جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آبان ۳, شنبه

فرشته‌ها و فرازمینی‌ها

از: شبکه تاریخ (The History Channel)

بیگانگان باستانی

فرشته‌ها و فرازمینی‌ها


فهرست مندرجات


دانسته‌های بشر درباره حیات فرازمینی[۱] چندان زیاد نیست. در مقابل، علاقه بشر به دانستن درباره مسئله حیات در جایی خارج از زمین و شناختن آن زیاد است. آنقدر زیاد، که تا امروز تعداد زیادی کتاب و رمان در‌ این‌ باره نوشته شده و فیلم‌های سینمایی بسیاری هم با موضوع موجودات فضایی ساخته شده‌اند.

در این راستا، «بیگانگان باستانی» (Ancient Aliens) نام برنامهٔ مستند تلویزیونی آمریکایی است که از ۲۰ آوریل ۲۰۱۰ (۳۱ فروردین ۱۳۸۹) تاکنون از شبکهٔ تاریخ (History) پخش می‌شود[٢]. در این مجموعه مسئلهٔ حضور موجودات هوشمند فرازمینی در فرهنگ و تمدن باستانی بشریت، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

«کارل ادوارد سیگن»[٣] (Carl Edward Sagan)، که به‌فارسی «کارل ساگان» نیز شناخته می‌شود و بعدها وی یکی از از مشهورترین و برجسته‌ترین دانشمندان قرن بیستم شد، در مقاله‌ای به‌سال ۱۹٦۳ فرضیه‌ای وجود موجودات زنده در گیتی را مطرح کرد. او سپس این چنین بیان داشت که به احتمال زیاد برخی از این موجودات زنده به هوشمندی فراوانی دست یافته‌اند و بنابراین، تمدن‌هایی را شکل داده‌اند که از نظر فناوری پیشرفته هستند. سیگن سپس چنین افزود که احتمالاً گروهی از این تمدن‌ها از پیشینه‌ی تاریخی کافی برخوردارند که به فناوری لازم برای اکتشافات فضایی دست یافته باشند. با این حال، سیگن اعتراف کرد مدرکی وجود ندارد که نشان دهد موجودات فضایی با تمدن پیشرفته در حال حاضر به کره‌ی زمین سفر می‌کنند اما چنین مطرح کرد که بعید نیست زمانی در طول تاریخ بشر از زمین بازدید کرده باشد و مدارکی از خود برجای گذاشته باشند.

کارل سیگن، این نظر را نیز مطرح کرد که چه بسا در میان آثار باستانی اشیایی باشند که از بازدید موجودات فضایی از زمین حکایت کنند. فرضیه‌ی سیگن مبنی بر باستان‌شناسی موجودات فضایی بر روی زمین بسی جالب بود. او فردی نبود که هر چیزی را باور کند در واقع این فرضیه را به‌عنوان نظر شخصی مطرح کرد.

مقاله‌ی سیگن در نشریه‌ی تخصصی علوم فضایی و سیارات منتشر شد که مخاطب آن اخترشناسان و اختر فیزیک‌دانان بودند. بنابراین، عموم مردم از آن ناآگاه ماندند و دیری نپایید که به بوته‌ی فراموشی سپرده شد. اما پس از پنج سال، این پنداشت در بین مردم عمومیت یافت که موجودات فضایی در زمان‌های بسیار دور از زمین دیدن کرده و نشان دیدار آنان را در دوران پیش از تاریخ در مدارک باستان‌شناسی می‌توان دید.

آنچه بر این پنداشت دامن زد، انتشار کتابی با عنوان «ارابه‌ی خدایان» در سال ۱۹٦٨ بود. در این کتاب نویسنده‌ی سوئیسی، «اریک فون دانیکن» (Erich von Däniken) چنین مطرح کرد که بنا بر مدارک و شواهد انکارناپذیر باستان‌شناسی موجودات فضایی در دوران پیش از تاریخ از زمین بازدید کرده و نقش مهمی در شکل‌گیری تمدن بشری داشته‌اند .

با این که اریک دانیکن در کتاب ارابه‌ی خدایان خود به مقاله‌ی سیگن ارجاعی نمی‌دهد، اما چنین به نظر می‌رسد که ادعای او در واقع همان فرضیه‌ی سیگن است که با اغراق و گزافه‌گویی به‌شکل افسانه‌ای در چارچوب علم انسان‌شناسی در آمده است.

بر طبق نظریه او در زمان‌های بسیار دور بیگانگان فضایی به زمین سفر كرده‌اند و به انسان كمك كرده‌اند تا راه پیشرفت را بپوید. او معتقد است سازه‌های عظیم باستانی نظیر اهرام مصر و معابد عظیم مایاها و اینكاها و بسیاری از بناهای عظیم دیگر در سرتاسر جهان كه باستان‌شناسان تا كنون پاسخی در باره چگونگی ساخت آن‌ها ارائه نداده‌اند را زمینی‌ها با علوم فضاییان ساخته‌اند. او نزدیك به چهل كتاب و مقاله در این زمینه منتشر كرده است و در این باره بحث‌های زیادی درگرفته است. اینك مجموع تلاش‌های چند ده ساله این محقق بزرگ در مجموعه تلویزیونی گسترده‌ای به‌نام «بیگانگان باستانی» (Ancient Aliens) به‌تصویر در آمده است. دانشمندان، محققان، نویسندگان، باستان‌شناسان و متخصصین بزرگی از سرتاسر دنیا درباره این نظریه صحبت كرده‌اند.

در این بخش، به مسئله‌ی «فرشته‌ها و فرازمینی‌ها» پرداخته شده است.

    فرشته‌ها؛ موجوداتی بالدار، حاملان پیام‌هایی از «آسمان» به‌زمین «شاهد و نگاهبان» زمین؛ جنگجویان قدرتمندی که همه‌چیز را از بلا و مصیبت به صلح و آرامش بدل می‌کنند. اما آیا فرشته‌ها تقریباً محصول تخیلات انسانند؟ یا آن‌ها حقیقتاً وجود دارند؟ خواندن این مطالب از نگاه باستان‌شناسان بسیار جالب است و امیدوارم همه از آن لذت ببرند.


فرشته‌ها و فرازمینی‌ها

نزدیک هفتاد درصد از امریکایی‌ها به فرشته‌ها باور دارند؛ اما آن‌ها چه هستند؟ موجودات بالداری از سوی خدا مثل توصیفات انجیل؟ یا تصاویر متبسمی از تلفیق ابرهای آسمانی؟ و یا چیزی بیش از این؟

«فیلیپ کاپنز» (Philip Coppens)، نویسنده و محقق روزنامه نگار بلژیکی، می‌گوید:

«وقتی به فرشته‌ها فکر می‌کنیم فوراً به یاد انجیل می‌افتیم؛ اما وقتی به اینترنت و کتاب‌های موجود مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که مردم با فرشته‌ها هر روز ملاقات دارند.

در نسخه‌ی هیبروی تورات، «جنسیس» (پیدایش) فرشته‌ها در ابتدا به‌عنوان موجودات مقدس معرفی شده‌اند که به زمین فرستاده شده‌اند به‌عنوان پیام‌آورانی از سوی خدا.»

«جورجیو تسوکلاوس» (Giorgio A. Tsoukalos)، نویسندۀ یونانی متولد سوئیس، ناشر مجله‌‌ی تایمز و محقق باستان‌شناسی و طرفدار این نظر که فضانوردان باستانی با انسان‌های باستان در تعامل بودند، می‌گوید:

«لغت فرشته (Angle) اشتباه ترجمه شده است. در هیبرو، واژه فرشته یعنی «ملخ». معنای این لغت اصلاً فرشته نیست بلکه به‌معنای «پیام آور» است. در یونان کلمه «Angelus» هم به‌معنای «Angle» یا همان «فرشته» نیست بلکه به‌معنای واسطه شبه انسان است و ما از قصه‌های کتاب‌های قدیمی هم این واسطه‌های شبه انسان را می‌بینیم که پیام‌ها را از سوی «خدا» به زمین می‌آورده‌اند.»

«ویلیام جی. برینز» یا «بیل برینز» (William J. «Bill» Birnes)، نویسنده و منتشرکنندۀ مجله UFO) می‌گوید:

«در معنا، Angle یا فرشته به‌مفهوم کسی از جهانی دیگر است که می‌شود همان «فرازمینی». آن‌ها از این سیاره نیستند پس در معنا، «فرشته»ها با «ET»ها یکی هستند (یا هر دو از مکانی دیگر هستند و نه از این زمین). در مفهوم مدرن، معنی «ET» تغییر کرده است اما در هزاران سال پیش، آن‌ها این موجودات را «ET» نمی‌خوانده‌اند بلکه به آن‌ها فرشته یا «Angle» می‌گفته‌اند و می‌دانسته‌اند که این موجودات از این جهان و این سیاره نیستند. بر اساس کتاب «Enoch» که مضمون گمشده خوانده می‌شود، اولین فرشته‌ها به زمین آمده‌اند به همراه «فرشته‌های فرودآمده» (یعنی: Fallen Angles). آن‌ها آمدند تا انرژی و قدرت بگیرند؛ پس از بهشت به زمین فرود آمدند.»

«جورجیو تسوکلاوس» (Giorgio Tsoukalos)، ناشر مجله‌‌ی تایمز و محقق باستان‌شناسی، می‌گوید:

«از نظر من این بیش‌تر به افسانه شبیه است. وقتی فرازمینی‌ها به این‌جا رسیدند، به دو بخش تقسیم شدند و بخش جداشده از آن‌ها، امروز «فرشته‌های فرود آمده» نامیده می‌شود (بخشی که روی زمین ماندند).»

«جــورج رالــف نــوری» (George Ralph Noory)، مدیر «رادیـو میـزبـان» یـا «رادیـو گفـتـگـو» (Talk radio)، می‌گوید:

«کتاب «Enoch» به این گروه از فرشته‌ها باور داشت اما همه توصیفات او، توصیفات فرازمینی‌هاست. از همه آنچه که دیده و مکانی که در واقع محل فرود آن‌ها بوده، تا آن‌جا که شرح تفرج‌هایی را که به اتفاق آن‌ها به انجام رسانده را توضیح می‌دهد و نیز چیزهایی که به او آموخته‌اند.

در کتاب «Enoch» و تورات هیبرو، «فرشته‌های فرودآمده» بر خلاف دستور خدایان عمل کرده‌اند و با انسان در آمیخته‌اند.»[۴]










[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- زیست فرازمینی (Extraterrestrial life) با هوش فرازمینی یا تمدن فرازمینی تفاوت دارد و منظور فقط موجود زنده است چه گیاه و چه جانور.
[٢]-
[٣]- کارل ادوارد سِیگِن (به انگلیسی: Carl Edward Sagan) (زاده ۹ نوامبر ۱۹۳۴ م - درگذشته ۲۰ دسامبر ۱۹۹٦ م) اخترشناس یهودی‌تبار آمریکایی، اخترشیمی‌دان، مشاور سازمان ناسا، نویسنده و مروج موفق اخترشناسی، اخترفیزیک و سایر علوم طبیعی بود. او پیشگام اخترزیست‌شناسی و بنیادگذار طرح جستجوی هوش فرازمینی معروف به سِتی، بود.
شهرت جهانی او برای تالیف کتاب‌های علوم همگانی، و نیز مجری برنامه علمی کازموس بود، که ٦۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ بیننده داشت. او برنده جایزه پولیتزر ۱۹۷۸ بود. میلیاردها و میلیاردها، اژدهاهای بهشت، جهان دیوزده و نقطه آبی مات از جمله مهم‌ترین تالیفات او به شمار می‌روند که برای ترویج علم میان عموم مردم به نگارش درآمده‌اند.
[۴]- قصه هاروت و ماروت (دو فرشته) در قرآن، نیز اقتباس از همین آیۀ تورات است.
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

1