جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ بهمن ۹, پنجشنبه

کورت وسترگارد

از: دانشنامه‌ی آریانا

کورت وسترگارد


فهرست مندرجات
[...][...]

کورت وسترگارد (به انگلیسی: Kurt Westergaard) (ژادۀ ۱۹٣۵ م -)، کاریکاتوریست جنجالی دانمارکی که در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۱۲ کاریکاتور از پیامبر اسلام کشید و آن را منتشر کرد. بسیاری از پیروان اسلام، این کار او را توهین به مقدسات خود دانستند و برخی از اسلام‌گرایان افراطی وسترگارد را تهدید به مرگ کردند.


زندگی‌نامه
کورت وسترگارد

کورت وسترگارد، در ۱٣ جولای ۱۹٣۵ میلادی، در ناحیه‌ی هیمرلند، در شبه‌ی جزیره‌ای یوتلاند که بخش بزرگ‌تر کشور دانمارک را شامل می‌شود، زاده شد و در یک خانوادۀ محافظه‌کار مسیحی پرورش یافت. در زادگاه خود به مدرسه رفت و در ایام جوانی خود، در دهه‌ی پنچاه میلادی، به‌عنوان یک مسیحی رادیکال شناخته می‌شد. اما بعدها بر اثر کسب دانش و تجربه از عقاید مذهب برید.

وسترگارد، مدتی به‌عنوان آموزگار خدمت کرد؛ سپس به ادامه تحصیل در رشته روان‌شناسی پرداخت. پس از پایان تحصیل، بازهم به‌عنوان معلم مشغول تدریس کودکان معلول شد.

در سال ۲۰۰۵ میلادی، کورت وسترگارد در کاریکاتور جنجالی خود تصویری از محمد، پیامبر اسلام را کشید که در عمامه‌اش بمب بود و کنایه از تروریست بودن برخی گروه‌های اسلام داشت. انتشار این کاریکاتور، در در ماه سپتامبر همان‌سال، در یک نشریه دانمارکی (روزنامه «يولندز پوستن»، پُرتیراژترین روزنامه‌ی دانمارک)، خشم بسیاری از مسلمانان جهان را برانگیخت که به حمله به سفارتخانه‌های دانمارک و نیز کشته‌شدن ده‌ها نفر انجامید. افزون بر این، خود او نیز چندین بار تهدید به قتل شد و اسلام‌گرایان افراطی، یک میلیون دلار جایزه برای سر وسترگارد تعیین کردند.

درگیری‌ها و تهدیدهای جانی متعدد موجب اختفای وسترگارد گردید، اما او در سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت از مخفی گاهش خارج شود و زندگی عادی خود را از سر گیرد.

در اول ژانویه ۲۰۱۰، زمانی که وسترگارد با همسر و نوه‌ای پنج ساله‌اش در منزل خود در شهر آرهوس بود، ناگهان، محمد گیل، شهروند ۲۹ ساله سومالیایی، با شکستن شیشه پنجره وارد خانه شد و او را با تبر تهدید به قتل کرد.

وسترگارد بلافاصله با فشار دادن دکمه خطر که مستقیماً به اداره پلیس مرتبط است مامورین را از این ماجرا مطلع کرد. دقایقی بعد نیروهای پلیس وارد منزل شده و و با شلیک گلوله مظنون را زخمی و سپس دستگیر کردند. پس از آن، گیل، در دادگاه ادعا کرد که تنها برای «ترساندن» وسترگارد وارد منزل او شده بود، اما وسترگارد او را «دروغگوی بزدل» خواند. از سوی دیگر، پلیس دانمارک اعلام کرد که «این فرد با گروه الشباب که یک گروه اسلام‌گرای سومالیایی است، ارتباط داشته و مظنون به فعالیت‌های تروریستی در شرق آفریقاست.» به‌هر حال، این سوء قصد به‌جان وسترگارد نافرجام ماند.


آثار

...


نگارخانه



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...