جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ بهمن ۹, پنجشنبه

گزارش سالانه دیدبان حقوق بشر

از: بی بی سی

گزارش سالانه دیدبان حقوق بشر

حقوق بشر برای بسیاری از دولت‌ها،

پدیده‌ای زینتی است




دیدبان حقوق بشر در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان می‌گوید دولت‌ها در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای از حقوق بشر به عنوان پدیده زینتی یاد می‌کنند که خارج از استطاعت این کشورهاست.

کنت راث، مدیر دیدبان حقوق بشر می‌گوید نقض حقوق بشر، نقش چشمگیری در شدت بخشیدن به تعارض‌ها و بحران‌های امروزی داشته است

این سازمان حقوق بشری هشدار داده است که نقض حقوق بشر در نقاطی مانند سوریه و اوکراین به شعله‌ورتر شدن بحران در جهان کمک می‌کند.

گزارش ٦۵٦ صفحه‌ای دیدبان حقوق بشر با جزئیات به وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف پرداخته است.

گزارش دیدبان حقوق بشر به رشد گروه پیکارجوی دولت اسلامی اشاره کرده و آن را یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهان دانسته است اما این سازمان می‌گوید داعش، نتیجه سوء استفاده از قدرت در عراق و سوریه است.

این گزارش در ادامه خاطرنشان می‌کند که کشورهای غربی هم مستوجب سرزنش هستند و این کشورها به موارد نقض حقوق بشر در سایر کشورها، واکنش گزینشی نشان داده‌اند.

دیدبان حقوق بشر در فصل مرتبط با ایران می‌گوید که در اولین سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی در ایران، بهبود چشمگیری در وضعیت حقوق بشر این کشور مشاهده نشده است.

دیدبان حقوق بشر در این مورد نوشته است: «عناصر سرکوبگر در نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و دستگاه قضایی کشور، قدرت گسترده‌ خود را حفظ کردند و همچنان از ناقضان عمده­ حقوق بشر در ایران به شمار می‌آیند.»

این گزارش می‌افزاید «میزان بالای اعدام‌ها، به‌خصوص برای جرایم مرتبط با مواد مخدر ادامه یافته است. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، روزنامه‌نگاران، وبلاگ نویسان و فعالان شبکه‏‌های اجتماعی را دستگیر کرده و دادگاه‌های انقلاب احکام سنگینی علیه آنان صادر کردند.»

دیدبان حقوق بشر می‌گوید کشورهای غربی مانند آمریکا در برخی مواقع با اشتباهات خود به این روند کمک کرده‌اند.

کنت راث، مدیر دیدبان حقوق بشر در مراسم رونمایی از این گزارش در بیروت، پایتخت لبنان به خبرنگاران گفت: «نادیده گرفتن حقوق بشر برای پرداختن به تهدیدهای امنیتی مانع از آن می‌شود که به ریشه دلایل رشد گرفتن این تهدیدها رسیدگی شود.»

آقای راث افزود نقض حقوق بشر، نقش چشمگیری در شدت بخشیدن به تعارض‌ها و بحران‌های امروزی داشته است.


افغانستان در گزارش دیدبان حقوق بشر

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود در مورد افغانستان، که به‌زبان دری هم در سایت این سازمان حقوق بشری موجود است گفته است که

این کشور در سال ۲۰۱۴ دچار بی‌ثباتی بود که این بی‌ثباتی بر وضعیت حقوق بشر در این کشور تاثیر گذاشت. این گزارش به انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اشاره کرده و گفته است که در مقطعی از این انتخابات، بن‌بست سیاسی در کشور ایجاد شد.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید «وجود ابهام‌ها نسبت به روند انتقال سیاسی، همراه با با فشار فزاینده شورشیان طالبان، باعث کاهش میزان احترام نسبت به حقوق بشر در سراسر کشور شده و موارد نقض حقوق بشر، تهدیدها نسبت به حقوق زنان و محدودیت آزادی بیان افزایش یافته است.»


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

دیدبان حقوق بشر: حقوق بشر برای بسیاری از دولت‌ها، پدیده‌ای زینتی است، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: پنجشنبه ٢۹ ژانویه ٢٠۱۵ - ٠۹ بهمن ۱۳۹۳


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی
وب‌سایت دیدبان حقوق بشر (Human Rights Watch)