جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۷, شنبه

لئون لدرمن

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


لئون ماکس لدرمن (به انگلیسی: Leon Max Lederman) (زادۀ ۱۹۲۲ م)، فیزیکدان یهودی و برنده جایزه نوبل فیزیک ۱۹۸۸ می‌باشد[۱]. او استاد موسسه فناوری ایلینوی[٢]، رئیس سابق آزمایشگاه فرمی[٣] و نویسنده کتاب «ذره خدا: اگر پاسخ کائنات است، سئوال چیست؟» است که در آن «بوزون هیگز»[۴] را «ذره خدا» نامید. اغلب در رسانه‌ها - به پیروی از او - از «بوزون هیگز» به‌عنوان «ذره خدا» یاد می‌شود[۵]. با این حال، پيتر هيگز، فيزيکدان بريتانيايی از نامی که رسانه‌ها به این ذره دادند (ذره خدا) متنفر است و آن‌را «خجالت‌آور» می‌داند. او می‌گوید که تا کنون از این نام استفاده نکرده و هرگز هم آن‌را به‌زبان نخواهد راند[٦].


[] زندگی‌نامه

لئون لدرمن، ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۲۲ ‏میلادی، در شهر نیویورک سیتی، ایالت نیویورک در آمریکا به دنیا آمد[٧]. وی که فرزند مینا (موسوم به روزنبرگ) و موریس لدرمن، کارگر لباسشوی است[٨]، از دبیرستان «جیمز مونرو» در برانکس جنوبی فارغ‌التحصیل شد و مدرک لیسانس خود را از سیتی کالج نیویورک در سال ۱۹۴٣ دریافت کرد[۹].

در سال ۱۹۵۱، لئون لدرمن، از دانشگاه کلمبیا مدرک دکترا به‌دست آورد و سپس، در همان دانشگاه استاد فیزیک شد. در سال ۱۹٧۹، به‌عنوان رئیس آزمایشگاه فرمی به‌کار پرداخت و در سال ۱۹٨۹، بازنشسته شد. پس از آن، تا اکنون به‌عنوان استاد در موسسه فناوری ایلینوی خدمت می‌کند. در سال ۱۹۹۱، لدرمن رئیس انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم شد[۱٠].


[] جوایز

در سال ۱۹۸۸ میلادی، برندۀ جایزه نوبل فیزیک، همراه با ملوین شوارتز و جک شتاین برگر، برای تحقیقات بر روی نوترینوها شد[۱۱]؛ در سال ۱۹۸٢ و در سال ۱۹۸۸ میلادی، جایزه ولف در فیزیک، را همراه با مارتین لویس پرل، دریافت کرد[۱٢]؛ وی همچنین در سال ٢٠۱٢ میلادی، جایزه «بوش وانوار» را برای کمک‌هزینهٔ تحصیلی گوگنهام برای علوم طبیعی، ایالات متحده آمریکا و کانادا به‌دست آورد[۱٣].


[] آثار




[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: آرش ادیب‌زاده، چرا از ذرۀ «هیگز» به‌عنوان ذره خدا یاد شد؟
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- لئون لدرمن، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[٢]- مؤسسه فَناوری ایلی‌نوی (به انگلیسی: Illinois Institute of Technology) مشهور به IIT یا ایلی‌نوی تک، یک دانشگاه خصوصی با ۵ پردیس دانشگاهی در شهر شیکاگو در ایالت ایلی‌نوی ایالات متحده آمریکا است.
[٣]- آزمایشگاه ملی فرمی مشهور به فرمی لب (Fermilab) یک مرکز علمی فدرال در ایالت ایلینوی آمریکا است. شتابدهنده مشهور فرمی لب در این آزمایشگاه قرار دارد.
[۴]- بوزون هیگز (Higgs boson)، یا سازوکار BEH معروف به ذرّهٔ خدا، یک ذره بنیادی اولیه فرضی دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات بنیادی پیش‌بینی شده است. در ۴ ژوئیه ۲۰۱۲ سرن (CERN) در سمیناری اعلام کرد، که یک بوزون معادل ۱۲۵ گیگا الکترون ولت در دو اسپکترومتر جداگانه کشف و مشاهده شده‌ است. پیتر هیگز از دانشگاه ادینبورگ که این ذره به‌نام وی نام‌گذاری شده، یکی از فیزیکدانان برجسته‌ی جهان معاصر است. (رجوع شود به بوزون هیگز چیست؟، همشهری آنلاین)
[۵]- لئون لدرمن، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[٦]- کاشفان «ذره هیگز» برندگان جایزه نوبل فیزیک امسال شدند، وب‌سایت دویچه وله فارسی
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]