جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ تیر ۱۲, شنبه

هبت‌الله آخندزاده

از: دانشنامه‌ی آریانا

هبت‌الله آخندزاده


فهرست مندرجات
زندگی‌نامه‌هاطالبان

مولوی هبت‌الله آخندزاده (به انگلیسی: Hibatullah Akhundzada) (زاده‌ی ح ۱٣۴٠ خ -)، سومین رهبر و امیر طالبان، که به‌عنوان «شیخ الحدیث» نیز شهرت دارد، در دوران حکومتداری طالبان قاضی بود و سپس قاضی‌القضات شد. در پی کشته شدن اخترمحمد منصور، سخنگوی طالبان، در بیانیه‌ای هبت‌الله آخندزاده را رهبر جدید معرفی کرد و از سراج‌الدین حقانی و ملا محمد یعقوب به‌عنوان معاونان او نام برد.

مولوی آخندزاده، در میان طالبان بیشتر یک چهره مذهبی است و تجربیات زیادی در زمینه مسائل نظامی ندارد و بیشتر مسئول فتوا‌های مذهبی این گروه است.


زندگی‌نامه
هبت‌الله آخندزاده

هبت‌الله آخندزاده، در حدود ۱٣۴٠ خورشیدی (۱۹٦۱ میلادی)، در منطقه اسپروان، شهرستان پنجوایی، استان قندهار در جنوب افغانستان زاده شد. او از طایفه‌ی نورزایی قوم پشتون است و درباره‌ی زندگی و کارنامه‌ی او اطلاعات چندانی در دست نیست.

آخندزاده، آموزش‌های اسلامی را در افغانستان و پاکستان فرا گرفته و از او که به‌عنوان «شیخ‌الحدیث» یاد می‌شود، زمانی در یکی از مدارس قندهار آموزگار بوده و شماری در گروه طالبان او را «استاد» خطاب می‌کنند. در زمان اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی، در دهه ۸۰ میلادی، از مجاهدان حرکت انقلاب اسلامی افغانستان، به‌رهبری مولوی محمدنبی محمدی، علیه شوروی سابق و رژیم دست نشانده‌ی آن بود؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا او از فرماندهان مجاهدین بوده است یا خیر.

در رژیم طالبان در سال‌های ۱۹۹٦ تا ۲۰۰۰، مولوی آخندزاده، قاضی محاکم نظامی گروه طالبان بود و بعد از مداخله آمریکا در سال ۲۰۰۱، به‌عنوان قاضی‌القضات این گروه منصوب شد. او از افراد نزدیک به ملا محمدعمر، رهبر پیشین گروه طالبان بود و گفته می‌شود ملاعمر براساس فتواهای او دستورهای مذهبی و سیاسی خویش را صادر می‌کرده است.

مولوی آخندزاده، پیش از آن‌که رهبر گروه طالبان شود، معاون ملا اخترمحمد منصور، رهبر پیشن این گروه بود. او که که تا آن زمان چهره‌ی زیاد شناخته شده نبود، در خردادماه ۱٣۹۵، پس از کشته شدن ملا اختر منصور در حمله هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکایی در بلوچستان پاکستان، به‌عنوان رهبر طالبان تعیین شد.

به نظر وحید مژده، تحلیلگر افغان که مسائل طالبان را از نزدیک دنبال می‌کند، رهبر جدید گروه طالبان (مولوی آخندزاده) از نفوذ و قدرت اخترمحمد منصور، برخوردار نیست و مشورت و نظرخواهی با بقیه رهبران طالبان چالشی برای رهبر جدید خواهد بود.

گفته می‌شود که مولوی هبت‌الله آخندزاده، صاحب امتیاز یک مدرسه بسیار بزرگ در ایالت بلوچستان پاکستان است. با این حال، «در مورد خانواده شخصی رهبر جدید گروه طالبان، همسر و فرزندان او تا کنون معلوماتی در دست نیست.»


نخستین پیام

هبت‌الله آخندزاده، رهبر جدید طالبان در نخستین پیامش پس از انتصاب به‌عنوان رهبر طالبان از آمریکا خواسته تا به گفته او به «اشغال» افغانستان پایان دهد. در این پیام مولوی آخندزاده که به‌مناسبت عید فطر منتشر شده، خطاب به آمریکا آمده است: «به‌جای استفاده بیهوده از زور، واقعیت‌ها را بپذیرید و به اشغال پایان دهید.»

