جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ خرداد ۱۳, سه‌شنبه

از کابل تا کهکشان

گزارش مستند از: بی بی سی

داستان فضانورد افغان

(از کابل تا کهکشان)

فهرست مندرجات



اتحاد شوروی در ۱۹۸۸ یکسال پیش از خروج نیروهایش از افغانستان تصمیم گرفت یک افغان را از مرکز فضایی بایکانور در قزاقستان به فضا بفرستد. عبدالاحد مومند اولین افغانی بود که برای این ماموریت انتخاب شد. در این مستند ساخته بی بی سی فارسی آقای مومند داستان سفرش به فضا را با مخاطبان شریک کرده‌ است.


[] مستند از کابل تا کهکشان

فقط ۵٣٢ انسان این دورنمای زمین را به‌چشم خودشان دیده‌اند. یکی از آن‌ها امروز از موزه‌ی ستاره‌شناسی اشتوتگارت دیدار می‌کند. آنچه این فضانورد را از آن ۵٣١ نفر دیگر متمایز می‌کند، این است که او اولین و تنها فضانورد افغان است.

٢۵ سال پیش عبدالاحد مومند به فضا رفت و یک هفته در ایستگاه فضایی میر متعلق به روسیه در ٣۵٠ کیلومتری بالای سطح زمین ماند. او می‌گوید:

«برای بار اول که من به سطح زمین نگاه می‌کردم، این افتخار در من پیدا می‌شد که من در این‌جا زندگی می‌کنم بسیار مقبول است.»

از سفر فضایی که برگشت، به‌چشم قهرمان می‌دیدندش. اما جنگ داخلی کشورش را پاره پاره کرد. احد ناچار به آلمان گریخت.

از آن‌روز ٢۵ سال گذشته و کشورش هم‌چنان درگیر جنگ و خشونت است. احد تصمیم گرفته آن سفر تاریخی به فضا را با خودش مرور کند. اول به ماسکو سفر می‌کند، جایی‌که همه‌ی خاطره‌ها زنده می‌شود. خاطره‌ی لحظه‌های خوش و خطرات آن پرواز.












[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی بازنویسی شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها