جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ بهمن ۲۹, چهارشنبه

رهبران جهادی افغان

از: بی‌بی‌سی

رهبران جهادی افغان

تصمیم‌های کلان ملی بدون مشورت با مردم نارواست



روز گذشته که مصادف با ۲٦مین سالروز خروج ارتش سرخ از افغانستان بود، شماری از رهبران گروه‌های جهادی با برگزاری اجتماعی نسبت به آنچه بی‌توجهی به ارزش‌های جهاد و کنار زده شدن مجاهدین از دولت می‌خواندند، ابراز نگرانی کردند.

عبدرب الرسول سیاف از رهبران مجاهدین که از سخنران‌های اصلی گردهمایی دیروز بود، از دولت خواست در مسایل کلان ملی از جمله مسایلی چون گفت‌وگوهای صلح با مخالفان و تغییر استراتژیک سیاست خارجی در قبال کشورهای همسایه، با رهبران مجاهدین مشورت کند.

سیاف در بخشی از سخنانش به‌طور مشخص از کسانی که جهاد را برای احراز پست‌های کلیدی، معیار نمی‌دانند انتقاد کرد.

در هفته‌های اخیر، شماری از چهره‌های مجاهدین از جمله محمداسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب نیز از دولت وحدت ملی به شدت انتقاد کرده بود، اما این نخستین‌باری است که یک مقام ارشد دولتی به این انتقادها، با لحن صریحی پاسخ داده است.


انتقاد رهبران جهادی افغان

٢٦   دلو   ۱۳۹۳
عبدرب الرسول سیاف یکی از رهبران جهادی افغانستان می‌گوید که دولت باید در مسایل مهم ملی با ملت مشورت کند و هیچ‌چیز نباید از چشم مردم پنهان بماند. او امروز در مراسم تجلیل از ۲٦ مین سالروز خروج ارتش سرخ از افغانستان، در تالار لویه جرگه سخن می‌گفت.

سیاف گفت: «تغییر استراتژیک در روابط با همسایه‌ها و کشورها بدون مشورت با ملت، بدون آگاهی ملت، ناروا است، حرام است و تصرف دیکتاتورانه! قضایای ملی باید به فیصله(تصمیم) ملت صورت گیرد. صلح یک قضیه ملی است.»

سیاف: اعلامیه‌های ملاعمر در وزیر اکبر خان کابل نوشته می‌شود

این اظهارات سیاف در حالی صورت می‌گیرد که شماری از رسانه‌های افغانستان خبر داده‌اند که دولت افغانستان برنامه خرید سلاح از هند را به‌حالت تعلیق درآورده است.

دولت افغانستان اخیراً یک گروه از افسران ارتش ملی افغانستان را برای آموزش‌های نظامی به پاکستان اعزام کرده است.

این اقدامات رئیس جمهور غنی از سوی شماری از سیاستمداران، نزدیکی به پاکستان تعبیر شده است و چهره‌های مجاهدین در گردهمایی امروز نسبت به آن هشدار دادند.

سیاف، خطاب به صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان که در این نشست حضور داشت گفت که مجاهدین از حکومت می‌خواهند که در این‌گونه قضایا با ملت مشورت کند یا حداقل چنین مسایلی را به رای پارلمان بگذارد. حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز دو روز پیش با انتشار اعلامیه‌ای، با استناد به سخنان اخیر وزیر داخله پاکستان، از عملیات نظامی این کشور در خاک افغانستان خبر داده بود. در این اعلامیه آمده بود که وزیر داخله پاکستان گفته است که این عملیات نظامی در هماهنگی با نیروهای ناتو و حکومت افغانستان آغاز شده است.