او گفته است: «پیام ما به متجاوزین آمریکایی و متحدانش این است: ملت مسلمان افغان از استفاده زور و تزویر شما ترس ندارد، در مقابله و مبارزه علیه شما شهادت را هدف و آرمان بزرگ و عالی زندگی خود می‌داند، شما نمی‌توانید با تداوم حضور عساکر (سربازان) خود، استمرار جنگ و افزایش اختیارات جنگی نظامیان خود، حوصله و مبارزه جهادی ما را متزلزل کنید.»

در ادامه این پیام آمده است: «ما خواهان انحصار قدرت نیستیم، تمام اقوام و توده‌های افغان به همدیگر ضرورت دارند و تکامل نظام اسلامی، استقلال و قوت افغان‌ها وابسته به اتحاد و اتفاق آن‌ها است.»

رهبر گروه طالبان در این پیام سیاست این گروه را به دو بخش نظامی و سیاسی تقسیم کرده که به گفته او از یک‌سو «جهاد واجب است» و از سوی دیگر «برای خاتمه‌ی اشغال، بازگشت استقلال و یک‌پارچگی کشور و ایجاد نظام مقدس اسلامی»، به راهکار واضح سیاسی نیاز است که از سوی دفتر سیاسی این گروه تشریح شده‌ است.

رهبر گروه طالبان در پیام خود به کشورهای منطقه و همسایه گفته است: «اشغال افغانستان توسط آمریکایی‌ها و موجودیت آمریکایی‌ها در این‌جا منافع مشترک ما و شما را تهدید می‌کند، در این‌جا به آتش فتنه دامن‌زده و با گسترش تلاش‌های استخباراتی و نظامی خود تمام منطقه را بی‌ثبات می‌سازد.» او از این کشورها خواسته که با طالبان همنوا شوند یا «اقلاً از اقداماتی خودداری کنید که سبب طولانی‌شدن موجودیت آمریکایی‌ها در منطقه می‌شود.»

مولوی آخندزاده در بخشی از پیام خود از اعضای این گروه خواسته تا «تلاش کنید در جریان جنگ، مسلمانان از دست‌تان آزار و اذیت نشود، فعالیت‌های خود را با دقت کامل پلان‌گذاری (برنامه‌ریزی) کنید، به اماکن عام‌المنفعه مثل شفاخانه‌ها (بیمارستان)، مدارس، مکاتب، پل‌ها، منابع آب، تاسیسات عام‌المنفعه و پروژه‌ها زیان نرسانید؛ بلکه باید از آن حفاظت کنید.»


