جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ خرداد ۱, شنبه

پیوند آلت مردی

از: دانشنامه‌ی آریانا

پیوند آلت تناسلی مردانه


فهرست مندرجات
جراحیآلت مردی

پیوند آلت تناسلی مردانه (به انگلیسی: Penis transplantation)، یک روش جراحی پیوند است که آلت تناسلی مردانه به یک بیمار پیوند زده می‌شود. اولین جراحی پیوند عضو تناسلی مردانه در سال ۲۰۰۵ میلادی در چین انجام شد که ناموفق بود. اما در سال ۲۰۱۴، یک تیم جراحی در آفریقای جنوبی توانست، برای نخستین‌بار عمل پیوند آلت تناسلی مردانه را با موفقیت انجام دهد.


پیشینه‌ی تاریخی

در سال ۲۰۰۵ میلادی، پزشکان چینی، نخستین پیوند عضو تناسلی مردانه را انجام دادند. ابتدا گفته شد این عمل به‌خوبی انجام شده است، اما بدن دریافت‌کننده عضو، آلت تناسلی پیوند زده‌شده را پس زد. در گزارش دیگر آمده است: «دو هفته بعد از جراحی، به‌علت مشکلات روانی شدیدی که برای بیمار و همسرش پیش آمد، پزشکان مجبور شدند عضو پیوندی را جدا کنند.»

نخستین پیوند موفقیت‌آمیز آلت تناسلی مردانه، در یازدهم دسامبر ۲۰۱۴، طی یک جراحی ۹ ساعته، توسط یک تیم جراحی در آفریقای جنوبی، در شهر کیپ‌تاون، در بیمارستان تایگربرگ، به‌روی مردی ۲۱ ساله‌ای که آلت تناسلی‌اش را در جریان یک ختنه بدفرجام از دست داده بود، انجام گرفت.

مردی که در آفریقای جنوبی این عمل جراحی بر روی او انجام شد، از نظر جنسی سالم بود تا این‌که در ۱۸ سالگی ختنه شد. پس از انجام ختنه بدفرجام تنها یک سانتی‌متر از آلت تناسلی اصلی این مرد باقی ماند.

پروفسور آندره ون درمر (Prof. Andre van der Merwe) که معمولاً عمل جراحی پیوند کلیه انجام می‌دهد در آن زمان گفت این جراحی بسیار دشوارتر از پیوند کلیه بود: «قطر رگ‌های خونی در این عمل یک و نیم میلی‌متر است در حالی که در کلیه، قطر این رگ‌ها می‌توانند تا یک سانتی‌متر باشند.»

تیم جراحی از شیوه‌هایی استفاده کردند که پیش از این برای انجام نخستن پیوند صورت برای کار بر روی مویرگ‌های باریک و عصب‌ها به کار گرفته شده بود.

سه ماه پس از این عمل جراحی، پزشکان گفتند «دوره نقاهت بیمار بسیار سریع طی شده است. اما هنوز همه حس‌ها به اندام پیوند خورده بازنگشته است و ممکن است این روند دو سال طول بکشد.» با این همه مردی که آلت تناسلی به بدنش پیوند خورده اکنون می‌تواند ادرار کند، درست به وضعیت نعوظ درآید، لذت جنسی ببرد و عمل انزال هم انجام بدهد. از این گذشته، صاحب فرزند شده است. ‌‌

در ماه مه ۲۰۱٦، اولین پیوند آلت تناسلی مردانه در آمریکا، در بیمارستانی در بوستون، نیز با موفقیت انجام شد و جراحان آن را یکی از دستاوردهای تاریخ جراحی قلمداد کردند. تامس منینگ، بیمار ٦۴ ساله که پزشکان سه سال پیش مجبور شده بودند آلت تناسلی‌ او را به‌علت سرطان قطع کنند، سومین مرد در دنیا است که این جراحی تجربی برایش انجام شده است. پزشکان انتظار دارند در چند ماه آینده ادرار کردن و فعالیت جنسی منینگ به وضعیت طبیعی برگردد. این جراحی پانزده ساعته که بیش از پنجاه پزشک با تخصص‌های مختلف در آن شرکت داشتند، در بیمارستان عمومی ماساچوست انجام گرفت.


مسئله‌ی اخلاقی

ختنه در برخی مناطق آفریقای جنوبی بخشی از روند «مرد شدن» و گذر از پسربچگی است. اما ده‌ها و حتی صدها پسر بچه هر سال در جریان انجام سنت ختنه معلول می‌شوند یا جان‌شان را از دست می‌دهند. بنابراین، پزشکان می‌گویند آفریقای جنوبی یکی از نقاطی است که به عمل جراحی پیوند آلت تناسلی نیاز زیادی دارد.

با این حال، برای انجام عمل پیوند این عضو به آمادگی زیادی نیاز است. نخست، لازم است گروه پزشکی مطمئن شود بیمار متوجه خطرات یک عمر مصرف داروهای ایمنی هست. همین‌طور ممکن است برخی از بیماران نتوانند عضو پیوند خورده را در بدن‌شان بپذیرند. چنان که در چنین اتفاق افتاد. این موضوع از نظر جسمی تاثیر زیادی بر شخصیت افراد دارد.

هرچند در این جراحی، برخلاف جراحی پیوند قلب مسئله مرگ و زندگی بیمار در میان نیست؛ اما وقتی آلت تناسلی بسیاری از مردان جوان قطع می‌شود بی‌آبرو و طرد می‌شوند. به گفته دکتر ون در مرو «اگر یک مرد آلت تناسلی نداشته باشد از اساس مرده‌ است، اگر بتوانید آلت تناسلی این مردان را به آن‌ها برگردانید، آن‌ها را به زندگی برگردانده‌اید.»

دکتر کرتیس سترولو، رئیس تیم جراحان بیمارستان عمومی ماساچوست امیدوار است که این جراحی راه درمان را برای کسانی که در جنگ عراق و افغانستان دچار آسیب تناسلی شده‌اند باز کند. او هم‌چنین معتقد است که این جراحی می‌تواند جان کسانی را که دچار آسیب عضو تناسلی شده‌اند، نجات دهد چون بعضی از آن‌ها به‌علت فشار روانی این ضایعه خودکشی می‌کنند.

کسانی که دچار آسیب عضو تناسلی و مجاری ادراری می‌شونند معمولاً دچار افسردگی شده و در تنهایی و انزوا رنج می‌کشند. از این‌رو، پزشکان می‌گویند: «اگرچه آسیب به آلت تناسلی مردانه همیشه کشنده نیست، اما عوارض روانی آن بسیار سنگین است.»


نگارخانه



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها


















[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:پزشکیجراحیپیوند بافتدستگاه تولیدمثل مردانه در انسان