جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مرداد ۲۷, دوشنبه

داعش و اعلام «خلافت اسلامی»

گردآوری از: دانشنامۀ آریانا، براساس گزارش‌های بخش جهانی بی بی سی

داعش و اعلام «خلافت اسلامی»

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


گروه داعش (دولت اسلامی عراق و شام) رهبر خود ابوبکر بغدادی را «خلیفه» و «رهبر همه مسلمانان» در دنیا دانست. این گروه هم‌چنین اعلام کرد که از این پس به‌جای «دولت اسلامی عراق و شام»، «دولت اسلامی» نام دارد.

وزارت کشور عراق در ژانویه ۲۰۱۴ عکسی از بغدادی را منتشر کرد


[] داعش رهبر خود را «خلیفه همه مسلمانان» دنیا دانست

گروه داعش (دولت اسلامی عراق و شام) رهبر خود ابوبکر بغدادی را «خلیفه» و «رهبر همه مسلمانان» جهان دانسته است.

در یک ویدیوی کوتاه بر روی اینترنت منتشر شده، ابومحمد عدنانی سخنگوی داعش اعلام کرده که اعضای «شورای» این گروه تشکیل جلسه داده و تصمیم به‌تشکیل «خلافت اسلامی» و تعیین خلیفه برای مسلمانان گرفته‌اند.

وی در ادامه، از ابوبکر بغدادی به‌عنوان خلیفه انتخابی شورای داعش نام برده است. این در حالی است که ابوبکر بغدادی نیز این انتخاب را «قبول» کرده و خود را رهبر مسلمانان جهان دانسته است.

در ویدیوی منتشر شده به‌وسیله گروه داعش، نام کامل و اصلی ابوبکر بغدادی به این شکل ذکر شده: ابراهیم بن عواد بن ابراهیم بن علی بن محمد بدری هاشمی قرشی حسینی.

پیکارجویان تحت رهبری گروه تندروی داعش، کمتر از سه هفته پیش شهرهای مهم موصل و تکریت را در اختیار گرفتند. آن‌ها از آن پس به پیشروی ادامه داده‌اند و هم‌اکنون منطقه‌ای وسیع در عراق، از جمله بخش‌هایی از مرزهای این کشور، تحت کنترل آن‌ها است.

سخنگوی داعش در بخشی از اظهارات جدید خود، برقراری خلافت را «آرزوی قلبی همه مسلمانان» و «امید همه جهادگران» دانسته است.

وی افزوده که از این پس گروه وی در اسناد و مکاتبات خود، به‌جای «دولت اسلامی عراق و شام» از عنوان «دولت اسلامی» استفاده خواهد کرد.

مسلمانان سنی، چهار حکمرانی که یکی پس از دیگری به جانشینی پیامبر اسلام رسیدند را «خلیفه» می‌نامند. پس از آن‌ها، حکمرانان دو سلسله «اموی» و «عباسی» نیز خلیفه نامیده می‌شدند.

آخرین سلسله خلافت در سرزمین‌های اسلامی، سلسله عثمانی در ترکیه امروزی بود که در سال ۱۹۲۴ منقرض شد.


[] اعلام خلافت اسلامی

ابومحمد عدنانی، سخنگوی داعش در ویدیوی این گروه که شکستن مرزها عنوان دارد، اعلام کرده که خلافت اسلامی بر پا شده و مرزهایی که بریتانیا پس از جنگ جهانی اول در خاورمیانه رسم کرده (معروف به مرزهای ساکس - پیکو) از میان رفته‌اند.

پیکارجویان داعش قبلا بخش‌هایی از استان انبار عراق را گرفته بودند، و حالا شهرهای موصل و تکریت را تصرف کرده‌اند

او همه مسلمانان جهان را فراخوانده که از هر جا که هستند بیعت خود را با ابوبکر بغدادی به‌عنوان خلیفه مسلمین اعلام کنند.

داعش در نخستین روز ماه رمضان و پس از آن اعلام خلافت اسلامی کرده که گذرگاه مرزی بوکمال که سوریه را به عراق مرتبط می کند به‌دست این گروه افتاده و ارتباط میان دو شاخه این جنبش در عراق و سوریه برقرار شده است.

با از بین رفتن مرز میان دو کشور، پیوستگی سرزمینی میان تصرفات داعش در عراق و سوریه برقرار شده و عملاً منطقه‌ای در خاک دو کشور عراق و سوریه تحت حاکمیت داعش پدید آمده است.

این گذرگاه را گروهی مسلح وابسته به جبهه نصرت که در سوریه می‌جنگد و خود را بخشی از شبکه القاعده معرفی می‌کند در دست داشت اما در روزهای اخیر، این افراد مسلح از جبهه نصرت بریده و به داعش پیوستند.

هم‌زمان، جبهه نصرت هم حملاتی به این جداشدگان را آغاز کرده و گزارش شده که نیروی هوایی سوریه هم به بمباران مواضع نیروهای مخالف در این منطقه پرداخته است.

گروهی دیگر به‌نام ارتش صحابه (جیش الصحابه) که در اطراف دمشق مستقر و متحد جبهه نصرتند نیز از این جبهه بریده و به داعش پیوسته‌اند که میان آنان و جبهه نصرت نیز درگیری آغاز شده و همچون بوکمال، نیرو هوایی سوریه نیز در این منطقه وارد عمل شده است.

هواداران جبهه نصرت علیه اعلام خلافت اسلامی از جانب داعش موضع گرفته و حتی در شبکه‌های اجتماعی این اقدام را مورد طعن و مسخره قرار داده‌اند اما احتمال می‌رود در صورت قدرت گرفتن بیشتر داعش، گروه‌های دیگری از متحدان جبهه نصرت و القاعده نیز به داعش بپیوندند.[۱]


[] ابوبکر البغدادی کیست؟

ابوبکر البغدادی، رهبر دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، سعی کرده اطلاعات کمی درباره او و محل استقرارش منتشر شود.

تنها دو عکس تأیید شده از او وجود دارد، و او برخلاف اسامه بن لادن و ایمن الظواهری، رهبران سابق و فعلی القاعده، پیام‌های ویدیویی صادر نمی‌کند. طبق گزارش‌ها، حتی پیکارجویان تحت امر او هم در باره دیدارهای حضوری با او صحبت نمی‌کنند.

دولت آمریکا عکسی از فرمانده داعش را منتشر کرد و برای او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد

علاوه براین، ظاهراً رهبر داعش در موقع سخنرانی برای فرماندهانش نقاب بر چهره می‌گذارد، و به‌همین علت به «شیخ نامریی» ملقب شده است. اما به گفته فرانک گاردنر، خبرنگار مسائل امنیتی بی‌بی‌سی، بغدادی – که البته این نام مستعار جنگی‌اش است – دلایل خوبی برای حفظ این هاله رمزآلود دور خودش دارد

ابومصعب الزرقاوی، یکی از اسلاف او که تا زمان مرگش رهبری یکی از خشن‌ترین گروه‌های جهادی در عراق را برعهده داشت، یک معرکه‌گیر برجسته بود، اما نهایتاً مخفیگاهش لو رفت. او در سال ۲۰۰۶ در جریان یک حمله هوایی نیروهای آمریکایی کشته شد.

رهبر فعلی گروه جایگزین القاعده در عراق شاید چهره‌ای اسرارآمیز باشد، اما به گفته خبرنگار ما، سازمان تحت امر او، داعش، هزاران نیروی جدید جذب کرده، و به یکی از منسجم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی خاورمیانه تبدیل شده است.


[] سازماندهی دقیق

تصور می‌شود که بغدادی متولد سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا در شمال بغداد باشد. طبق گزارش‌ها، او در حوالی زمان حمله آمریکا به‌عراق در سال ۲۰۰۳ از روحانیون مسجد شهر بوده است. برخی بر این باورند که او در زمان حکومت صدام حسین هم یک پیکارجوی جهادی بوده است. بعضی دیگر می‌گویند که او در خلال چهار سالی که در اردوگاه بوکا زندانی بود، به تندروی روی آورد. اردوگاه بوکا در جنوب عراق جایی بود که آمریکایی‌ها بسیاری از فرماندهان القاعده را در آن‌جا محبوس می‌کردند.

او در سال ۲۰۱۰ رهبری القاعده عراق را در دست گرفت. القاعده عراق یکی از گروه‌هایی بود که بعداً داعش را تشکیل دادند. بغدادی در جریان تلاش‌های بی‌سرانجام برای اتحاد با جبهه نصرت در سوریه موقعیت برجسته‌ای پیدا کرد.

او با ایمن الظواهری، رهبر القاعده، بیعت نکرده است. ظواهری از داعش خواسته بود که روی عراق متمرکز شود و سوریه را به جبهه نصرت بسپارد. او و پیکارجویان تحت امرش علناً از خواسته‌های ایمن الظواهری سرپیچی کرده‌اند، و بسیاری از مفسران معتقدند که بغدادی حالا در میان پیکارجویان اسلام‌گرا از جایگاه بالاتری برخوردار است.

دیوید ایگنیشس در واشنگتن پست نوشت: «ممکن است جانشین واقعی بن لادن، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، باشد.»

ظواهری هنوز هم به‌واسطه نمایندگان و روابطش در پاکستان، شبه‌جزیره عربستان و شمال آفریقا از قدرت زیادی برخوردار است، اما بغدادی به انضباط و سازماندهی بالا و مهارت بی‌رحمانه در مدیریت میدان جنگ معروف است، و تحلیل‌گران می‌گویند که این ویژگی‌ها باعث می‌شود که سازمان او برای جهادی‌های جوان بیشتر از سازمان تحت امر ایمن الظواهری عالم دینی جذابیت داشته باشد.

در اکتبر ۲۰۱۱ (مهر ۱۳۹۰)، آمریکا رسماً بغدادی را «تروریست» خواند و برای هرگونه اطلاعاتی که به دستگیری یا مرگ او منجر شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

در شرح این جایزه به اسامی پیشین بغدادی، از جمله ابو دعاء و دکتر ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری السامرایی هم اشاره شده است. علاوه بر ابهامات موجود درباره هویت واقعی بغدادی، محل استقرار او هم مشخص نیست. طبق برخی گزارش‌ها او در شهر رقه سوریه مستقر است.

جان کلام این‌که تعداد سوالات موجود در مورد رهبر یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های جهادی جهان از شمار پاسخ‌های موجود درباره او بیشتر است.[٢]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی گردآوری و ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- داعش رهبر خود را «خلیفه همه مسلمانان» دنیا دانست، وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش جهانی): یک‌شنبه ٢۹ ژوئن ٢٠۱۴ - ٠٨ تیر ۱٣۹٣
[٢]- ابوبکر البغدادی رهبر دولت اسلامی عراق و شام کیست؟، وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش جهانی): پنج‌شنبه ۱٢ ژوئن ٢٠۱۴ - ٢٢ خرداد ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش جهانی)