«اعلامیه‌های ملاعمر در وزیر اکبر خان کابل نوشته می‌شود»

عبدرب الرسول سیاف در بخش دیگر از سخنانش گفت که جنگ افغانستان یک جنگ استخباراتی است. او گفت: «در جنگ استخباراتی پیروزی در حفظ اسرار است. اما این‌جا جاسوسان زیاد است. بیانیه‌های ملاعمر در همین وزیراکبرخان (از مناطق دیپلماتیک شهر کابل) نوشته می‌شود. جاسوسان زیر ریش ما نشسته‌اند.» او از دولت خواست که با جاسوسان به‌گونه جدی مبارزه کند.

سیاف هم‌چنین گفت که مجاهدین در تلاش جمع‌شدن زیر چتر واحدی هستند و پس از این حرف‌های‌شان را هماهنگ و یکجا می‌زنند.


سهیم‌شدن مجاهدین در برنامه صلح

رهبران جهادی شرکت‌کننده در نشست امروزی از دولت خواستند که از تجربه آن‌ها برای تامین امنیت و صلح در افغانستان استفاده شود.

سیاف به‌طور مشخص از کسانی که جهاد را برای احراز پست‌های کلیدی، معیار نمی‌دانند انتقاد کرد و گفت: «مجاهدین مکتب و درس و کار و زندگی را ترک گفتند و به جبهه آمدند تا از عزت و ناموس شما دفاع کنند حالا کسی که گریخت و وطن را ترک کرد، متعهد است و این آدم که دار و ندار خود را داده نامتعهد است.»

او بازسازی که در این ولایات بلخ، هرات و قندهار در سال‌های گذشته صورت گرفته اشاره کرد و گفت این تغییرات مثبت به‌دلیل چهره‌های مجاهدی بوده که در سال‌های گذشته در این ولایات والی بوده‌اند.

اسماعیل خان یکی دیگر از رهبران جهادی افغانستان گفت که هنوز هم افغانستان در آتش جنگ می‌سوزد و ضرورت به تأمین صلح و امنیت دارد. او خطاب به دولتمردان افغانستان گفت که باید از تجارب مجاهدین برای آودن صلح استفاده اعظمی صورت گیرد.

بسم‌الله محمدی وزیر پیشین وزارت دفاع افغانستان نیز در مراسم امروزی اعلام کرد که تمام مجاهدین آماده هر نوع قربانی برای تأمین امنیت در کنار نیروهای امنیتی این کشور هستند. او افزود که گروه‌هایی در حکومت تلاش دارند که مجاهدین را به حاشیه برانند اما آن‌ها هرگز موفق نمی‌شوند زیرا مجاهدین از متن جامعه برخاسته‌اند.

صلاح‌الدین ربانی رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر خارجه این کشور نیز در مراسم امروزی گفت که در هیچ معادله‌ای در افغانستان نباید جهادیان فراموش شوند.

وی گفت: «رهبری دولت وحدت ملی خوب می‌داند که اگر جهادگران کنار زده شوند انگیزه دشمن برای اخلال امنیت تقویت خواهد شد و جای جهادیان را نمی‌شود به آسانی پر کرد.» آقای ربانی گفت که گلایه و انتقاد رهبران جهادی در تمام سال‌های گذشته از سر دلسوزی و برای ارزش‌هایی بوده که به‌خاطرش جنگیده‌اند نه به‌خاطر قدرت‌طلبی و نباید از این انتقادات به خاطر کوبیدن آن‌ها استفاده شود.

او هم‌چنان به نقش جوانان تحصیلکرده و صادق برای پیشرفت کشور تأکید کرد و گفت که در بین مجاهدین افغانستان این ظرفیت وجود دارد که به این جوانان شانس خدمت به افغانستان را بدهند.