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

Afghan Taliban announce successor to Mullah Mansour”, BBC News. 25 May 2016.
خبرگزاری افق می‌نویسد: «ملاهبت الله آخوندزاده در زمان حکومت ۵ ساله طالبان به‌عنوان قاضی‌القضات کار کرده و ملاعمر رهبر سابق این گروه به وی اعتماد بیشتر داشته است.» (رجوع شود به: ملا هبت‌الله رهبر جدید طالبان کیست؟، خبرگزاری افق: ۵ جوزا ۱۳۹۵). اما بی‌بی‌سی می‌نویسد: «در رژیم طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰، رهبر جدید گروه طالبان، قاضی محاکم نظامی این گروه بوده است. او بعد از مداخله آمریکا در سال ۲۰۰۱، به‌عنوان قاضی‌القضات طالبان تعیین شده بود.» (رجوع شود به: هبت‌الله، رهبر جدید گروه طالبان کیست؟، بخش فارسی بی‌بی‌سی: چهارشنبه ٢۵ مه ٢٠۱٦ - ۰۵ خرداد ۱٣۹۵)؛ بی‌بی‌سی هم‌چنین در گزارش دیگر خود می‌نویسد: «براساس اظهارات ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در گفت‌وگو با وحید پیکان خبرنگار بی‌بی‌سی، بت‌الله آخندزاده در دوره حاکمیت گروه طالبان در نیمه دوم هفتاد خورشیدی قاضی دادگاه نظامی رژیم طالبان بوده است. آخندزاده پس از حمله آمریکا به حکومت طالبان در پاییز ۱۳۸۰، به‌عنوان قاضی‌القضات طالبان و در پی مرگ ملا عمر رهبر اسبق طالبان به‌عنوان معاون ملا اخترمحمد منصور رهبر پیشین این گرون تعیین شد.» (رجوع شود به: طالبان مرگ رهبر خود را تایید و رهبر جدید را تعیین کرد، بخش فارسی بی‌بی‌سی: چهارشنبه ٢۵ مه ٢٠۱٦ - ۰۵ خرداد ۱٣۹۵).
رجوع شود به گزارش اخیر. بی‌بی‌سی می‌نویسد: «در اعلامیه‌ی رسمی «امارت اسلامی» که از سوی قاری یوسف احمدی، سخنگوی این گروه به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است که ملا منصور در روز اول جوزا (خرداد) در منطقه مرزی بین قندهار افغانستان و بلوچستان پاکستان موسوم به «نوشکی» کشته شد. منطقه نوشکی در داخل خاک پاکستان واقع است. این گروه تأیید کرده که رهبر پیشین این گروه در اثر حمله پهپادهای آمریکایی جان خود را از دست داده است.
گروه طالبان در اعلامیه‌‌ی خود نوشته که مولوی هبت‌الله آخندزاده در شورایی که این گروه آن را شورای «حل و عقد» خوانده به‌عنوان جانشین ملا منصور تعیین شده است. این اعلامیه افزوده است که سراج‌الدین حقانی پسر جلال‌الدین حقانی رهبر شبکه حقانی و مولوی یعقوب پسر ملا محمدعمر، رهبر اسبق طالبان هم به‌عنوان معاونان رهبر جدید طالبان تعیین شده‌اند.
گروه طالبان در اعلامیه خود بار دیگر بر ادامه جنگ در افغانستان تأکید ورزیده است.»
هبت‌الله، رهبر جدید گروه طالبان کیست؟، بخش فارسی بی‌بی‌سی: پیشین؛ و نیز خبرگزاری افق می‌نویسد: «منابع نزدیک به طالبان می‌گویند اقدامات طالبان علیه گروه داعش و اقدام نظامی علیه افراد ملا رسول نیز به فتوای ملا هبت‌الله صورت پذیرفته است» و حتی «گفته می‌شود ملاعمر براساس فتواهای او دستورهای مذهبی و سیاسی خویش را صادر می‌کرده است.» (رجوع شود به گزارش خبرگزاری افق: پیشین).
دانشنامه‌ی آزادی ویکی‌پدیای فارسی زمان تولد مولوی هبت‌الله آخندزاده را بین سال‌های ۱۹٦٦ تا ۱۹۷۱ میلادی، در ولایت قندهار ذکر می‌کند که محرز نیست. اما این دانشنامه‌ به‌زبان انگلیسی به نقل از بخش انگلیسی بی‌بی‌سی نیوز، سال ۱۹٦۱ میلادی را تاریخ زایش او بیان کرده است.
ملا هبت‌الله رهبر جدید طالبان کیست؟، خبرگزاری افق: پیشین.
طالبان مرگ رهبر خود را تایید و رهبر جدید را تعیین کرد، بخش فارسی بی‌بی‌سی: پیشین.
هبت‌الله، رهبر جدید گروه طالبان کیست؟، بخش فارسی بی‌بی‌سی: پیشین.
همان‌جا.
ملا هبت‌الله رهبر جدید طالبان کیست؟، خبرگزاری افق: پیشین.
هبت‌الله، رهبر جدید گروه طالبان کیست؟، بخش فارسی بی‌بی‌سی: پیشین.
ملا هبت‌الله رهبر جدید طالبان کیست؟، خبرگزاری افق: پیشین.
هبت‌الله، رهبر جدید گروه طالبان کیست؟، بخش فارسی بی‌بی‌سی: پیشین.
همان‌جا.
همان‌جا.
ملا هبت‌الله رهبر جدید طالبان کیست؟، خبرگزاری افق: پیشین.
هبت‌الله، رهبر جدید گروه طالبان کیست؟، بخش فارسی بی‌بی‌سی: پیشین.
هبت‌الله آخندزاده، از زمانی‌که به‌عنوان رهبر طالبان تعیین شد و این نخستین باری است که از جانب او پیام عمومی منتشر شده است.
نخستین پیام رهبر جدید طالبان: آمریکا به اشغال افغانستان پایان دهد، بخش فارسی بی‌بی‌سی: شنبه ٢ ژوئیه ٢٠۱٦ - ۱٢ تیر ۱٣۹۵؛ بی‌بی‌سی می‌نویسد: «پیام رهبر طالبان دو روز پس از آن منتشر می‌شود که در یک حمله انتحاری خونین این گروه روز پنجشنبه در غرب کابل ۳۲ دانش‌آموخته اکادمی پلیس کشته و ۷۸ نفر دیگر زخمی شدند.
سازمان ملل متحد اخیراً با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها در افغانستان اعلام کرد که در سه ماه نخست امسال نزدیک به دو هزار غیرنظامی در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند.
این سازمان گروه طالبان را مسئول قسمت اعظم تلفات غیرنظامی در افغانستان خوانده و از طرف‌های جنگ خواسته تا از آسیب‌رساندن به غیرنظامیان اجتناب کنند.»


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:افغانستان‌شناسیزندگی‌نامه‌هاچهره‌های مذهبیطالبان