جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ تیر ۱۸, پنجشنبه

پزشکی زنان

از: دانشنامه‌ی آریانا

پزشکی زنان


فهرست مندرجات
پزشکیبیماری‌های زنان

پزشکی زنان (به انگلیسی: ، با تلفظ آمریکایی: )، یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی می‌باشد که به تشخیص و درمان بیماری‌های زنان و زایمان می‌پردازد. در این بخش، اختلالات و بیماری‌هایی مثل قاعدگی دردناک، اختلالات قاعدگی، سرطان‌های رحم، سرطان گردن رحم، سرطان تخمدان، کیست تخمدان، پیچ خوردگی تخمدان، سرطان واژن، عفونت دستگاه تناسلی، نزدیکی دردناک، و برخی بیماری‌های دیگر در این دانش مورد بحث قرار می‌گیرند. همچنین حاملگی، سیر و کنترل آن و انجام زایمان طبیعی یا سزارین و عوارض آن و نیز بیماری‌هایی مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی، حاملگی نابجا، تهدید به سقط، جداشدن جفت، زایمان دشوار و ... در این بخش قرار دارند.


واژه‌شناسی

«گایناکولوژی» () (پزشکی زنان یا بیماری‌های زنان و زایمان)، ترکیبی از دو واژه‌ی یونانی: «γυνή یا gyne» (زن) و «logia» (مطالعه یا دانش) است.


پیشینه‌ی تاریخی
معاینه بالینی، در سال ۱٨٢٢

قدیمی‌ترین متن شناخته‌شده‌ی پزشکی جهان به «برگه‌های پزشکی کاهون» (Kahun Gynaecological Papyrus، Kahun Medical Papyrus یا Kahun Papyrus) شهرت دارد که قدمت آن به‌سال ۱٨٠٠ پیش از میلاد می‌رسد. این متن که به سی و چهار بخش تقسیم می‌شود، هر بخش به سلامت، تشخیص بیماری و درمان آن، باروری، بارداری، و پیشگیری از بارداری زنان می‌پردازد. در این اثر، برای درمان بیمار جراحی پیشنهاد نشده و فقط دادن داروهای بلعیدنی تجویز شده است. در آن زمان رحم زنان، منشأ تمام مشکلات سلامتی آنان پنداشته می‌شد.

کتاب «بدن‌شناسی بقراطی» (Hippocratic Corpus)، شامل مجموعه‌ی از شیوه‌های تشخیص و درمان بیماری‌های زنان و زایمان است که در حدود قرن چهارم یا پنجم میلادی نگارش یافته است.

سورانوس (Soranus of Ephesus)، پزشکی یونانی، که از اهالی افسوس بود و در قرن اول یا دوم میلادی می‌زیست، و از شاخص‌ترین نمایندگان مکتب متدیک در پزشکی به‌شمار می‌رود، صاحب چندین اثر است که از وی به‌جا مانده است. در میان این آثار، مهم‌ترین آن‌ها رساله‌ای چهار جلدی در باب بیماری‌های زنان و هم‌چنین ترجمه‌ای لاتین از کتاب خودش به‌نام در باب بیماری‌های حاد و مزمن است.

با وجود این، جی. ماریون سیمز (J. Marion Sims)، که بین سال‌های ۱٨۱٣ تا ۱٨٨٣ میلادی می‌زیست، به‌طور کلی، پدر بیماری زنان و زایمان مدرن پنداشته می‌شود. اما در حال حاضر، نقدهای بر شیوه‌ی کار او صورت می‌گیرد. وی برخی از تکنیک‌های درمانی خود را با تجربه بر روی بیماران برده که بدون دارویی بیهوشی مورد عمل قرار می‌گرفتند، به‌دست آورده است.


آزمایش بالینی



بیماری‌ها



درمان



آموزش‌های تخصصی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:پزشکی