جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۲, چهارشنبه

جرایم جنگی در افغانستان

از: بی بی سی

جرایم جنگی در افغانستان

حامدکرزی پی‌گیری جرایم جنگی را متوقف کرده‌ است

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


سازمان دیدبان حقوق بشر از دادگاه بین‌المللی لاهه خواسته که تلاش‌های خود را برای تکمیل مراحل ابتدایی بررسی پرونده‌های جرایم جنگی در افغانستان سرعت ببخشد.

این سازمان با انتشار گزارشی گفته است که ارتکاب جرایم جنگی و نقض حقوق بشر در ۳۵ سال گذشته جریان داشته و هم‌چنان ادامه دارد، در حالی‌که به باور مسئولان این سازمان هیچ بازپرسی از مرتکبان جرایم جنگی و ضد بشری وجود نداشته است.

هیدر بار، پژوهشگر ارشد دیدبان حقوق بشر در افغانستان در صحبتی با بی‌بی‌سی گفت که حامدکرزی رئیس جمهوری افغانستان تلاش‌های خود برای دنبال کردن روند حساب‌گیری از ناقضان حقوق بشر و عاملان جرایم جنگی را متوقف کرده است.

او هم‌چنین گفت که رئیس جمهوری افغانستان به این دلیل که شماری از افراد حکومتی و شرکای مهم دولت در جرایم جنگی دست داشته‌اند، نمی‌خواهد پرونده جنایات جنگی را پی‌گیری کند.

خانم بار افزود: «بسیاری از افرادی که توسط این گزارش و پی‌گیری جرایم جنگی متاثر می‌شوند، در حکومت حامد کرزی کار می‌کنند و یا شرکای مهم دولت هستند و رئیس جمهوری هم برای این‌که این افراد در وضعیت بدتری قرار نگیرند، از پی‌گیری عدالت برای قربانیان جنگ‌ها، چشم‌پوشی می‌کند.»

اما ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان نکات مطرح شده علیه حامد کرزی در این گزارش را ادعا خوانده و گفته این ادعاها بخشی از تلاش‌ها برای اعمال فشارهای سیاسی بالای رئیس جمهوری افغانستان است.

حکومت افغانستان در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای مستندسازی وقایع جنگی و شناسایی عاملان نقش حقوق بشر و جنایت‌کاران جنگی به خرج داده اما تا هنوز گزارشی در این زمینه پخش نکرده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم پس از فروپاشی گروه طالبان سال‌های زیادی را وقف تهیه گزارش ناقضان حقوق بشر و جنایت‌کاران جنگی کرد، اما نهادهای بین‌المللی حقوق بشری گفته‌اند که این گزارش دو سال پیش تکمیل شده اما رئیس جمهوری افغانستان مانع نشر آن شده است.

دیدبان حقوق بشر گفته است که این وضعیت به‌شدت نگرانی‌آفرین است، چون ایجاد ثبات برای آینده افغانستان بدون بررسی پرونده‌های جرایم جنگی و ضد بشری و شنیدن حرف‌های قربانیان جنگ‌های افغانستان، ناممکن است.


[] ناقضان نمی‌توانند از عدالت فرار کنند

در همین حال ریچارد دیکر مسئول عدالت بین‌المللی دیدبان حقوق بشر هم گفته است که یافته‌های بازرسان دادگاه لاهه نشان می‌دهد که جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت در افغانستان نیاز به پی‌گیری جدی دارد تا به ناقضان حقوق بشر در افغانستان گوشزد شود که نمی‌توانند برای همیشه از عدالت فرار کنند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر افغانستان آمده است علاوه بر این‌که بازرسان دادگاه لاهه برای شش سال مسأله جرایم جنگی را بررسی کرده‌اند، دیدبان حقوق بشر هم در همین مدت موارد جدی نقض حقوق بشر را مستندسازی کرده است.

حالا سازمان دیدبان حقوق بشر نگران است که با توجه به خروج نظامی نیروهای بین‌المللی در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، دولت افغانستان و تمویل‌کنندگان خارجی توجه جدی به مشکل دوامدار «معافیت در برابر ناقضان حقوق بشر» نکرده‌اند تا عدالت برای قربانیان جنگ‌های افغانستان تأمین شود.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- حامدکرزی پی‌گیری جرایم جنگی را متوقف کرده‌ است، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: یک‌شنبه ٠۱ دسامبر ٢٠۱٣ - ۱٠ آذر ۱٣۹٢



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان