جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ آذر ۱, یکشنبه

بهیم‌بتکا

از: دانشنامه‌ی آریانا

پناهگاه‌های صخره‌ای بهیم‌بتکا


فهرست مندرجات
غار مادایا پرادشهنر ماقبل تاریخ

پناهگاه‌های صخره‌ای بهیم‌بتکا (به انگلیسی: Bhimbetka rock shelters)، یک سایت باستان‌شناسی پارینه‌سنگی است که در غارهای سنگی واقع در منطقه رایسن در ایالت مادایا پرادش هندوستان قرار دارد. این پناهگاه‌ها، نخستین نشانه‌های زندگی انسان در شبه‌قاره‌ی هند را به نمایش می‌گذارد. در نتیجه، آثار باستانی این غارها نمایانگر آغاز هنر عصر حجر در جنوب آسیا است. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که برخی از این پناهگاه‌ها، بیش از ۱۰۰ هزار سال محل سکونت انسان بوده‌ است. براساس برخی از گزارش‌های دیگر، قدمت بعضی از نقاشی‌های صخره‌ای روی بدنه‌ی این سکونتگاه‌ها متعلق به ٧٠٠ هزار تا ۳۰ هزار سال قبل می‌رسد. این سایت باستانشناسی در سال ۲۰۰۳ میلادی، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.


واژه‌شناسی

نام «بهیم‌بتکا» (به انگلیسی: Bhimbetka؛ به سانسکریت: भीमबैठका)، برگرفته از واژه‌ی «Bhimbaithka» به‌معنای «نشسته در محل بهیم» است، که با نام «» (به انگلیسی: Bhima؛ به سانسکریت: भीम؛ به‌معنای «وحشتناک» یا «ترسناک»)، از شخصیت‌های اصلی حماسه‌ی هندی مهابهارت، پیوند دارد.


موقعیت جغرافیایی

پناهگاه‌های صخره‌ای بهیمبتکا، با مختصات: ۲۲°۵۶′۱۴″ شمالی ۷۷°۳۶′۴۵″ شرقی، در ۹ کیلومتر از شهرستان «اوبِداله‌گنج» (Obedullaganj)، در منطقه رایسن در ایالت مادایا پرادش هندوستان و در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر بهوپال (مرکز ایالت مادیا برادش)، در لبه جنوبی تپه‌ی «‌‌وندھیہ» (Vindhya) واقع هستند. جنوب این پناهگاه‌ها، در سلسله کوه‌های «ستپورا» (Satpura) قرار دارند.


یافته‌های باستان‌شناسی



هنر سنگ و نقاشی‌ها



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:باستان‌شناسیهنر ماقبل تاریخهنر سنگمیراث جهانی یونسکو در هند