جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۴, جمعه

کمیسون انتخابات به اشرف غنی احمدزی اعتبارنامه داد

از: بی بی سی

انتخابات افغانستان ۱۳۹۳

کمیسون انتخابات به اشرف غنی احمدزی اعتبارنامه داد

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری جدید افغانستان که در مراسم دریافت «اعتبارنامه» خود از کمیسیون انتخابات سخن می‌گفت، اصلاح نظام انتخاباتی را از اولویت‌های دولت وحدت ملی اعلام کرد.

براساس قانون انتخابات افغانستان کمیسیون انتخابات این کشور به رئیس جمهوری که برنده انتخابات شناخته شده، قبل از مراسم تحلیف «اعتبار نامه می‌دهد.» و یوسف نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات امروز اعتبارنامه‌ی غنی احمدزی را به او داد.

ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول و سرور دانش معاون دوم، غنی احمدزی نیز در کنار او بودند. پس از پایان مبارزات انتخاباتی، این نخستین باری بود که ژنرال دوستم در کنار غنی احمدزی دیده می‌شد.

غنی احمدزی با اشاره به‌دشواری‌های برگزاری انتخابات در کشورش گفت، شرکت در انتخابات برای شهروندان کشورهای دیگر زحمت زیادی ندارد، چند دقیقه در صف می‌ایستند، رای می‌دهند و تا ۲۴ ساعت نتیجه آن‌را می‌بینند. اما شرکت در انتخابات به‌دلیل شرایط خاص حاکم بر این کشور، به‌معنای قبول خطرات جدی است.

او با اشاره به کسانی که در جریان مبارزات انتخابات و یا هم روز انتخابات کشته شدند و نیز کسانی که انگشتان‌شان به‌دلیل شرکت در انتخابات بریده شد، گفت، از مردم افغانستان سپاسگزار است و مسئولیت خود می‌دانند تا تمام زخم‌های مردم کشورش را درمان کند.

رئیس جمهوری جدید افغانستان با اشاره به مشکلاتی که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با آن روبه‌رو شد گفت: باید از گذشته عدول کنیم و آینده‌ای را بسازیم که در شفافیت و درستی انتخابات آن ذره‌ای شک نباشد.

اشرف غنی احمدزی به دولت وحدت ملی نیز اشاره کرد و گفت: در واقع این حکومت نماینده آرای تمامی رای‌دهندگان است چه کسانی که به او رای داده‌اند و چه کسانی که به عبدالله عبدالله رقیب او رای داده‌اند.

او افزود چنین حکومتی به‌معنای تقسیم قدرت نیست بلکه به‌معنای تقسیم وظایف است و چنین حکومتی به‌معنای جمع کردن تمامی نیروهای افغانستان است.

به‌دنبال جنجالی‌شدن انتخابات و تشکیل حکومت وحدت ملی، نگرانی‌هایی وجود داشته است که تیم‌های رقیب گذشته نتوانند در ترکیب تیم واحدی باهم کار کنند، احمدزی با اشاره به این نگرانی‌ها گفت: فضا به‌صورت جدی تغییر کرده است و او شنیده است که تاجران از هراس و سردرگمی بیرون می‌آیند. او هم‌چنین از تاجران ملی خواست در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.


[] عذرخواهی رئیس کمیسیون

یوسف نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان که اعتبارنامه اشرف غنی احمدزی را به او داد، از مردم افغانستان به‌دلیل طولانی شدن روند انتخابات عذرخواهی کرد.

نورستانی گفت، طولانی شدن انتخابات، ماه‌ها مردم را نگران کرد، به اقتصاد مملکت آسیب رساند و سبب فشارهای گونانی بر مردم شد. اما او افزود که تا وقتی که همه شهروندان افغانستان، صاحب شناسنامه الکترونیک نشوند، سرشماری دقیق صورت نگیرد، شمار دقیق رای‌دهندگان در هر حوزه رای‌دهی مشخص نشود، هر انتخاباتی که در افغانستان برگزار شود، خالی از جنجال و دشواری نخواهد بود.


[] ۵۵ ممیز ۲۷ درصد کل آرا

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که پس از تفتیش گسترده ثابت شد که میزان اشتراک در دور دوم انتخابات بیش از هفت میلیون بوده است.

هرچند نورستانی مانند روز اعلام نتیجه، کل آرایی را که اشرف‌ غنی احمدزی از آن ِ خود کرده اعلام نکرد، اما عکسی که از این اعتبارنامه منتشر شده، نوشته شده که اشرف غنی ۳ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۵۶۷ رای (۵۵ ممیز ۲۷ درصد کل آرا) را از آن خود کرده است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

اعتبارنامۀ ریاست جمهوری اسلامی افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات تأیید می‌کند که:

محترم داکتر محمداشرف‌ غنی احمدزی فرزند شاه‌جهان غنی احمدزی متولد سال ۱٣٢٨ هجری شمسی، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که به‌تاریخ ٢۴ جوزای سال ۱٣۹٣ هجری شمسی برگزار شد، با کسب ٣،۹٣۵،۵٦٧ رأی (۵۵،٢٧٪) از مجموع ٧،۱٢٠،۵٨۵ رأی معتبر به‌حیث رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان انتخاب شده است.


مجیب‌الرحمن رحیمی یکی از سخنگویان دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله در صفحه فیسبوک خود نوشته است «اصلاحات و هم‌گرایی همان متن مورد توافق را که از سوی کمیسیون انتخابات در روز امضای توافق‌نامه در مورد برآیند دور دوم انتخابات اعلان گردید، معتبر می‌داند. هر اعلام و آمار دیگر که تقلب‌های گسترده را مشروعیت بخشد٬‌ و اصل توافق سیاسی برای بیرون رفت از بحران را٬‌ که برنده و بازنده‌ای در آن مطرح نیست٬ نقض نماید٬ سئوال‌برانگیز و غیرمشروع می‌داند.»

نورستانی گفت، تفتیش گسترده نتایج انتخابات نشان داد که شماری از کارمندان یک روزه انتخابات، شماری از اعضای هر دو ستاد انتخاباتی به‌نحوی در تقلب دست داشته‌اند و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه بدون صدور شناسنامه‌های الکترونیک و سرشماری دقیق جمعیت ممکن نیست.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال ده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- کمیسون انتخابات به اشرف غنی احمدزی اعتبارنامه داد، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: جمعه ٢٦ سپتامبر ٢٠۱۴ - ٠۴ مهر ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان