جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ فروردین ۸, یکشنبه

نظرسنجی از افغان‌ها

از: صدای آمریکا

نظرسنجی از افغان‌ها

۸۱ درصد افغان‌ها از حکومت‌شان ناراضی‌اند



نظرسنجی از افغان‌ها

اشرف غنی رئیس جمهوری و عبداﻟله عبداﻟله رئیس اجرایی دولت افغانستان

در ۳٠ سنبله ۱۳۹۳، اشرف غنی و عبداﻟله عبداﻟله، نامزدان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از این‌که انتخابات جنجالی و پر سر و صدای افغانستان با بن‌بست مواجه شد، موافقت‌نامه تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان را امضا کردند. براساس این موافقت‌نامه، اشرف غنی رئیس جمهور و عبداﻟله عبداﻟله رئیس اجرایی دولت افغانستان تعیین شدند و هر دو نامزد بر سر تعیین مقام‌های بلندپایه براساس «تساوی» و اصل «شایسته‌سالاری» تاکید کرده و قرار شد که در دولت وحدت ملی قدرت به‌صورت «عادلانه» تقسیم شود و به‌همین دلیل اعلام شد که انتخابات بازنده و برنده‌ای ندارد.

این حکومت، در آغاز وعده‌های زیادی به مردم داد؛ اما واقعاً دولتمردان افغانستان چقدر به وعده‌های خود عمل کردند؟. نظرسنجی اخیر بی‌بی‌جی و گالوپ، نشان می‌دهد که ۸۱ درصد افغان‌ها از حکومت‌شان ناراضی‌اند.

نظرسنجی هیات رئیسه‌ی رسانه‌های دولتی آمریکا (BBG) و موسسه گالوپ می‌گوید ۸۱ درصد افغان‌ها نسبتاً یا کاملاً از کارکرد حکومت وحدت ملی ناراضی‌اند و تنها ۱۷ درصد شرکت‌کنندگان از آن کاملاً یا تا حدی راضی بوده‌اند.

این نظرسنجی از تاریخ ۲۷ اکتبر تا ۱۸ نوامبر 2015 و بر اساس مصاحبه با دو هزار شهروند افغانستان در ۳۴ ولایت مختلف آن‌کشور صورت گرفته است.

در مقایسه بین دو رهبر حکومت وحدت ملی، میزان نارضایتی از عبداﻟله عبداﻟله رئیس اجرایی حکومت بیشتر از اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بوده است. حدود ۷۶ درصد از کارکرد غنی و ۸۶ درصد از عبداﻟله ابراز نارضایتی کرده‌اند.

دیوید سدنی، معاون پیشین سفارت ایالات متحده در کابل، معتقد است که میزان نارضایتی مردم، از توقعات برآورده نشده آن‌ها نسبت به حکومت وحدت ملی ناشی می‌شود.

میزان رضایت مردم از کارکرد حکومت وحدت ملی

آقای سدنی به صدای آمریکا می‌گوید «زمانی‌که رئیس جمهور غنی و دکتر عبداﻟله به‌قدرت رسیدند، آرزومندی‌های زیادی نسبت به آینده به‌وجود آمد، اما هیچ چیزی تغییر نکرد.»

دیوید سدنی حکومت وحدت ملی را در «جدال بی‌پایان قیمومیت و مقرری‌ها» می‌داند که نتوانسته زندگی روزمره مردم را بهبود ببخشد.

با این حال، به گفته‌ی این دیپلمات پیشین آمریکایی، حکومت وحدت ملی در افغانستان باقی خواهد ماند، چرا که «حامد کرزای هم با وجود عدم رضایت مردم، بیش از ۱۰ سال در قدرت ماند.»


بدبینی به آینده

یکی از نتایج این نظرسنجی، مقایسه وضعیت کنونی زندگی افغان‌ها با یک‌سال پیش و توقعات آنان در یک‌سال آینده است.

ارزیابی وضعیت کنونی در مقایسه با یک‌سال پیش

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۹ درصد افغان‌ها وضعیت کنونی زند‌گی‌شان را در مقایسه با یک سال پیش، نسبتاً یا بسیار بد توصیف می‌کنند. فقط دیدگاه ۳۰ درصد در این زمینه مثبت بوده است.

تقریباً ۴۶ درصد افغان‌ها گفته‌اند وضعیت کلی زند‌گی آن‌ها در ۱۲ ماه آینده نسبتاً یا بسیار بد خواهد شد. اندکی بیشتر از ۲۴ درصد شرکت‌کنند‌گان به بهبود وضعیت زند‌گی خود در یک‌سال آینده خوشبین بوده و ۳۰ درصد دیگر نمی‌دانند چه خواهد شد.​


پاکستان بدتر از داعش؛ دید مثبت به آمریکا

در این نظرسنجی، هم‌چنان نظر مردم در مورد ده کشور و سازمان خواسته شده و در نتیجه قدرت‌های منطقه‌ای در مقایسه با قدرت‌های غربی مطلوب‌تر تلقی شده‌اند.

هند با داشتن نظر مثبت ۶۲ درصد شرکت‌کنند‌گان به‌عنوان مطلوب‌ترین کشور در صدر، و پاکستان با داشتن دیدگاه مثبت فقط ۳ و هفت دهم درصد پاسخ‌دهند‌گان به‌عنوان نامطلوب‌ترین کشور، در انتهای این فهرست قرار گرفته است.

میزان محبوبیت پاکستان در این نظرسنجی پایین‌تر از گروه موسوم به «دولت اسلامی» یا داعش است. حدود ۵ و هشت دهم درصد شرکت‌کنند‌گان هم نظر مثبتی نسبت به داعش داشته‌اند.

میزان رضایت مردم از کشورها و گروه‌های خارجی

عدم محبوبیت پاکستان از دید دیوید سدنی، بازتاب‌دهنده باور اکثریت افغان‌ها است که پاکستان را به‌عنوان منبع تمام مشکلات‌شان می‌پندارند.

آقای سدنی می‌گوید: «هرچند این نوع نگاه اغراق‌آمیز است... اما در نهایت طالبان که در پاکستان پایگاه دارند، افغان‌ها را می‌کشند.»

بیشتر از ۳۴ درصد مصاحبه‌شوند‌گان به‌طور کلی یا جزئی، ایالات متحده آمریکا را به‌عنوان یک کشور مطلوب دانسته‌اند.

انتظار افغان‌ها از بهبود شرایط زندگی در سال آینده

از جمع شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، حدود ۴۶ درصد با تحصیلات بالاتر از دیپلم، نظر مثبتی به ایالات متحده داشته‌اند. در حالی که ۲۸ درصد پاسخ‌دهندگان با سطح سواد پایین‌تر از دیپلم، دیدگاه مشابهی به آمریکا دارند.


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

نظرسنجی بی‌بی‌جی و گالوپ: ۸۱ درصد افغان‌ها از حکومت‌شان ناراضی‌اند، وب‌سایت فارسی صدای آمریکا: یکشنبه ٢٠ مارس ٢٠۱٦ - ٠۱ فروردین ۱۳۹۵


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی صدای آمریکا