پاسخ دکتر عبدالله به رهبران جهادی افغان

٢٧   دلو   ۱۳۹۳
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی، گفته است ارزش‌های جهاد، متعلق به همه مردم افغانستان است و پایمال خواست‌های شخصی کسی نخواهد شد. او که در نخستین جلسه شورای وزیران پس از رای‌گیری هشت تن از وزرای دولت سخن‌ می‌گفت، صریحاً به نگرانی‌هایی که روز گذشته از سوی برخی از رهبران جهادی ابراز شده بود پاسخ داد.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی که خود و معاونانش نیز از چهره‌های مطرح جهادی هستند، در پاسخ به این اظهارات گفت: ارزش‌های جهاد ارزش‌های ماندگار افغانستان است که با خون هزاران شهید به دست آمده و این ارزش‌ها تحت هیچ شرایطی پایمال امیال شخصی و خودخواهانه کسی نخواهد شد.

عبدالله: این فکر را قبول ندارم که اگر خودم وزیر بودم ارزش جهاد رعایت شده اگر نبودم نشده

عبدالله عبدالله با اشاره به بخش مشخصی از انتقاد رهبران جهادی که مساله کنار زده شدن مجاهدین از دولت را مطرح کرده بودند، گفت: «من به این مفکوره معتقد نیستم که اگر خودم وزیر بودم رئیس بودم ارزش‌های جهاد قدردانی شده و اگر نبودم نشده.»

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی هم‌چنین گفت که پیامی که از آدرس گردهمایی دیروز منتشر شد، خاطر شماری از مجاهدین را آزرده کرده و قرار نبود چنین پیامی داده شود.

او گفت که در این مورد در فرصت مناسبی به تفصیل سخن خواهد گفت اما تأکید کرد که پیام دولت، پیام وحدت، همگرایی و همکاری برای برداشتن چالش‌های پیش‌رو برای بهبود زندگی مردم و تأمین امنیت است.


روزنامه‌های کابل

٢٧   دلو   ۱۳۹۳
روزنامه‌های ۲۷ دلو (بهمن) کابل در سرمقاله‌های امروز خود به بحث در مورد سخنان تازه عبدرب‌ الرسول سیاف، یکی از رهبران جهادی، که در گردهمایی ۲٦‌مین سالروز خروج ارتش سرخ از افغانستان ایراد شد، و نقش جهاد در افغانستان پرداخته‌اند.

روزنامه ۸‌صبح می‌نویسد که دیروز عبدرب الرسول سیاف گفت که اعلامیه‌های ملاعمر در وزیر اکبرخان نوشته می‌شود. این روزنامه نوشته که این حرف ساده‌ای نیست که اعلامیه‌های ملاعمر، رهبر سازمانی که دشمن ایدیولوژیک نظام است، در کابل نوشته شود. ۸‌صبح افزوده که «اگر به واقع چنین باشد و نویسنده اعلامیه‌های ملاعمر در خانه‌ای در وزیر اکبرخان کابل نشسته باشد، دیگر باید فاتحه نظام مشروع افغانستان را خواند.» ۸‌صبح می‌نویسد که آقای سیاف، آدم ساده‌ای نیست. سیاستمدار معروف و شناخته‌شده است. در انتخابات گذشته، رای قابل توجه آورد و نفوذ زیادی بر رئیس‌جمهوری پیشین داشت. نویسنده سرمقاله روزنامه ۸‌صبح به این باور است که اگر حرف‌های آقای سیاف نادرست است باید مقامات دولتی در مقابل آن موضع بگیرند زیرا سکوت در این مورد، هم نیروهای امنیتی را دچار یاس می‌کند و هم مردم افغانستان را نسبت به نظام، بی‌باور می‌سازد.


مجاهدین و حکومت

روزنامه افغانستان می‌نویسد که جهاد مربوط تمام مردم افغانستان بوده و هیچ گروه، قوم، طایفه و قبیله‌ای نمی‌تواند عنوان جهاد را تنها بر بخشی از سرزمین و یا طیف‌های خاصی از مردم کشور اختصاص دهد. افغانستان نوشته که در سیزده سال گذشته رهبران مجاهدین در حکومت و نیروهای امنیتی کشور سازمان حضور داشته‌اند و در هر کابینه‌ای افرادی از مجاهدین بوده است.

