جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ شهریور ۲۴, سه‌شنبه

هومونالدی، بازیابی کهن‌ترین انسان

گرآوری از: وبلاگ آگاهیـ

هومو نالدی

جدیدترین انسان اولیه کشف شده




هومونالدی، جدیدترین انسان اولیه کشف شده

طبق آخرین اخبار به‌تازگی گونه‌ای از انسان‌های اولیه به‌نام «هومو نالدی» (Homo Naledi) در آفریقای جنوبی کشف شده است.

بر اساس شبیه‌سازی‌ها، بدن و قامت هومونالدی‌ها شباهت زیادی به بدن انسان‌های متوسط امروزی دارد اما از نظر حجم جمجمه به «جنوبی کپی» (Australopithecus) شبیه هستند. درکل، «هومونالدی‌»ها شباهت زیادی به نزدیک‌ترین گونه‌های خود یعنی «هوموارکتوس‌ها» و «هومو هایدلبرگی‌ها» دارد.

قد آن‌ها حدود یک‌ونیم‌ متر (۵ فوت) و با وزنی حدود ۴۵ کیلوگرم تخمین زده شده است. تا به‌حال حدود ۱۵۰۰ قطعه از استخوان‌های «هومونالدی»ها متعلق به ۱۵ نفر کشف شده است.

استخوان‌های کشف شده هومونالدی

تاریخ این‌که استخوان‌ها به چه زمانی برمی‌گردند معلوم نشده است اما احتمالاً از «هومو ارکتوس»ها (انسان راست‌قامت) قدیمی‌تر بوده و به ۱.۵ تا ۲ میلیون سال قبل برمی‌گردد. احتمال دارد با تعیین تاریخ دقیق فسیل‌های کشف شده، در جایگاه اجداد کشف شده انسان تغییراتی ایجاد شود.

ظاهر بدنی «هومونالدی» به کپی‌های قدیمی (ancient ape) برمی‌گردد، ظریف و ریزاندام اما دست‌های آن‌ها شبیه به انسان‌های امروزی است. طوری‌که احتمالا توانایی استفاده از ابزار یا حتی ساخت ابزارهای ابتدایی و ساده را داشته‌اند. پاهای آن‌ها برای ایستاده راه رفتن مناسب بوده و خمیدگی استخوان انگشت‌ها بیانگر بالا رفتن «هومو نالدی‌»ها از درختان است.

به‌علت قرار گرفتن استخوان‌ها در یک محل شبیه به گورستان، احتمال دارد «هومو نالدی»ها مراسمی خاص برای دفن مردگان خود داشته‌اند. دفن مردگان فقط در «هوموساپینس»ها یعنی انسان امروزی رواج داشته است.

تصویر بالا با علامت سوال بالا و پایین، جایگاه «هومو نالدی»ها را در درخت حیات نشان می‌دهد


خبر هومونالدی: در صفحه اول وال‌استریت‌ژورنال

محققان در آفریقای جنوبی، باقی‌مانده بسیاری از گونه‌ی نامعلوم انسان را در اعماق زیر زمین پیدا کرده‌اند. مهم‌ترین انسان اولیه‌ای که بسیاری از سوالات درباره ریشه‌های دفن مردگان [در بین انسانیان] و خودآگاهی درباره‌ی خود را به‌همراه آورده است. تاکنون محققان ۱۵۵۰ قطعه استخوان متعلق به ۱۵ نفر را که احتمالاً بزرگ‌ترین کشف در مورد انسان‌های اولیه در آفریقاست را استخراج کرده‌اند.

بوسه سیویل راموفازا، معاون رییس‌جمهور آفریقای جنوبی، به‌چهره بازسازی‌شده هومو نالدی در شهر ماگالیزبورگ.

به‌گفته آن‌ها هنوز هزاران تکه استخوان دیگر در غار «ریزینگ استار» واقع در ۵۰ کیلومتری ژوهانسبورگ مدفون است، به‌قول ریک‌ پاتر، مسئول برنامه منشأ انسان موزه طبیعی اسمیتسونین این «خیلی جالب و بسیار عجیب» است. پاتر در پروژه کشف هومو نالدی شرکت نداشت. هیچکس درباره‌ی قدمت بقایای کشف شده نمی‌داند. تکنیک‌های موجود هنوز کاری انجام نداده‌اند.

