جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ بهمن ۹, جمعه

کارنامه‌ی حکومت وحدت ملی افغانستان

از: بی‌بی‌سی

حکومت وحدت ملی افغانستان

ناکام در رفع نگرانی‌های حقوق بشری



حکومت وحدت ملی افغانستان

در رفع نگرانی‌های حقوق بشری ناکام بود


 

دیدبان حقوق بشر نام یک سازمان غیر دولتی بین‌المللی واقع در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا است که بر تحقیقات و پشتیبانی حقوق بشر مدیریت می‌کند. این سازمان، دفترهایی نیز در بروکسل، لندن، مسکو، هنگ کنگ، لس آنجلس، سانفرانسیسکو، تاشکند، تورنتو و واشینگتن دارد.

دیده‌بان حقوق بشر، در سال ۱۹۷۸ میلادی، زیر عنوان «دیده‌بان هلسینکی» و به‌منظور نظارت بر تبعیت کشورهای بلوک شوروی سابق از مفاد حقوق بشر پیمان مشهور هلسینکی تأسیس شد. پس از آن دیده‌بان قاره آمریکا در دهه ۱۹۸۰ میلادی و در واکنش به این دیدگاه که نقض حقوق بشر توسط یکی از طرف‌های درگیر در جنگ در آمریکای مرکزی به‌ هر دلیلی بیشتر از نقض حقوق بشر توسط طرف دیگر قابل تحمل است، تأسیس شد. این سازمان به‌تدریج گسترش پیدا کرد تا جایی‌که کمیته‌های دیده‌بان در سال ۱۹۸۸ میلادی با یکدیگر متحد شده و دیده‌بان حقوق بشر را تشکیل دادند.

سازمان دیدبان حقوق بشر گفته که حکومت وحدت ملی در یک سال گذشته در رفع نگرانی‌های حقوق بشری ناکام بوده است.

در این گزارش آمده که در سال گذشته، جنگ در افغانستان شدیدتر شد و تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های طرفین افزایش یافت.

در گزارش افزون بر اشاره به حملات مخالفان مسلح دولت به افراد غیرنظامی، آمده که نیروهای دولتی افغانستان نیز در سال گذشته به شکل فزاینده‌ای مسئول قتل غیرنظامیان در جریان درگیری‌های مسلحانه زمینی شناخته شده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر به تصویب قانون منع سربازگیری از کودکان و منع شکنجه که از سوی حکومت وحدت ملی ترتیب شده بود، اشاره کرده اما نوشته که معافیت از مجازات متخلفین از این برنامه ادامه دارد.

هم‌چنان در گزارش این سازمان آمده که ادامه جنگ سبب افزایش شمار بیجاشدگان داخلی گردید. صدهزار نفر به بیجاشدگان داخلی در سال گذشته افزوده شد و آمار کلی این افراد به یک میلیون نفر رسید.

سازمان دیدبان حقوق بشر از فعال ساختن دوباره نیروهای شبه نظامی برای بهبود امنیت از سوی دولت، انتقاد کرده و نوشته که این نیروها در شماری از ولایات به‌خصوص ولایات فاریاب و قندوز متهم به بدرفتاری با غیرنظامیان شدند.

آغاز فعالیت گروه‌های مخالف مسلح جدید چون گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در افغانستان، افزایش گروگان‌گیری‌ها و حمله به خبرنگاران و تهدید آزادی بیان در این کشور از دیگر نگرانی‌هایی است که در گزارش به آن اشاره شده است.


نقض حقوق زنان در افغانستان

در گزارش سالانه سازمان دیدبان حقوق بشر، حکومت وحدت ملی هم‌چنان در عملی ساختن وعده‌هایش در حمایت از حقوق زنان ناکام خوانده شده است.

در این گزارش آمده که حکومت در اتخاذ اقدامات لازم برای تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان و جلوگیری از تعقیب عدلی متهمان جرایم اخلاقی که اکثراً زنانی‌اند که از خشونت‌های فامیلی و ازدواج‌های اجباری فرار کرده‌اند، ناموفق بوده است.

در این گزارش مشخصاً به قتل فرخنده؛ دختری که به اتهام سوزاندن قرآن از سوی مردان خشمگین لت و کوب و کشته شد، اشاره شده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که محاکمه ناقص و چالش برانگیز متهمان قتل فرخنده ملکزاده و صدور حداقل مجازات برای مامورین پلیسی که در ساحه رویداد بودند، «نشان‌دهنده ناکامی حکومت در حفاظت از حقوق زنان است.»

این سازمان هم‌چنان از اقدام مجلس نمایندگان افغانستان در رد صلاحیت انیسه رسولی برای عضویت در دادگاه عالی این کشور انتقاد کرده و آن را گامی در راستای تضعیف حقوق زنان خوانده است.

عدم حضور زنان در روند گفت‌وگوهای صلح از دیگر نگرانی‌هایی است که در گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر به آن اشاره شده است.

به نقل از پترشیا گاسمن پژوهشگر ارشد سازمان دیدبان حقوق بشر در این گزارش آمده: «حکومت وحدت ملی فرصت‌های مهمی را برای رسیدگی به وضعیت جدی حقوق بشری در افغانستان از دست داده است.»

او در حالی که از چشم‌پوشی جامعه جهانی از موارد نقض حقوق بشر در افغانستان انتقاد کرده، تاکید کرده که جامعه جهانی باید از نزدیک با دولت افغانستان کار کند تا دستاوردهای حقوق بشری چهارده سال گذشته این کشور از بین نرود.


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

حکومت وحدت ملی افغانستان در رفع نگرانی‌های حقوق بشری ناکام بود، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: پنج‌شنبه ٢٨ ژانویه ٢٠۱٦ - ٨ بهمن ۱۳۹۴


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی