جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۶, پنجشنبه

مهرانگیز

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[موسیقی در افغانستان][هنرمندان افغان]


مهرانگیز (زادۀ ۱٣۴٧ خ)، آوازخوان، موسیقی‌دان و آرشیتکت (مهندس معمار) افغان و استاد انستیتوی تکنولوژی آی تی تی[۱] در امریکا است.


[] زندگی‌نامه

مهرانگیز به‌سال ۱٣۴٧ خورشیدی (۱۹٦٨ میلادی)، در شهر کابل زاده شد. آموزش ابتدایی را در سال ۱٣۵٢ در مدرسه (مکتب) شیرینو[٢] آغاز کرد و از همان ایام کودکی، در برنامه‌های فرهنگی و هنری به‌عنوان آوازخوان شرکت می‌جُست. پس از کودتای هفتم ثور ۱٣۵٧، با خانواده به کشور آلمان پناهنده شد[٣] و تحصیلات دورۀ ابتدایی را در آنجا به پایان برد. در سال ۱٣۵۹، به آمریکا رفت و در شهر لاس انجلس اقامت گزید. پس از پایان تحصیلات متوسطه، در سال ۱٣٧٠ (۱۹۹۱ میلادی)، وارد دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفورنیا[۴] شد و در سال ۱٣٧۵ (۱۹۹٦ میلادی)، در رشته‌ی مهندسی و لندسکپ (Landscape Architect) دیپلوم گرفت. در سال ۱٣٨۴ (٢٠٠۵ میلادی)، در همان دانشگاه، به تحصیلات دوره‌ی ماستری پرداخت و در سال ۱٣٨٨ (٢٠٠۹ میلادی) در رشته‌ی آرشیتکت (مهندسی معماری) مدرک کارشناسی ارشد گرفت[۵]. سپس، به استخدام شرکت ساختمانی «تای تین گروپ»[٦] درآمد و مدیر یک پروژه‌ی ۹ میلیارد دلاری در لاس انجلس شد.

مهرانگیز، در سال ۱٣۹۱ (٢٠۱٢ میلادی)، در دیپارتمنت مهندسی انستیتوی تکنولوژی آی تی تی، در شهر لاس انجلس، به‌عنوان استاد محاسبات (دیزاین) مهندسی به تدریس پرداخت و تاکنون نیز در همین سمت مشغول به‌کار است.[٧]

چنان‌که در بالا بیان شد، مهرانگیز، در همان کودکی به موسیقی روی آورد و آوازخوانی با سرنوشت او گره خورد. در ابتدا، او بیشتر علاقه‌مند آواز گوگوش، هنرمند ایرانی بود و آهنگ‌های او را بازخوانی می‌کرد. اما نخستین آهنگ او، آوارگی نام داشت که فریاد درد و رنج بی‌پایان مردم سرزمین‌اش بود.

مهرانگیز، در سال ۱٣٧۴ (۱۹۹۵ میلادی) ازدواج کرد و ثمره‌ای این پیوند زناشویی، دو فرزند - یک دختر و یک پسر - است.


[] آهنگ‌ها


راز

چه خلاف سر زد

خیال

حیف از آن عمر

باور نکنی

اشک ولی ...

ای با تو درآمیخته

آوارگی




[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ITT Technical Institute
[٢]-
[٣]-
[۴]- California State Polytechnic University
[۵]-
[٦]-
[٧]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها





[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]