جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۹, چهارشنبه

موافقت‌نامه‌ امنیتی میان افغانستان و آمریکا و ناتو امضا شد

از: بی بی سی

روابط آمریکا و افغانستان

موافقت‌نامه‌ امنیتی میان افغانستان و آمریکا و ناتو امضا شد

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]



[] موافقت‌نامه‌ امنیتی میان افغانستان و آمریکا و ناتو امضا شد

دولت افغانستان، روز سه‌شنبه ٨ مهر ۱٣۹٣ خورشیدی (٣٠ سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی)، دو موافقت‌نامه مهم امنیتی را با سفیر آمریکا در کابل و نماینده ویژه ناتو در افغانستان امضا کرد. این سند روند حضور نظامی ناتو و آمریکا را پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان مشخص می‌کند.

این موافقت‌نامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا با حضور اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری جدید افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس اجرائی، شماری از رهبران جهادی و مقامات دولتی افغانستان؛ میان محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان که یک‌شب قبل از امضای موافقت‌نامۀ امنیتی، به این پُست گماشته شد و جیمز کانینگهام سفیر آمریکا در کابل امضأ شد.

هم‌چنین، موافقت‌نامه امنیتی میان کابل و ناتو نیز توسط اتمر و موریس یوخمس نمایندۀ ویژه غیر نظامی ناتو در افغانستان به امضا رسید.

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان در این مراسم حضور نداشت. وی در زمان حکمرانی خود، از امضای این قرارداد خودداری کرد و این موضوع باعث بروز تنش در روابط با آمریکا و افزایش نگرانی‌های امنیتی شد.

کرزی گفته بود، در صورتی‌که موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا منجر به آمدن صلح به کشورش نشود و در صورتی‌که «حمله بر خانه‌های» افغان‌ها را متوقف نکند، موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا را امضا نخواهد کرد. وی خواستار مذاکرات صلح با طالبان بود.

رئیس جمهوری سابق افغانستان هم‌چنین نحوه کارکرد نیروهای آمریکایی در افغانستان را به‌باد انتقاد گرفته و گفته بود که آمریکا، بریتانیا و گروه طالبان در مورد فروپاشی حکومتش در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان از موضع مشترکی حرف می‌زنند.

به هر حال، در این مراسم اشرف غنی احمدزی گفت که امروز روزی است که افغانستان حاکمیت ملی خود را به‌صورت اساسی به‌دست می‌آورد.

به گفته او قبل از این استفاده از نیروی نظامی در خاک افغانستان براساس فیصله سازمان ملل در سال ۲۰۰۱ صورت می‌گرفت و امروز افغانستان شاهد مساوات دولت این کشور با دولت‌های همکار ِ خود در دنیا است که به‌صورت یک دولت مستقل براساس برداشت منافع ملی خود قراردادی را برای ثبات، خیر و رفاه مردم خود و برای ثبات و خیر دنیا امضا می‌کند.

وی گفت که براساس این قرار داد کمک‌های بین‌المللی برای تقویت نهادهای امنیتی افغان مصرف شده و حق استعمال نیروی نظامی بر اساس فیصله حکومت افغانستان خواهد بود. هم‌چنین، او افزود که کمک‌های بین‌المللی بعد از این تا حد ممکن از طریق بودجه افغانستان صورت می‌گیرد؛ البته در صورتی‌که که افغانستان اصلاحات بینادی را در مصرف عملی بودجه و شفافیت را که مردم از روند مصرف بودجه می‌خواهد، عملی کند.

به گفته رئیس جمهور جدید افغانستان فضای این کشور بعد از این تحت کنترل حکومت افغانستان خواهد بود و هر کس به افغانستان وارد می‌شود براساس نظام قبول‌شده بین‌المللی ویزا خواهد بود و قراردادهای بین‌المللی تحت قوانین مشخص انجام خواهد شد.

او گفت که نیروهای بین‌المللی به‌هیچ یک از مکان‌های مقدس افغانستان مثل مساجد، نمی‌تواند داخل شود. حریم زندگی افغان‌ها طبق ارزش‌های قانون اساسی محفوظ و قراردادی‌های افغان که از طرف قراردادی‌های (پیمان‌کاران) بین‌المللی قرار داد می‌گیرند حقوق مشخص و واضح خواهند داشت.