لی برگر، مسئول پروژه اکتشاف گفته است: «ما درک می‌کنیم که در حال مشاهده یک چیز فوق‌العاده هستیم.» او دیرین‌مردم‌شناس دانشگاه ویتواترسرند واقع در ژوهانسبورگ است که رهبری تیم بین‌المللی ۶۰ نفره از دانشمندان و غارنوردان برعهده دارد. روز پنجشنبه، دکتر برگر به‌همراه تیم تحقیقاتی‌اش کشف «انسان نالدی» (هومونالدی) را اعلام کردند.

نالدی برگرفته از محل کشف آن - غاری به‌نام «ستاره در حال طلوع» (Rising star Cave) در آفریقای جنوبی است که در زبان محلی - سوتو - به‌معنای «ستاره» است.

آن‌ها یافته‌های خود را در مجله «نشنال جئوگرافیک» و «ای‌لایف» که حامی مالی پروژه بودند، منتشر کرده‌اند. (شماره اکتبر نشنال جئوگرافیک به‌همین موضوع اختصاص دارد.) این یک معماست که چگونه این موجودات (هومو نالدی) از راه‌های پرپیچ‌وخم و شکاف‌های باریک وارد غاری شده‌اند که ۱۰۰ متر زیرزمین است.

دانشمندان دریافته‌اند که استخوان‌های مردان، زنان، کودکان و نوزادان در کف غار زیر خاک رس پوشانده شده است. هیچ نشانه‌ای از مرگ آن‌ها به‌دست شکارچیان یا عوامل طبیعی مثل سیل و... وجود ندارد. در واقع، شواهد کمی از وجود موجودات و زندگی دیگران حکایت دارد.

جان هاکس، دیرین‌مردم‌شناس دانشگاه ویسکانسین می‌گوید: «می‌توانیم توضیحات آسان را نادیده بگیریم. چیزی که ما این‌جا داریم این هست که آن‌ها در این‌جا دفن شده‌اند.» اگر این‌طور باشد، احتمالاً هومو نالدی‌ها برای مردگان خود احترام قائل بودند. این نشانه‌ای است از خودآگاهی مخصوص انسان‌ها که فقط در نئاندرتال‌ها، نزدیک‌ترین گونه‌ی به خانواده انسان امروزی دیده شده است.

این، نشان می‌دهد که گونه‌های دیگر - نه فقط انسان - هم مردگان خود را به‌صورت آیینی دفن می‌کنند، چیزی که بیشتر مردم فکر می‌کردند منحصراً برای انسان بوده است.

البته نظرات دیگری هم وجود دارد. برنارد می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم شرلوک هولمز هم به‌این نتیجه برسد که دفن آ‌ن‌ها عمدی (آیینی) بوده باشد. اگر واقعاً این‌چنین باشد، تمام دانسته‌های ما در مورد فرگشت انسان، مزخرف خواهد شد.»

غار «ریزینگ استار» در آفریقای جنوبی، نزدیک «گهواره بشر» است که بسیاری از فسیل اجداد انسان در آن‌جا یافت شده است.


اینفوگرافیک: محل کشف و مقایسه انسان نالدی

در اینفوگرافی زیر می‌توانید محل کشف و همچنین مقایسه اسکلت جمجمه «هومو نالدی» با «انسان راست قامت»، «انسان ماهر» و «انسان فلورسی» را مشاهده کنید.


جایگاه هومونالدی در تبار انسان کجاست؟

کشف انسان (هومو) نالدی می‌تواند تغییرات مهمی در ریشه و تبار انسان به‌وجود آورد.

در اینفوگرافیک زیر می‌توانید ۳ احتمال این‌که نالدی در کجای درخت تبار قرار خواهد گرفت و همچنین ارتباط آن با ما چگونه خواهد بود را ببینید.

آیا هومونالدی منشا گونه‌های هومو(انسانیان) یعنی انسان اولیه خواهد بود؟ یا نه فقط یک گونه که با اجداد ما انسان‌ها در یک زمان زندگی می‌کرده است؟ البته این احتمال بعید است اما شاید هومونالدی، ما انسانیان (هومو) را با لوسی به‌صورت مستقیم مرتبط کند. هنوز فسیل‌های کشف شده تعیین سن نشده‌اند و جواب قطعی هم معلوم نیست.

گونه‌ی استرالوپیتکوس (Australopithecus)
  • گونه‌ی که دارای دو پا برای بالا رفتن از درختان و راه رفتن بوده است.
  • دارای رژیم غذایی سرشار از فیبر؛ احتمالاً توانایی ساخت ابزار هم داشته است.
  • یک پسر عموی تازه؟
    اگر انسان نالدی کمتر از یک میلیون سال قدمت داشته باشد، آن‌وقت اجداد ما با آن‌ها، در آفریقا باهم بوده‌اند. (یعنی این‌که در یک دوره زمانی زندگی می‌کرده‌اند.)
    انسان (هومو) اولیه؟
    آناتومی انسان نالدی چیزی بین گونه‌ی استرالوپیتکوس و گونه‌ی انسان است، که اگر قدمت آن به ٢ تا ٢،۵ میلیون سال برسد، با این ایده که هومو نالدی انسان اولیه است، بیشتر تطابق پیدا می‌کند.
    اشاره‌ای به لوسی
    هرچند بعید است، اما اگر انسان نالدی خیلی قدیمی باشد، می‌تواند پاسخ‌گوی این ایده باشد که لوسی و جنوبی‌کپی عفاری (Australopithecus afarensis)، در تبار مستقیم فرگشتی ما انسان‌ها جای دارند.
    گونه‌ی انسان (Homo)
  • دارای پاهای بلند در پایین‌تنه، مناسب برای راه‌رفتن و دویدن.
  • دندان و مغز بزرگ‌‌تر
  • دارای قابلیت شکار و خوردن گوشت.
  • .


    تصاویری از هومو نالدی و مراحل کشف آن

    دانشمندان می‌گویند یک گونه جدید از بستگان انسان امروزی را در غار «طلوع ستارگان»، واقع در حومه شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی کشف کرده‌اند. (نالدی به‌معنای ستاره در زبان محلی است) فسیل اسکلت مرکب هومو نالدی همراه با مواد تجدیدناپذیر در غار فوق کشف شده است.(علت کامل بودن فسیل)

    به‌طورکلی، هومو نالدی از اعضای ابتدایی سردهٔ ماست. اما با وجود ویژگی‌های عجیب آن که شبیه به انسان‌هاست، می‌توان گفت او از گونهٔ هومو (انسانی) است. (موجوداتی که در گونهٔ هومو قرار می‌گیرند دارای خصوصیات انسانی هستند)

    دست هومو نالدی قابلیت بالارفتن از درختان و استفاده از ابزار را داشته است.

    پاهای هومو نالدی‌ها تقریبا شبیه به ماست که برای راه‌پیمایی‌های طولانی مناسب است.

    حجم جمجمه و مغز هومو نالدی‌ها تقریباً کم‌تر‌ از نصف جمجمه انسان امروزی بوده است. (۵۶۰ سانتی‌مترمکعب)

    محققان می‌گویند این فسیل اسکلت هومو نالدی، از مغزی به اندازه یک پرتقال متوسط محافظت می‌کرده است.

    دانشمندان می‌گویند دندان‌های هومو نالدی شباهت زیادی به اعضای نزدیک هم سردهٔ ما انسان‌ها دارد.

    فضانوردان زیرزمینی! مارینا الیوت و بکا پیکاساتو در داخل غاری که فسیل‌های هومو نالدی کشف شد.

    ٦ زنی که توانستند از دهانهٔ ۷ اینچی غار وارد شده و فسیل‌ها را پیدا کنند.

    پرفسور لی برگر می‌گوید، ما فهمیدیم گونه‌های دیگر به دفن مردگان خود در اعماق خاک اهمیت می‌دهند.

    در تصاویر گردآوری شده زیر توسط «نشنال جئوگرافی»، می‌توان مراحل گوناگون کشف فسیل «هومو نالدی» یا «انسان نالدی» را مشاهده کرد.


    [] يادداشت‌ها




    [] پی‌نوشت‌ها

    هومونالدی، جدیدترین انسان اولیه کشف شده، وبلاگ آگاهیـ: برگرفته از گاردین و دوویچه‌وله
    این قسمت در دانشنامه آریانا، اصلاح شده است.
    صفحه اول وال‌استریت‌ژورنال: خبر هومونالدی، وبلاگ آگاهیـ: برگرفته از وال‌استریت‌ ژورنال


    [] جُستارهای وابسته




    [] سرچشمه‌ها

    وبلاگ آگاهیـ