جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ شهریور ۱۹, پنجشنبه

آلفونس مینگانا

از: دانشنامه‌ی آریانا

آلفونس مینگانا


فهرست مندرجات
زندگی‌نامهشرق‌شناسان

آلفونس مینگانا (به انگلیسی: Alphonse Mingana) (زادۀ ۱٨٧٨ م - درگذشتۀ ۱۹٣٧)، کشیش مسیحی، متخصص الهیات، مورخ، شرق‌شناس، سریانی‌پژوه آشوری‌تبار اهل عراق بود. او، از قرآن‌پژوهانی است که شاگر جوزف شاخت اسلام‌شناس بود. اما او بیشتر به خاطر جمع‌آوری مجموعه مینگانا مشهور است.


زندگی‌نامه
آلفونس مینگانا

آلفونس مینگانا که هنگام تولد «هرمز مینگانا» (Hurmiz Mingana) نامیده می‌شد، به‌سال ۱٨٧٨ میلادی، در قریه‌ی آشوری‌‌نشین به‌نام «شرانش» (Sharanesh)، در نزدیکی روستای زاخو، در استان دهوک، از استان‌های کردنشین کشور عراق که در شمال این کشور و در منطقه خودگردان کردستان قرار دارد، زاده شد. اسم پدر آلفونس، پاولس و مادرش مریم نانو بود و هفت خواهر و برادر داشت. او در حوزه علمیه سنت ژان (Seminaire St. Jean) موصل آموزش روحانی دید و در کنار آن به تحصیل زبان‌های ترکی، فارسی، کردی، لاتین، فرانسوی، عربی، سریانی و عبری پرداخت. در سال ۱۹٠٢، در همان حوزه علمیه استخدام شد و مدت ده سال، در موصل به مطالعه و تدریس اشتغال داشت. در این دوران، او استاد زبان سریانی بود.

در سال ۱۹۱٣ میلادی، آلفونس، به‌دعوت جیمز رندل هریس (J. Rendel Harris)، محقق انگلیسی کتاب مقدس، مدیر مطالعات و متصدی نسخه‌های خطی در مرکز مطالعات کواکرهای وودبروک (Woodbrooke Quaker Study Centre)، در منطقه سلی واک (Selly Oak) بیرمنگام، به انگلستان آمد و دو سال در وودبروک اقامت کرد و در آنجا با همسر آیندۀ خود، «اِما سوفی فلور» (Emma Sophie Floor)، که یک دانش‌آموز نروژی بود، آشنا شد. آن‌ها در سال ۱۹۱۵، باهم ازدواج کردند. در همان سال، مینگانا، در بخش مجموعه‌ی نسخه‌های خطی عربی، در کتابخانه‌ی جان رايلندز (John Rylands Library)، در منچستر استخدام شد. او تا سال ۱۹٣٢، در منچستر زندگی کرد؛ جایی که در آن، دو فرزندش به‌نام‌های جان و ماری متولد شدند. در این هنگام که وی، کتابخانۀ جان رايلندز را ترک می‌کرد، سمتش به‌عنوان محافظ نسخ خطی شرقی ارتقا یافته بود.

آلفونس مینگانا، در سه سفری كه در سال‌های ۱۹٢۴، ۱۹٢۵ و ۱۹٢۹ میلادی، به خاورمیانه داشت، مجموعه‌ای از کهن‌ترین نسخه‌های خطی - به بیش از ٢٠ زبان - را گردآوری کرد که بعدها، به مجموعه‌ی مینگانا شهرت یافت. مجموعه‌ی مینگانا، مجموعه‌ای‌ست منحصر به فرد، از حدود ۳۰۰۰ اثر خطی به زبان‌های عربی، سریانی، یونانی، فارسی و...

هزینه سفر و تحقیقات آلفونس را ادوارد کدبوری، از خانواده معروف کدبوری، صاحبان یک شرکت تولید شکلات در بریتانیا تأمین کرد و متون گردآوری شده سپس به بریتانیا انتقال یافت و سرانجام در اختیار دانشگاه بیرمنگام قرار گرفت.

در سال ۱۹٣٢، آلفونس مینگانا، به بیرمنگام رفت و همه همت خود را به کار فهرست‌برداری از مجموعه‌ی مینگانا متمرکز کرد. در نتیجه، نخستین کاتولوگ ٦٠٦ نسخه‌ی خطی سریانی در سال ۱۹٣٣ منتشر شد. جلد دوم فهرست این مجموعه، شامل ۱٢٠ نسخه‌ی خطی عربی مسیحی و ۱٦ نسخه‌ی خطی به زبان سریانی، در سال ۱۹٣٦ انتشار یافت؛ و جلد سوم، این فهرست‌برداری که شامل ۱۵٢ نسخه‌ی خطی عربی مسیحی و ۴٠ نسخه‌ی خطی سریانی بود، دو سال پس از مرگ آلفونس مینگانا، در سال ۱۹٣۹ به چاپ رسید.

سرانجام، آلفونس مینگانا، در ۵ دسامبر ۱۹۳۷، به‌طور ناگهانی، به سن ۵۹ سالگی، در شهر بیرمنگام انگلستان درگذشت.


آثار

از جمله آثار با ارزش آلفونس مینگانا، می‌توان به مجموعه‌ای مینگانا اشاره کرد که در حدود ۳۰۰۰ نسخه‌ای خطی، به بیش از ٢٠ زبان را در بر دارد. فهرست‌برداری این مجموعه که توسط او انجام شده است، در سال‌های ۱۹٣٣ تا ۱۹٣۹ به چاب رسید. افزون بر این، تذکرهٔ اربیل نخستین‌بار با ترجمه و تصحیح او در ۱۹۰۷ منتشر شد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...