جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۲۹, شنبه

از گروه دولت اسلامی چه می‌دانیم؟

از: باران عباسی

از گروه دولت اسلامی چه می‌دانیم؟

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


داعش، هم نفت دارد، هم سلاح‌های پیشرفته و هم بر بخش وسیعی از عراق و سوریه حکمرانی می‌کند. گروهی که نامش دولت اسلامی عراق و شام بود بعد از تصرف شهرهای کوچک و بزرگ در این دو کشور، خبر از تشکیل یک خلافت اسلامی داد. ولی درباره ساختار این خلافت خودخوانده چه می‌دانیم، چقدر نیرو دارد و از کجا اسلحه آورده است؟ این‌ها سئوالاتی است که باران عباسی به‌دنبال جواب‌شان رفته است:


[] از گروه دولت اسلامی چه می‌دانیم؟

گروه موسوم به دولت اسلامی، فقط یک گروه نظامی نیست. بلکه برای حکمرانی بر مناطقی که تصرف کرده، یک ساختار دولتی هم دارد. بر اساس اطلاعاتی که کنسرسیوم تحلیل و تحقیق دربارۀ تروریسم منتشر کرده، بیشتر مقام‌های گروه دولت اسلامی از نظامیان سابق ارتش صدام حسین، رهبر سابق عراق هستند.

رهبر این گروه ابوبکر بغدادی است که دو معاون دارد؛ به‌نام‌های ابوعلی انباری و ابومسلم ترکمانی، که یکی مسئول سوریه و دیگری مسئول عراق است. هر کدام از این معاون‌ها حد اقل دوازده معاون دیگر در عراق و سوریه دارند.

علاوه بر این، آقای بغدادی در ارتباط مستقیم با دو نهاد جداگانه است: یکی آن شورای است که مسئول نظارت بر عملکرد مقام‌های این خلافت خودخوانده و مطابقت آن با تفسیر این گروه از قوانین شرع است. این نهاد هم‌چنین دربارۀ اعدام مخالفان و گروگان‌ها تصمیم می‌گیرد. دیگر هیأت وزیران (کابینه) که مسئول امور مالی، امنیتی، زندانیان و یارگیری است.

دولت اسلامی به‌سرعت شهرهای کوچک و بزرگی را در اطراف زیرساخت‌ها و گذرگاه‌های مرزی مهم در عراق و سوریه تصرف کرده است. این گروه دو ماه پیش اعلام خلافت اسلامی کرد؛ در قلمروی از حلب در سوریه تا استان دیاله در عراق.

آمریکا در یک ماه گذشته ۱٧٠ حمله هوایی علیه مواضع این گروه در عراق انجام داده که به باز پس‌گیری یک شهر ترکمان‌نشین آمرلی و همین‌طور عقب‌راندن نیروهای دولت اسلامی از اطراف سد موصل کمک کرده است.

وقتی به تسلیحاتی که در دست این گروه است، می‌رسیم، تحقیقات نشان می‌دهد دولت اسلامی اسلحه‌ها و تجهیزاتی به ارزش میلیون‌ها دلار از پایگاه‌های نظامی عراق و سوریه دزدیده است.

همین‌طور محموله‌های اسلحه که دولت‌های خارجی به نیروهای مخالف دولت سوریه فرستاده بودند، به‌دست این گروه افتاده است. شرکت تحقیق تسلیحات جنگی که دربارۀ قاچاق اسلحه تحقیق می‌کند، می‌گوید که بعضی از سلاح‌ها که حالا در دست دولت اسلامی است، قبلاً از طرف عربستان سعودی و آمریکا به گرو‌های دیگر فعال در سوریه داده شده بود. این اسلحه‌ها البته در دست بعضی گروه‌های شیعه هم هستند که در زمان حضور آمریکا در عراق با ارتش این کشور همکاری می‌کردند. اما اعضای این گروه از کجا می‌آیند؟ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سی‌آی‌ا ِ می‌گوید دولت اسلامی حد اکثر ٣۱ هزار عضو در عراق و سوریه دارد. حدود ۱٢ هزار نفر از این‌ها پیکارجویان خارجی هستند، که بیشترشان از کشورهای منطه مانند تونس، عربستان سعودی، اردن، مراکش، لبنان، روسیه، فرانسه، لیبی، بریتانیا و ترکیه آمده‌اند. حدود یک چهارم پیکارجویان خارجی هم از کشورهای غربی به سوریه و عراق سفر کرده اند و به دولت اسلامی ملحق شدند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- از گروه دولت اسلامی چه می‌دانیم؟، وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش جهانی): شنبه ٢٠ سپتامبر ٢٠۱۴ - ٢۹ شهریور ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش جهانی)