احمدزی افزود که افغانستان نقطه اساسی و محور توجه دنیا است و خطرهای مشترک هنوز منافع ملی افغانستان و جهان را تهدید می‌کند و منافع مشترک ایجاب مبارزه مشترک در مقابل خطرها را می‌نماید.

او تاکید کرد که در اجلاس شیکاگو برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان ۱۶ میلیارد دلار برای چهار سال در نظر گرفته شده که افغانستان از این کمک برای تجهیز، آموزش و تمرین ارتش ملی افغانستان مصرف خواهد کرد.

رئیس جمهوری جدید افغانستان گفت که افغانستان به سمت نهادسازی می‌رود و ساختن نهادهای درجه اول امنیتی خواست مردم این کشور است.

او در پایان گفت که هیج خطری از این قرار داد برای همسایه‌های افغانستان متصور نیست و هیج همسایه افغانستان باید خود را با امضا این قرارداد در خطر نبیند، زیرا این قرار داد صرفا برای دفاع و رفاه افغانستان است. هم‌چنین وی تاکید کرد که هیچ‌گونه سلاح هسته‌ای براساس این قرارداد در افغانستان مستقر یا مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. ولی در صورتی‌که این خاک با خطر مواجه شود که هم‌پیمانان افغانستان که ناتو و آمریکا باشد با هم اقدام خواهد‌ کرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائی حکومت جدید افغانستان نیز در این مراسم گفت که خوشحال است که افغانستان یک قدم فراتر در قسمت قانونمند شدن، حضور نیروهای آمریکا و نیروهای ناتو با امضا این موافقت نامه برداشته است.

او گفت که افغانستان در راستای امضا این دو موافقت‌نامه آگاهانه با توجه به ضرورت به امنیت و ثبات این کشور قدم برداشته و با اجرای مفاد این موافقت‌نامه‌ها افغانستان روی پای خود ایستاده و تامین امنیت را نیروهای ملی افغان به‌عهده داشته باشند.

عبدالله افزود که طرف افغانستان موافقت‌نامه را به دقت مرور کرده و مفاد آن‌را به نفع افغانستان و جهان می‌داند و تلاش شده که در تمام روند تدوین آن منافع مردم افغانستان محفوظ باشد.

جیمز کانینگهام سفیر آمریکا در کابل نیز امضا این موافقت‌نامه را تقویت دوامدار روابط میان افغانستان و آمریکا دانست و گفت که برای تدوین آن کار زیادی صورت گرفته است.

او گفت که آمریکا به روابط خود با افغان‌ها و افغانستان ارزش قایل است و علاقه‌مند کار با رئیس جمهور جدید و رئیس اجرائی این کشور است.

سفیر آمریکا افزود که این موافقت‌نامه زمینه‌ی کمک آمریکا به نیروهای امنیتی افغانستان را نشان می‌دهد و بینادی را فراهم خواهد کرد که افغانستان به پیشرفت چشم‌گیر خود ادامه بدهد.

او هم‌چنین افزود که پیشرفت‌های زیادی انجام شده و آمریکا برای ادامه همکاری با مردم افغانستان متعهد است.

با امضای این موافقت‌نامه حدود ۱۰ هزار نیروی آمریکایی و تعدادی نیرو از دیگر کشورهای عضو ناتو می‌توانند پس از پایان ماموریت رزمی نیروهای ناتو در پایان سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند.

به گفته مقامات ناتو ماموریت اصلی این نیروها پس از ۲۰۱۴ آموزش، مشوره‌دهی و حمایت از نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان خواهد بود.

براساس پیش‌نویس کنونی موافقت‌نامه امنیتی که از سوی لویه‌جرگه مشورتی تایید شده، نیروهای خارجی در افغانستان پس از ۲۰۱۴ در پایگا‌ه‌هایی در بگرام، کابل، مزارشریف، هرات، قندهار، شیندند، گردیز و هلمند مستقر خواهند شد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- موافقت‌نامه‌ امنیتی میان افغانستان و آمریکا و ناتو امضا شد، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: سه‌شنبه ٣٠ سپتامبر ۲۰۱۴ - ٨ مهر ۱٣۹٣ خورشیدی



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان