جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آذر ۱۲, چهارشنبه

کاهش فساد در ایران، افغانستان و تاجیکستان

از: بی‌بی‌سی

آمار فساد اداری

کاهش فساد در ایران، افغانستان و تاجیکستان




ایران، افغانستان و تاجیکستان

۱۲   آذر   ۱۳۹۳
در مقایسه با سال‌های قبل، فساد دولتی در ایران و تاجیکستان اندکی و در افغانستان به میزان به مراتب بیشتری در سال گذشته میلادی کاهش یافته است. هر چند هر سه کشور از نظر فساد داخلی هم‌چنان در دریف فاسدترین کشورهای جهان جای دارند.

روز چهارشنبه، ١٢ آذر (٣ دسامبر)، گزارش سالانه موسسه «شفافیت بین‌الملل» شامل بررسی فساد اداری و حکومتی در کشورهای جهان از جمله ایران، افغانستان و تاجیکستان منتشر شد.

براساس این گزارش، از میان یکصد و هفتاد و چهار کشور که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ایران در رده ١٣٦ قرار گرفته است. این رده‌بندی بر اساس امتیازاتی است که شفافیت بین‌الملل با بررسی عوامل گوناگون برای کشورهای مختلف در نظر می‌گیرد که برای ایران در سال گذشته ٢٧ امتیاز بوده است. بهترین امتیاز ١٠٠ و بدترین امتیاز، صفر است.

ایران هم‌چنان در میان فاسدترین کشورهای جهان رده‌بندی شده است

در سال قبل از آن، امتیاز ایران ٢۵ بوده و به این ترتیب، طی سال گذشته، این کشور در مبارزه با فساد موفقیت داشته است. با این‌همه، در مقایسه با امتیاز ٢٨ در سال ٢٠١٢، در سال گذشته فساد اداری و حکومتی بیشتر بوده است.

در این گزارش، افغانستان از جمله کشورهایی است که طی سال گذشته توانسته است موقعیتش را بهبود قابل توجهی بدهد و با کسب ١٢ امتیاز، به رده ١٧٢ برسد. در سال ٢٠١٣ و سال قبل از آن، امتیاز افغانستان ٨ بوده است. البته میزان فساد در افغانستان هنوز بسیار گسترده است و تنها کشورهای سودان، کره شمالی و سومالی در رده‌های بعد از این کشور قرار دارند.

براساس محاسبه شفافیت بین‌الملل، در جدول جهانی فساد، تاجیکستان با ٢٣ امتیاز در رده ١٥٢ قرار دارد. امتیاز این کشور در سال‌های ٢٠١٣ و ٢٠١٢ برابر ٢٢ بوده و در نتیجه، سال گذشته بهبودی اندکی در زمینه فساد در تاجیکستان دیده شده است.

براساس این جدول، کشورهای کامرون (رده ١٣٦)، پاکستان (١٢٦) و قزاقستان (١٢٦) از جمله چند کشوری هستند که شرایط آن‌ها از ایران بهتر بوده است و نیجریه (١٣٦) روسیه (١٣٦) و بنگلادش (١۴۵) از کشورهایی هستند که شرایط بدتری نسبت به ایران داشته‌اند. چین در رده ۱۰۰ در میان کشورهای دیگر قرار دارد.

سالم‌ترین کشورهای جهان عبارتند از دانمارک (با ٩٢ امتیاز در رده ١)، زلاند نو (۹۱ امتیاز رده ٢)، فنلاند (۸۹ امتیار رده ٣). کانادا (٨۱ امتیاز در رده ١٠)، بریتانیا (۷۸ امتیاز در رده ١۴) و آمریکا با (۷۴ امتیازدر رده ١٧) جای گرفته‌اند.

یکی از بارزترین نتایج بررسی سال گذشته، بالا بودن میزان فساد در برخی کشورهای دارای اقتصاد شکوفا مانند چین، ترکیه و آنگولا است که طی سال، امتیازاتی را از دست دادند. به گفته مدیر شفافیت بین‌الملل شاخص جهانی فساد در سال گذشته نشان می‌دهد که «اگر رهبران و مقامات ارشد کشوری از موقعیت خود برای ثروت‌اندوزی استفاده کنند، رشد اقتصادی هم نمی‌تواند مانع از فساد شود.»

رشد اقتصادی چین باعث کاهش فساد در این کشور نشده است

این گزارش از موفقیت برخی کشورها در مبارزه با فساد خبر داده است. مصر، ساحل عاج، اردن، مالی و سوازیلند از جمله کشورهای موفق در این زمینه بوده‌اند.

موسسه شفافیت بین‌الملل در سال ١٩٩٣ با هدف شناسایی و اطلاع‌رسانی در مورد میزان فساد در کشورهای مختلف به‌عنوان یک سازمان غیرانتفاعی تاسیس شد. مرکز این موسسه در آلمان است.

این موسسه هر ساله «شاخص استنباط بین‌المللی از فساد» را براساس نظرخواهی موسسات معتبر در کشورهای مختلف تدوین و براساس آن، کشورهای جهان را از نظر سلامت و فساد داخلی رده‌بندی می‌کند.[۱]


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- فساد در ایران، افغانستان و تاجیکستان کاهش یافت، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: چهارشنبه ٠٣ دسامبر ٢٠۱۴ - ۱۲ آذر ۱٣۹٣

[] جُستارهای وابسته





[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی