب آن حتماً محافظت‌های بهداشتی و احتیاط‌های جانبی لازم صورت بگیرد. برای برقراری آمیزش مقعدی امن‌تر، موارد زیر می‌تواند میزان خطر را کاهش دهد:

  • توصیه اکید به استفاده از کاندوم می‌گردد. افرادی که به‌صورت مفعول به این نوع رابطه روی می‌آورند، می‌توانند از کاندوم‌های زنانه استفاده کنند.

  • بهداشت و شستشوی کامل و دقیق بدن به‌خصوص آلت‌های جنسی باید رعایت شود.

  • استفاده از مواد نرم‌کننده و لیزکننده توصیه می‌شود. دقت شود که در صورت استفاده همزمان از کاندوم و مواد لیزکننده، از مواد روغنی لیزکننده مانند وازلین که از مشتقات نفتی تهیه می‌شوند، استفاده نشود. به‌دلیل این‌که باعث سایدگی و پاره‌شدن کاندوم می‌شود.

  • آرامش به‌هنگام انجام این روش آمیزش بایست رعایت شود. در صورتی‌که ماهیچه‌های مقعد سفت باشد، احتمال پارگی و درد شدید وجود دارد که زخم و خون‌ریزی خود باعث تماس مستقیم خونی و در نتیجه بالاتر رفتن خطر انتقال بیماری‌های مقاربتی سرایتی و از جمله ویروس اچ‌آی‌وی می‌شود.

  • یکی از نکات مهم دیگر، پرهیز از نوشیدن مشروبات الکی و عدم استفاده از مواد مخدر پیش از تماس و ارتباط جنسی است. به‌علت این‌که پس از اثرگذاری الکل و مواد مخدر انسان کمتر قادر به کنترل و تصمیم‌گیری است که این خود میزان پذیرش خطر را در افراد بالا می‌برد.

  • هیچ‌وقت بلافاصله پس از رابطه جنسی مقعدی، پیش از شستشوی آلت جنسی مرد و زن، تماس جنسی واژینال، نباید انجام گیرد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

دکتر مهدی خراسانی، رابطه‌ی جنسی مقعدی
...


[] پی‌نوشت‌ها

...
















Vital and Health Statistics; Journal of Sexual Medicine

کون‌لیسی شامل انواع مختلفی از تکنیک‌ها مانند بوسیدن، حرکت زبان روی باسن و بین شکاف آن و لیسیدن بیرون و داخل مقعد می‌باشد. اما باید توجه داشت که این عمل، دارای خطرات بهداشتی بالقوه ناشی از تماس مستقیم دهان با مدفوع است. بیماری‌هایی که ممکن است از طریق تماس زبان با مدفوع منتقل شود عبارتند از: بیماری‌های ویروسی: هپاتیت A، هپاتیت B، هپاتیت C، فلج اطفال، ویروس پاپیلوم انسانی، ویروس هرپس سیمپلکس؛ بیماری‌های عفونی و التهابی: کلامیدیا تراکوماتیس، گاستروآنتریت، التهاب ملتحمه، سوزاک؛ بیماری باکتریایی: شیگلوز (اسهال خونی).


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:سکسولوژیآمیزش جنسی