جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ اسفند ۱۴, پنجشنبه

گروه‌های مسلح غیرقانونی در افغانستان

از: بی بی سی

دیدبان حقوق بشر

گروه‌های مسلح غیرقانونی در افغانستان



گروه‌های مسلح غیرقانونی در افغانستان

۱۲  اسفند  ۱۳۹۳

سازمان دیدبان حقوق بشر از دولت افغانستان و تمویل‌کنندگان بین‌المللی آن خواسته افراد مسلح غیرقانونی که قوانین حقوق بشری را نقض کرده و پشتوانه رسمی داشته‌اند، مورد پیگرد قرار گیرند.

این سازمان که مقر آن در آمریکا است با انتشار گزارش ۹۶ صفحه‌ای زیر عنوان «امروز همه ما باید بمیریم» هشدار داده که پشتیبانی رسمی از گروه‌های مسلح غیرقانونی سبب نگرانی جدی از نقض حقوق بشر در افغانستان شده است.

فلیم کاین معاون بخش آسیای دیدبان حقوق بشر گفته: «دولت افغانستان و تمویل‌کنندگان آن باید بدانند که ناامنی فقط از طریق شورشگری به میان نمی‌آید، نیروهای فاسدی که حسابده نیستند و پشتوانه رسمی دارند نیز عوامل ناامنی هستند.»

این گزارش حاصل مصاحبه با ۱۲۵ نفر از ماه اوت سال ۲۰۱۲ به این‌سو است. در این گزارش با شاهدان عینی، مقام‌های دولتی، بزرگان محل، خبرنگاران و فعالان حقوقی، مسئولان سازمان ملل، نیروهای افغان و بین‌المللی و قربانیان و خانواده‌های قربانیانی که از «سواستفاده‌جویی‌های فرماندهان مسلح غیرقانونی» متضرر شده‌اند، مصاحبه شده است.

دیدبان حقوق بشر هم‌چنین شواهدی نیز درباره «هشت مرد زورمندی» که با پلیس، اطلاعات و نیروهای شبه نظامی ارتباط داشته‌اند و مسئول سلسله‌ای از سو استفاده‌ها در سال‌های اخیر شناخته شده‌اند، تهیه کرده است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که موارد سواستفاده و نقض حقوق بشر توسط گروه طالبان و دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت شامل این بررسی نمی‌شود و این نهاد به‌طور جداگانه به آن پرداخته است.


عوامل نارضایتی‌های مردم

مسئولان سازمان دیدبان حقوق بشر در آسیا می‌گویند که این گزارش نشانه‌هایی از خشونت‌های دوامدار را مستند کرده که نشان می‌دهد قربانیان آن به هیچ‌گونه عدالتی دست نیافته‌اند.

فلیم کاین می‌گوید از زمان شکست گروه طالبان در سال ۲۰۰۱، پیشرفت افغانستان تاکنون در زمینه تقویت نهادهای حرفه‌ای قانونگذار و دادگاه‌ها که برای حقوق بشر مهم پنداشته می‌شود، محدود بوده است.

در اعلامیه خبری سازمان دیدبان حقوق بشر هم‌چنین آمده که دولت حامد کرزی برای کشاندن افراد زورمند و ناقضین به دادگاه ناکام ماند و این روند سبب پرورش موارد سواستفاده و افزایش نارضایتی مردم شد و به تقویت گروه طالبان و دیگر گروه‌های مسلح ضد دولتی انجامید.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که در چندین مورد نیروهای بین‌المللی و نیروهای ویژه آمریکایی از فرماندهان مسلح غیرقانونی حمایت کردند. و این در حالی است که شواهد نشان داده در مواردی از کارنامه‌های این فرماندهان نیز آگاهی داشته‌اند.

نیروهای ویژه آمریکایی و نیروهای ناتو مستقر در افغانستان تا هنوز در مورد این گزارش دیدبان حقوق بشر رسما چیزی نگفته‌اند.

اما دیدبان حقوق بشر در این گزارش از آمریکا نام گرفته و گفته که این کشور باید قانونی را رعایت کند که وزارت امور خارجه و دفاع آمریکا را از کمک نظامی به گروه های مسلح خارجی که حقوق بشر را نقض می‌کنند و امکان معافیت از مجازات آن‌ها وجود دارد، منع می‌کند.


امروز همه ما باید بمیریم

در گزارش دیدبان حقوق بشر از مورادی از نقض حقوق بشر و سواستفاده‌ها توسط افراد مشخصی که «رهبری گروه‌ها مسلح غیرقانونی» را به‌عهده دارند یاد شده. به‌عنوان نمونه این گزارش به چند مورد در ولایت‌های ارزگان، پکتیکا و قندهار و برخی دیگر از ولایت‌ها پرداخته که موارد قتل و آدم‌ربایی نیز شامل آن است.

یک شهروند ولایت قندوز که گفته شده پدرش توسط یک فرمانده شبه نظامیان محلی در سال ۲۰۱۲ کشته شده است به دیدبان حقو ق بشر گفته: «من رفتم پشت بام خانه، دیدم که افراد مسلح ما را محاصره کرده‌اند... پدرم آن‌جا نشسته بود و گفت: کلمه‌ات را بخوان به‌خاطری که فکر می‌کنم امروز همه ما باید بمیریم.»

این سازمان از وزارت امور داخله (کشور) افغانستان نیز خواسته که گروه‌های غیر منظم مسلح را منحل کند و آن‌ها را در برابر سواستفاده‌هایی که مرتکب شده‌اند، مسئول بشمارد.

این سازمان گفته که در سفر ماه مارس آقای غنی رئیس جمهوری افغانستان به واشنگتن، مقام‌های آمریکایی باید مسئولان افغان را زیر فشار قرار دهند که در زمینه سواستفاده‌ها غیرقانونی افراد زورمند عدالت را برقرار کند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید آقای غنی گام‌های اولیه را برای حسابده بودن نیروهای نظامی برداشته اما به پشتوانه قوی بین‌المللی نیاز دارد.

این سازمان گفته «آمریکا هم که پس از سقوط گروه طالبان در انتصاب جنگ‌سالاران و زورمندان کمک کرده حالا باید در تلاشی بین‌المللی برای حذف ناقضین حقوق بشر در افغانستان سازماندهی کند.»


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

دیدبان حقوق بشر نگران عدم مجازات گروه‌های مسلح غیرقانونی در افغانستان، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: سه‌شنبه ۳ مارس ٢٠۱۵ - ۱٢ اسفند ۱۳۹۳


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی