جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۲۷, پنجشنبه

رابرت گیتس

از: دانشنامه‌ی آریانا

رابرت گیتس


فهرست مندرجات
وزیران دفاع آمریکامأموران سیا

رابرت مایکل گیتس (به انگلیسی: Robert Michael Gates) (زاده‌ی ٢۵ سپتامبر ۱۹۴٣ م - )، رئیس سازمان سیا و رییس بازنشسته دانشگاه تگزاس اِی اَند اِم که از سال ۲۰۰٦ تا ۲۰۱۱ میلادی وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا بود. او نخستین شخص در تاریخ آمریکاست که با وجود تعلق به حزب جمهوریخواه، سمت وزارت دفاع در یک دولت به رهبری رئیس جمهوری دموکرات (باراک اوباما) را بر عهده داشت.

گیتس، در ژانویه ۲۰۱۴ کتاب خاطراتش را منتشر کرد. او در این کتاب از خدمت در چندین دولت از جمله دولت جورج بوش و باراک اوباما نوشته است.


زندگی‌نامه
رابرت گیتس

رابرت گیتس، در ٢۵ سپتامبر ۱۹۴٣ میلادی، در شهر ویچیتا، در ایالت کانزاس در کشور آمریکا زاده شد. مادرش ایزابل و. (موسوم به گاس) و پدرش ملویل آ. «مل» گیتس نام داشت. او در سال ۱۹٦۱، از دبیرستان شرق ویچیتا فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۹٦۵، از کالج ویلیام و مری در رشتۀ تاریخ مدرک لیسانس به‌دست آورد. او در دوران تحصیل در کالج ویلیام و مری، یکی از اعضای فعال و رئيس «آلفا فی امگا» (برادری خدمات ملی) جمهوری‌خواهان جوان بود.

وی، سپس، در سال ۱۹٦٦، دوره‌ی ماستری (فوق‌لیسانس) خود را در رشته‌ی تاریخ، در دانشگاه ایندیانا به‌پایان برد و در سال ۱۹٧۴، دکترای (پی‌اچ‌دی) خود را در رشتۀ تاریخ روسیه و اتحاد جماهیر شوروی از دانشگاه جورج تاون دریافت کرد. وی، هم‌چنین به کسب سه دکترای افتخاری از دانشگاه‌ ویلیام و مری (در سال ۱۹۹٨)، از دانشگاه اوکلاهما (در سال ٢٠۱۱) و از دانشگاه جورج تاون (در سال ٢٠۱۴) نایل آمده است.

رابرت گیتس، در سال ۱۹٦٦، به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیوست و سپس به‌عنوان عضو نیروی هوایی آمریکا در جنگ ویتنام شرکت کرد. در دوران حکومت جیمی کارتر به شورای امنیت ملی آمریکا راه یافت که ریاست آن را زیبگنیف برژینسکی به عهده داشت.

وی از ۱۸ آوریل ۱۹۸٦ تا ۲۰ مارس ۱۹۸۹ (زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان و جورج هربرت واکر بوش)، به‌عنوان شانزدهمین معاون مدیر سیا مشغول به‌کار بود؛ از ۲۰ مارس ۱۹۸۹ تا ٦ نوامبر ۱۹۹۱، به‌عنوان معاون مشاور امنیت ملی در دولت جورج هربرت واکر بوش خدمت کرد؛ و از ٦ نوامبر ۱۹۹۱ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۹۳، پانزدهمین مدیر سازمان سیا بود و وی و تنها افسر سیا است که از یک شغل ابتدایی به مقام مدیریت سیا رسید. افزون بر این، او ۲٦ سال در شورای ملی امنیت ایالات متحده آمریکا و سیا کار کرده است و در خدمت ۸ رئیس جمهور آمریکا بوده است.

گیتس، پس از کنار رفتن از سازمان سیا، از ۱ اوت ۲۰۰۲ تا ۱٦ دسامبر ۲۰۰٦، به مدت چهار سال ریاست دانشگاه دانشگاه تگزاس اِی اَند اِم را بر عهده داشت که هفتمین دانشگاه بزرگ آمریکا به‌شمار می‌رود.

اواخر سال ۲۰۰٦، در حالی که سیاست‌های دونالد رامسفلد در وزارت دفاع آمریکا در زمینه دو جنگ افغانستان و عراق به بن‌بست رسیده و انتخابات کنگره نیز شکست ملموسی را برای حزب جمهوری‌خواه در پی آورده بود، جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه، او را به‌سمت وزارت دفاع منصوب کرد.

پس از انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری، گیتس هم‌چنان در سمت وزارت دفاع باقی ماند و این مقام را تا تابستان سال ۲۰۱۱ حفظ کرد.

روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱، رابرت گیتس، پس از چهار و نیم سال از راس وزارت دفاع آمریکا کنار رفت و جای خود را به لئون پانه‌تا سپرد.


آثار

کتاب خاطرات رابرت گیتس به‌نام «وظیفه» (Duty)، در ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شده و بازتاب وسیعی در رسانه‌های آمریکایی داشته است. این کتاب مطالب بسیاری در حوزه سیاسی و نظامی در اختیار خواننده قرار می‏‌دهد، ولی طبیعی است که مسایل محرمانه و امنیتی فاش نمی‏‌شود. گیتس این کتاب را در مدت کوتاه ۲۰ ماه، یعنی در کمتر از دو سال نوشته است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

پيوست ۱: عزیز حکیمی، مروری بر کتاب خاطرات رابرت گیتس
پيوست ٢: فرید مرجایی، مروری بر کتاب وظیفه


[] پی‌نوشت‌ها

...





کالج ویلیام و مری (College of William and Mary)، دانشگاهی دولتی است و در شهر ویلیامزبورگ ایالت ویرجینیا در آمریکا واقع است، و دومین موسسه قدیمی دانشگاهی در ایالات متحده آمریکا می‌باشد. این دانشگاه محل تحصیل توماس جفرسون نیز است.

Alpha Phi Omega (national service fraternity)















دانشگاه تگزاس اِی اَند اِم (Texas A&M University) دانشگاه مرکزی سامانه دانشگاه ای اند ام تگزاس و یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های دانشگاهی امریکاست.






[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...