جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ دی ۱۱, چهارشنبه

فیزیک کوانتوم

از: دانشنامه‌ی آریانا

مکانیک کوانتوم

فیزیکمفاهیم بنیادین فیزیک

مکانیک کوانتوم (به انگلیسی: Quantum mechanics، با تلفظ آمریکایی: Quantum mechanics) یا مکانیک کوانتوم (Quantum physics)، که تیوری کوانتوم (Quantum theory) نیز نامیده می‌شود، شاخه‌ای بنیادی از فیزیک نظری است که با پدیده‌های فیزیکی در مقیاس میکروسکوپی سروکار دارد. در واقع، مکانیک کوانتوم بخش مهم، اما پیچیده و قدرتمندی از فیزیک محسوب می‌شود، که بسیار گیج‌کننده و درک ناشدنی است.

مکانیک کوانتوم یکی از دو انقلاب بزرگ در علم فیزیک مدرن است. اولی یا نسبیت اینشتین در حقیقت، حد اعلای فیزیک کلاسیک بود. ولی مکانیک کوانتوم و نظریات مرتبط با آن، دنیای علم و فلسفه آن‌را به‌کلی تغییر داد و پایانی بود بر فیزیک کلاسیک.


تعریف

مکانیک کوانتوم؛ بخشی از فیزیک است که با عملکردها و فعل و انفعالات بین انرژی و ذرات زیراتمی و اتم‌ها سر و کار دارد. به‌عبارت دیگر، مکانیک کوانتوم بر روی نحوه‌ی عملکرد طبیعت در مقیاس‌های بسیار ریز بحث می‌کند. این بخش از فیزیک، کمک می‌کند تا زندگی روی زمین و فراتر از زمین درک شود و روشن شود همه‌چیز از نور گرفته تا مولکول‌هایی که بدن انسان را می‌سازند، چگونه عمل می‌کنند و فعل و انفعالات آن‌ها چگونه است. با این‌حال، اصول ریاضی آن بسیار پیچیده است و در حد فهم افراد عادی بدون تحصیلات فیزیک یا ریاضی نیست.

نیلز بور (Niels Bohr) (۱۸۸۵-۱۹۶۲ م)، دانشمند دنمارکی و از بنیان‌گذاران فیزیک کوانتوم، در مورد چیزی که بنیان گذارده است، جمله‌ای دارد به این مضمون که «اگر کسی بگوید فیزیک کوانتوم را فهمیده، پس چیزی نفهمیده است».


پیشینه‌ی تاریخی

...


...



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ فیزیک