جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۱۹, شنبه

اتوکد

از: دانشنامه‌ی آریانا

اتوکد


فهرست مندرجات
[کامپیوتر][نرم‌افزار]


اتوکد (به انگلیسی: AutoCAD) نرم‌افزاری است که برای ترسیم نقشه‌های مهندسی و صنعتی به‌کار می‌رود. این نرم‌افزار از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک است. کاربران اتوکد امکان استفاده از محیط‌های دو و سه بعدی را دارند. رقیب اصلی نرم افزار اتوکد در بازار میکرواستیشن می‌باشد.


ویژگی‌ها

اتوکد معروف‌ترین و پُرکاربردترین نرم‌افزار دنیا در زمینه نقشه‌کشی، معماری، و طراحی صنعتی است. در اغلب کشورهای جهان این نرم‌افزار طرفداران بسیاری دارد و تقریباً تمام دانشجویان رشته‌های معماری و صنعتی با آن سروکار دارند. از اتوکد برای نقشه‌کشی ساختمانی و صنعتی، طراحی قطعات، مدل‌سازی، معماری داخلی و خارجی، و ... استفاده می‌گردد. امکانات متنوع اتوکد باعث شده تا این نرم‌افزار در کاربری‌های مختلف خانگی، اداری، تجاری، و حتی نظامی‌ مورد استفاده قرار بگیرد.

اتوکد یکی از نرم‌افزارهای بسیار مهم در رشته‌های عمران و معماری است که با استقاده از ان می‌توان نقشه‌های مختلف به‌صورت دو بُعدی یا سه بُعدی طراحی کرد. این نرم‌افزار که فقط وظیفه طراحی دارد ساخته شرکت «اتودسک» (Autodesk) می‌باشد که هر ساله در ورژن‌های مختلف تولید می‌شود. بدون شک یادگیری این نرم‌افزار برای تمامی مهندسین مرتبط با ساخت‌وساز از جمله عمران و معمار ضروری است.

در حالی‌که بیش از ٢۵ سال از ارائه نسخه اولیه اتوکد توسط کمپانی Autodesk می‌گذرد، اکنون نسخۀ جدید این نرم‌افزار یعنی اتوکد ٢٠۱۴ (AutoCAD 2014) منتشر شده است.


محیط‌های اتوکد




ماژول‌های اتوکد




تاریخ و نسخه‌های اتوکد






[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:رایانهنرم‌افزارهااتودسکنرم‌افزارهای مهندسی