روزنامه‌های ۲۷ دلو (بهمن) کابل

نویسنده سرمقاله روزنامه افغانستان به این باور است که اکنون حضور مجاهدین به دلایلی روز به روز از بدنه دولت کمتر می‌شود. افغانستان نوشته که برخی از افراد همسو با سیاست‌های برخی کشورهای کمک‌کننده به افغانستان، مجاهدین را مانع بزرگ فراروی نهادینه‌سازی نظام دموکراتیک در افغانستان و استحکام پایه‌های نظام سیاسی در این کشور می‌دانند. افغانستان می‌نویسد «آنچه امروز مهم است تنها حضور فیزیکی مجاهدین در دولت نیست، بلکه مهمتر از آن حفظ دستاوردهای جهاد، فرهنگ مثبت جهاد و ارزش‌های آن است.»

روزنامه اطلاعات روز نیز می‌نویسد که برخی از رهبران جهادی با لحن صریح و بی‌پرده از عملکرد حکومت وحدت ملی، خصوصاً به حاشیه‌‌ راندن مجاهدین، انتقاد کردند. انتقادی که با هشدار و به‌نحوی خط و نشان تعیین کردن‌ها برای حکومت وحدت ملی نیز همراه بود. اطلاعات روز نوشته که این را نمی‌توان به معنای پیام مورد اجماع تمام مجاهدین افغانستان قلمداد کرد زیرا هر دو تیم سیاسی «تحول و تداوم» و «اصلاحات و هم‌گرایی» از جریان‌های خرد و بزرگ جهادی و غیرجهادی تشکیل شده‌اند.

اطلاعات روز نوشته هرچند که در فهرست پیشنهادی کابینه کسی از رهبران جهادی یا دیگر چهره‌های بارز جهادی حضور نداشت؛ اما هریک از نامزدوزیران در درون دو تیم یا از سوی رهبران جهادی معرفی شده‌اند، یا هم در جریان گزینش با آن‌ها مشورت شده است.


جهاد ناکام

روزنامه جامعه باز می‌نویسد که پس از پایان اشغال شوروی، افغانستان به استقلال نرسید بلکه جنگ نیابتی کشورهای منطقه در این کشور آغاز شد که بازیگران آن رهبران مجاهدین بودند. جامعه باز نوشته که پس از پایان مرحله دفاع و مبارزه در سال‌های جهاد، زمان تشکیل حکومت، مجاهدین کارنامه درخشانی جز «فاجعه، ویرانی و خشونت» ندارند. نویسنده سرمقاله جامعه باز به این باور است که پس از سیزده سال بازسازی در افغانستان هنوز هم آثار ویرانی‌های دولت مجاهدین در این کشور پاک نشده است. جامعه باز می‌نویسد که «تا‌کنون مجاهدین یک‌طرفه به قاضی و محکمه (دادگاه) مراجعه کرده‌اند، اما اگر فرصتی برای مردم افغانستان فراهم شود، احتمالاً جای بسیاری از کسانی که خود را مجاهد می‌نامند و مدعی نجات افغانستان‌اند، پشت میله‌های زندان می‌باشد.»


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

رهبران جهادی افغان: تصمیم‌های کلان ملی بدون مشورت با مردم نارواست، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: یک‌شنبه ۱۵ فوریه ٢٠۱۵ - ٢٦ بهمن ۱۳۹۳
عبدالله به نگرانی‌های شماری از رهبران جهادی افغان پاسخ داد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: دوشنبه ۱٦ فوریه ٢٠۱۵ - ٢٧ بهمن ۱۳۹۳
روزنامه‌های کابل؛ دوشنبه ۲۷ دلو، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: دوشنبه ۱٦ فوریه ٢٠۱۵ - ٢٧ بهمن ۱۳۹۳


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی