جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ دی ۲۵, چهارشنبه

لو فریگنو

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[بدن‌سازی][قهرمانان پرورش اندام]


لویس جود «لو» فریگنو (به انگلیسی: Louis Jude «Lou» Ferrigno) مشهور به لو فریگنو (Lou Ferrigno) (زادۀ ۱۹۵۱ م)، بدن‌سازی حرفه‌ای، بازیگر سینما، و مربی و مشاور بدن‌سازی بازنشسته آمریکایی است[۱]. او در کنار آرنولد از شناخته‌شده‌ترین ستاره‌های بدنسازی جهان است[٢].


[] زندگی‌نامه

لو فریگنو، در ۹ نوامبر ۱۹۵۱ میلادی، در بروکلین، نیویورک، از یک مادر و پدر آمریکایی ایتالیایی‌تبار به‌نام‌های «ویکتوریا» (Victoria) و «مت فریگنو» (Matt Ferrigno) که یک ستوان پلیس بود، زاده شد[٣]. فریگنو، به‌زودی پس از تولد، بر اثر یک بیماری عفونی، حدود ٧۵ تا ۸۰ درصد شنوایی خود را از دست داد؛ اما این وضع او، تا ایام سه سالگی‌اش مشخص نشد[۴].

وی در ۱٣ سالگی به پرورش اندام روی آورد[۵] و به‌عنوان یکی از مدل‌های بدنسازی و از طرفداران «استیو ریوز» (Steve Reeves) ستارۀ فیلم هرکول بود که بعدها خود نیز نقش هرکول را بازی کرد[٦]. همچنین، از قهرمانان دروان کودکی او مرد عنکبوتی و هالک بودند[٧]. به هر حال، فریگنو، در دبیرستان فنی بروکلین (Brooklyn Technical High School) فلزکاری آموخت. پس از فارغ‌التحصیلی از این دبیرستان، در سال ۱۹٦۹، موفق به کسب اولین عنوان «آی اف بی بی آقای آمریکا» و چهار سال بعد، صاحب عنوان «آی اف بی بی آقای جهان» شد[٨]. در آغاز کار، با آرنولد شوارتزنگر تمرین می‌کرد[۹] و در سال ۱۹٧۴، در اولین تلاش خود در مسابقات مستر المپیا مقام دوم را به‌دست آورد[۱٠]. اما در سال بعد به مقام سوم رسید[۱۱].

در سال ۱۹٧۵، فیلم مستند ۸۵ دقیقه‌ای «تپش آهن»، به کارگردانی رابرت فیوره با بازی آرنولد شوارزنگر، لو فریگنو را به شهرت رسانید[۱٢]. او در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهده ۸۰ میلادی با بازی در سریال «هالک شکست‌ناپذیر» به قلب میلیون‌ها نفر راه پیدا کرد[۱٣].

در سال ۱۹۷۷، فریگنو، در مسابقات بین‌المللی بدنسازی «قویترین مردان جهان» که سالانه صورت می‌گیرد، شرکت کرد و در مرحلهٔ فینال، بین ۸ رقیب، مقام چهارم را به‌دست آورد[۱۴].

با وجود این، او به مدت سه سال در یک کارخانۀ فلزکاری مشغول به‌کار بود؛ اما پس از آن‌که یکی از همکارانش در جریان کار - به‌طور تصادفی - دستش قطع شد، این کار را ترک گفت[۱۵]. پس از این، برای چند سال دست از مسابقات کشید و مدتی به بازی فوتبال روی آورد و به لیگ فوتبال کانادا پیوست؛ ولی بعد از دو بازی، فوتبال را نیز ترک کرد[۱٦].

در اوایل دهه ۱۹۹۰، فریگنو، دوبارۀ به بدنسازی بازگشت و در مسابقات سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ آقای المپیا، به رقابت پرداخت[۱٧]. پس از سال ۱۹۹٦، بازنشسته شد[۱٨].

فریگنو، دوبار ازدواج کرد. بار اول در سال ۱۹۷۸ میلادی با سوزان گرواف پیوند زناشویی بست که پس از یکسال، در سال ۱۹۷۹ میلادی از هم جدا شدند. بار دوم در سال ۱۹۸۰ میلادی با کارلا گرین ازدواج نمود که تاکنون با هم زندگی مشترک دارند. وی از این پیوند، دو پسر و یک دختر دارد[۱۹].


[] افتخارات

فریگنو برنده‌ی یک عنوان «آی اف بی بی آقای آمریکا» و دو عنوان «آی اف بی بی آقای جهان» است که در مستند بدن‌سازی «تپش آهن» ظاهر شد. به‌عنوان یک بازیگر، او بیشتر برای بازی در نقش «هالک» برای سریال «هالک شگفت‌انگیز» شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس و صداگذاری و شبیه‌سازی این شخصیت در کارتون‌ها و فیلم‌هایی چون «هالک» (۲۰۰۳)، «هالک شگفت‌انگیز» (۲۰۰۸) و «انتقام‌جویان» (۲۰۱۲) معروف است. او هم‌چنین در فیلم‌هایی چون «هرکولس» (۱۹۸۳)، «سنباد و هفت دریا» (۱۹۸۹)، «دوست دارم، مرد» (۲۰۰۹) و یک سیتکام به‌نام «پادشاه ملکه‌ها» در نقش خودش ظاهر شده است[٢٠].



[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط دانیال مهدی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]