جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۶, شنبه

متاسیسم

از: دانشنامه‌ی آریانا

متاسیسم

تردید در مورد شخصیت تاریخی عیسی مسیح


فهرست مندرجات
......

متاسیسم یا اسطوره‌پنداری عیسی مسیح (به انگلیسی: ، که همچنین مترادف با اصطلاحات: «Christ myth theory» ،«Jesus myth theory» یا «Jesus mythicism» نیز به‌کار رفته است)، باوری‌ست که عیسی مسیح هرگز به‌عنوان شخصیت تاریخی، وجود نداشته است؛ اما شخصیت او از یک گروه خدایان اسطوره‌ای و نیمه‌خدایان دوران باستان یونان و روم مشتق شده بود. متاسیسم مدعی است، از آن‌جایی که اسطوره‌ها و شاهکاری‌های این خدایان و نیمه‌خدایان یونانی و رومی پیش از ظهور مسیحیت متداول بوده است، مسیحیان به سادگی آن‌ها را اقتباس کرده و در دین خود گنجانیده‌اند.


واژه‌شناسی

«متاسیسم» یا «اسطوره‌پنداری» در لغت به‌معنای «انتساب حوادث و قدرت فراطبیعی به شیوه‌ای اساطیری به یک شخصیت واقعی یا غیرواقعی است.» واژه‌های «mythicism» و «mythicist» برای بسیاری از مردم جهان اصطلاحات جدید هستند که یکی دو قرن بیشتر پیشینه‌ی تاریخی ندارد.

«متاسیست» (mythicist)، اولین‌بار در زبان آلمانی و انگلیسی ابداع شد و برای توصیف افرادی به‌کار رفت که صحت تاریخی داستان‌ها و شخصیت‌های کتاب مقدس را مورد تردید قرار می‌دادند. امروزه، کاربرد این واژه‌ اشاره به دانشمندانی دارد که شخصیت عهد جدید عیسی مسیح را باور ندارند و آن را برگرفته از شخصیت‌های اسطوره‌ای خدایان و قهرمانان همچون: هرکول، میترا یا هروس می‌دانند.


پیشینه‌ی تاریخی



از منظر باستان‌شناسی



نقد وجود تاریخی عیسی ناصری



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

امین قضایی، بررسی وجود تاریخی عیسی ناصری
...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...