جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ شهریور ۷, یکشنبه

دکتر عبدالحمید مولانا رحیمی

از: دانشنامه‌ی آریانا

دکتر عبدالحمید مولانا رحیمی


فهرست مندرجات
جراعی مغز و اعصابجراحان مغز و اعصاب

دکتر عبدالحمید مولانا رحیمی (زاده‌ی ۱٣٠۹ خ - درگذشته‌ی ۱٣٨٧ خ)، یکی از بنیان‌گذاران جراحی مغز و اعصاب در افغانستان بود، که در رابطه با پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی اختلالاتی که بر هر بخش از دستگاه عصبی شامل مغز، نخاع، اعصاب پیرامونی و دستگاه عروق مغزی خارج از جمجمه تأثیرگذار است، فعالیت داشت.


زندگی‌نامه
دکتر عبدالحمید مولانا رحیمی

عبدالحمید مولانا رحیمی فرزند خلیفه عبدارحیم، در سال ۱٣٠۹ خورشیدی، در شهر کابل به‌دنیا آمد. پدر و پدربزرگش به‌ خلیفه صاحب ده‌افغانان مشهور بودند و از صوفیان مشهور آن‌زمان به‌شمار می‌آمدند و خانقاه‌ی آن‌ها، محل نشست اهل دل و تصوف و شعر و ادب بود. رحیمی، در چنین محیط عرفانی پرورش یافت. وی، در سال ۱٣٢٨، از دبیرستان استقلال فارغ‌التحصیل شد و وارد دانشکده‌‌ی طب کابل گردید و در سال ۱٣٣۵، این دانشکده را نیز به پایان برد.

دکتر مولانا رحیمی، شخصیت چند بُعدی داشت. وی از جمله بنیان‌گذاران جراحی مغز و اعصاب در افغانستان بود و تا سال ۱٣٧٢ (۱۹۹٣ میلادی)، در این رشته‌ی پزشکی، در بیمارستان علی‌آباد کابل خدمت می‌کرد. در همان‌سال خانه‌ی او توسط چپاول‌گران جهادی به تاراج رفت. او ناگزیر به پیشاور پاکستان مهاجر شد. با این‌حال، بازهم دست از خدمت برای مردم برنداشت و تا زمانی‌که زنده بود، به درمان بیماران پرداخت.

سرانجام، دکتر رحیمی، در سال ۱٣٨٧ خورشیدی درگذشت و پیکر او را در حضیره‌ی آبایی (آرامگاه اجدادی)شان، در قُول آبچکان کابل به خاک سپردند.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:پزشکیتاریخ پزشکی افغانستانجراعی مغز و اعصاب در افغانستانجراحان مغز و اعصاب افغانستان