جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ دی ۲۴, سه‌شنبه

فوتبال افغانستان

گزارش از: بی بی سی

فوتبال افغانستان

جایزه بازی جوانمردانه فیفا

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


شنبه ۱۱ ژانويه ۲۰۱۴، فدراسیون فوتبال افغانستان اعلام کرد که فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، فوتبال این کشور را به‌عنوان نامزد فوتبال جوانمردانه جهان (FIFA Fair Play Award) برای سال ۲۰۱۳ معرفی کرده است. در تاریخ ۹۰ ساله فوتبال افغانستان این اولین‌بار بود که فوتبال این کشور نامزد این مقام از سوی فیفا شد.

این مراسم با حضور ۲۰۹ کشور عضو فیفا، روز دوشنبه سیزدهم ماه ژانویه ۲۰۱۴، در شهر زوریخ کشور سوئیس، مقر فیفا، برگزار شد. در این مراسم که بهترین‌های فوتبال جهان در سال ۲۰۱۳ نیز انتخاب گردید، از جانب افغانستان، کرام‌الدین کریم رئیس و سید علی‌رضا آقازاده، دبیرکل فدراسیون فوتبال افغانستان به نمایندگی از این کشور حضور یافت.

فوتبال افغانستان در سال گذشته میلادی با قهرمانی در جنوب آسیا دستاوردهای زیادی داشت. این تیم توانست رتبه ۱۲۹ را در رده‌بندی جهانی فیفا به‌دست آورد. فیفا این دستاورد فوتبال افغانستان را از سال ۱۹۹۳ تاکنون در تاریخ فوتبال این کشور بی‌سابقه خواند[۱]. سرانجام، افغانستان، برای نخستین‌بار، برنده جايزه معتبر «بازی جوانمردانه فيفا» شد.


[] جایزه بازی جوانمردانه فیفا

فدراسیون فوتبال افغانستان جایزه بازی جوانمردانه فیفا در سال ۲۰۱۳ را برد. جایزه بازی جوانمرانه فیفا به شخص یا نهادی اعطا می‌شود که در طول یک سال گذشته اصول بازی جوانمردانه را رعایت کند.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) در توضیح علت اعطای جایزه بازی جوانمردانه سال ۲۰۱۳ به فدراسیون افغانستان نوشته است؛ «فوتبال افغانستان در یک سال گذشته با توجه ویژه به فوتبال پایه، ساختن زیرساخت‌های برای توسعه فوتبال در سراسر کشور و هم‌چنین راه‌اندازی لیگ حرفه‌ای فوتبال با وجود اثرات باقی‌مانده از یک دهه جنگ گام‌های مهمی در توسعه این ورزش برداشته است.»

رشد فوتبال افغانستان در سال‌های اخیر زنان را نیز به ورزشگاه‌های فوتبال کشاند

کرام‌الدین کریم، رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان در این مراسم جایزه بازی جوانمردانه را دریافت کرد.

رئیس فدراسیون افغانستان پس از دریافت این جایزه تأکید کرد، که همکاران او در یکسال گذشته همواره روح بازی جوانمردانه را در متن کارهای خود قرار داده‌اند و دستاورد آن‌ها در این مدت در سطوح مختلف فوتبال در افغانستان کاملاً مشهود است.

با همکاری برنامه گل فیفا، افغانستان امکان ساخت زمین‌های چمن مصنوعی را پیدا کرد، زمین‌هایی که در دومین دوره لیگ برتر افغانستان مورد استفاده قرار گرفت.

یکی از مهم‌ترین رخ دادهای بازی‌های دوستانه در سال ۲۰۱۳، بازی دو تیم افغانستان و پاکستان همسایه جنوبی این کشور پس از ۱۰ سال بود. تیم ملی افغانستان این مسابقه را با نتیجه سه بر صفر در حضور مشتاق هزاران تماشاگر مرد و زن برد. بازی برگشت این بازی در ماه مارس در لاهور پاکستان برگزار خواهد شد.

در تاریخ ۹۰ ساله فوتبال افغانستان این اولین‌بار است که فوتبال این کشور موفق به کسب این جایزه از سوی فیفا شده است. ازبکستان در سال ۲۰۱۲ موفق به کسب جایزه فوتبال جوانمردانه سال فیفا شد.

فوتبال افغانستان در سال گذشته میلادی با قهرمانی در جنوب آسیا دستاوردهای زیادی داشت. این تیم توانست رتبه ۱۲۹ را در رده‌بندی جهانی فیفا به‌دست آورد.

فیفا این دستاورد فوتبال افغانستان را از سال ۱۹۹۳ تاکنون در تاریخ فوتبال این کشور بی‌سابقه خواند[٢].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط محمد محمدی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- فوتبال افغانستان برای اولین بار نامزد فوتبال جوانمردانه فیفا شد، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: شنبه ۱۱ ژانويه ٢٠۱۴ - ٢۱ دی ۱٣۹٢
[٢]- فوتبال افغانستان جایزه بازی جوانمردانه فیفا را کسب کرد، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: دوشنبه ۱٣ ژانويه ٢٠۱۴ - ٢٣ دی ۱٣۹٢



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان