جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ آذر ۸, یکشنبه

اکبر، محمداسماعیل

از: دانشنامه‌ی آریانا

محمداسماعیل اکبر


فهرست مندرجات
چهره‌های فرهنگی افغانستاننویسندگان افغانستان

محمداسماعیل اکبر (زاده‌ی ۱۳۳۰ خ - درگذشته‌ی ۱۳۹۴ خ)، نویسنده، روزنامه‌نگار و از فعالان صاحب‌نام مبارزات سیاسی و فرهنگی افغانستان بود.


زندگی‌نامه
محمداسماعیل اکبر

محمداسماعیل اکبر در سال ۱۳۳۰ خورشیدی در روستای حیدرآباد، شهرستان آقچه استان جوزجان به‌دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی خود را در همان‌جا به پایان برد.

اسماعیل اکبر در شرایط خاص سیاسی و اجتماعی در سال‌های اولیه‌ی فعالیت سیاسی خود به اندیشه‌های چپ متمایل شد. او در دوران حکومت داوود‌خان به فعالیت زیر‌زمینی پرداخت و در جریان حکومت حفیظ‌الله امین زندانی شد.

در سال ۱۳۶۹، اکبر در دفتر جریده‌ی «صلح» به‌کار پرداخت و به‌عنوان مدیرمسئول جریده‌ی صلح منصوب شد. از عقرب همان‌سال، مصاحبه‌ها و مقالاتی از او در هفته‌نامه‌ها انتشار یافت که به‌طور عمده در زمینه‌ی فکری اصلاحات و بیرون‌رفتن از فضای ایدیولوژیک بود. او از ماه مارس سال ۱۹۹۱ (اسفند ۱۳۶۹) حدود شش‌ماه «هفته‌نامه‌ی وطن» را مدیریت کرد. اما تا سقوط حکومت دکتر نجیب‌الله، با این هفته‌نامه همکار بود. در ایام حاکمیت مجاهدین در افغانستان، از سال ‌۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵، به‌عنوان مدیرمسئول جریده‌ی «ندای اسلام» کار کرد.

اکبر در دوران سلطه‌ی طالبان (در سال ۱۳۷۸) به پاکستان مهاجر شد و در مهاجرت با همکاری برخی از اهل قلم نشریه‌ای فکری و اصلاحی به‌نام «صدای امروز» را به‌راه انداخت. او در این سال‌ها، از طریق گفت‌وگوها با رادیوهای بین‌المللی نقطه‌نظرهای خود را در باره‌ی برقراری صلح عادلانه از راه تشکیل یک جبهه‌ی سوم (یا خط سوم) طرح و تبلیغ می‌کرد که اثرات قابل توجهی در میان اهل فکر و جوانان داشت. به‌دنبال فروپاشی نظام طالبان، وارد کابل شد و در سال ۱۳۸۲، مسوولیت جریده‌ای به نام طلوع افغانستان را برای سیزده ماه به عهده گرفت. با این‌حال، در سیزده سال گذشته در کابل زندگی کرد؛ اما در این مدت فعالیت چندان برجسته‌ی سیاسی نداشت.

سرانجام، محمداسماعیل اکبر، پس از یک هفته که در بستر بیماری به‌بسر می‌برد، در روز یک‌شنبه ۸ قوس (آذر) ۱۳۹۴ خورشیدی، ساعت ۴ بعد از ظهر (عصر) در کابل درگذشت و پیکرش روز ۹ قوس در شهدای صالحین به‌خاک سپرده شد. گفته می‌شود وی به‌دلیل کهولت سن و بیمارى قلبى در سن ۶۴ سالگی درگذشته است.


آثار

از محمذاسماعیل اکبر، در کنار گفت‌وگوها، نوشته‌ها و تحلیل‌ها، در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، کتابی هم به‌نام «فصل آخر» به‌جا مانده است. افزون بر این، «راه آینده» و زندگی‌نامه‌ی خودنوشت او زیر عنوان «سرگذشت و چشم‌دیدها»، از جمله‌ی آثار اوست.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

درگذشت محمداسماعیل اکبر؛ نویسنده و روزنامه‌نگار پیش‌کسوت در افغانستان، بی‌بی‌سی فارسی: ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ - ۹ آذر ۱۳۹۴؛ من در بازنگری مقاله، عبارت «از پیش‌کسوتان صاحب‌نام مبارزات سیاسی و فرهنگی افغانستان ...» را اصلاح کردم.
براساس سلسله دست‌نوشته‌های محمداسماعیل اکبر که زیر نام «سرگذشت‌ها و چشم‌دیدها»، که در روزنامه‌ی جامه‌ی باز منتشر شده است، در سال ۱۳۳۴ خورشیدی، در شهر آقچه‌ی ولایت جوزجان، در شمال کشور زاده شده و تحصیلات ابتدایی خود را نیز در همان‌جا سپری کرده است.


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...