جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ شهریور ۲۸, یکشنبه

زمین چگونه انسان را ساخت؟

از: شبکه‌ی تلویزیونیمن و نو

زمین چگونه انسان را ساخت؟


فهرست مندرجات

.



زمین چگونه انسان را ساخت؟

مستند فارسی زمین چگونه انسان را ساخت؟، ویدیویی بسیار زیبا از نحوه‌ی شكل‌گیری كره‌ی زمین و تكامل انسان، که از شبکه‌ی تلویزیونی «من و تو» نشر شده است.

چهار و نیم میلیارد سال پیش، زمین به‌عنوان توده‌ی سوزان، از سنگ مُذاب شکل می‌گیرد. اما زمین در این روزها نمی‌تواند میزبان حیات باشد. ولی زمین در عرض یک میلیارد سال سرد شده و اقیانوس‌های پر از آب سطح سیاره را می‌پوشانند. در این زمان اولین حیات تک‌سلولی در روی زمین پدیدار می‌شود.

در سه میلیارد سال بعدی زمین، تغییرات فوق‌العاده عظیمی را پشت‌سر می‌گذارد و حیات به‌صورت میکروسکوپی باقی می‌ماند.

    وقتی در مورد تاریخ حیات در گذشته‌های خیلی دور صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که حیات در آن دوران‌ها اکثراً به‌شکل باکتری بوده است. حتی امروز اکثر موجودات روی زمین، تک‌سلولی یا حتی کوچک‌تر هستند.

اما بیش از پانصد میلیون سال پیش، افزایش اکسیژن موجود در جو زمین، به حیوانات پیچیده‌تر امکان می‌دهد تا روی زمین زندگی کنند. طرح اصلی بدن تمامی حیوانات و از جمله انسان در این زمان شکل می‌گیرد.

٣٧٠ میلیون سال پیش، ماهی‌های اولیه صاحب دست و پا شده و به خشکی راه می‌یابند. به این ترتیب، برای اولین‌بار چیزی به‌نام دست شکل می‌گیرد، عضوی که تا امروز بخشی از بدن انسان است.

٢۵٠ میلیون سال پیش، ما موجودات مارمولک‌‌مانند بازمانده‌ی از برزگ‌ترین انقراض دست‌جمعی روی زمین هستیم. تکه‌های از استخوان آرواره‌ی این موجودات به استخوان گوش تبدیل می‌شود و حس شنوایی قوی ما را به‌وجود می‌آورد.

٦۵ میلیون سال پیش، ما پستاندارن کوچکی شبیه موش هستیم که بحران ناشی از برخورد یک سیارک را به‌سختی تاب می‌آورد. موها و ناخن‌ها و سیخ‌شدن موهای روی پوست ما، ریشه در این دوران دارد. ما از پستانداران کوچک به بدویانی تبدیل می‌شویم که به روی درخت زندگی می‌کنند. اما کار زمین برای تغییر دادن ما به پایان نرسیده است.

در طول میلیون‌ها سال تغییرات آب‌وهوای آفریقا، ما را از میمون به انسان تبدیل می‌کند. ما به روی دو پا راه رفته و در روند تکاملی خود قادر به دویدن، پرتاب کردن، و شکار می‌شویم. ما در این دوران باید در مصاف با شکارچی‌های خطرناک زنده بمانیم. ترس‌ها و غرایض بنیادی ما در این دوره، در ذهن ما حک می‌شوند.

دو میلیون و ششصد هزار سال پیش، دشواری عصر یخ‌بندان باعث می‌شود اندازه‌ی مغز ما سه برابر شود. این رشد مغز، به ما توان تفکر منطقی می‌دهد، اما در عین حال، نقص‌های مثل آشناپنداری در ذهن ما به یادگار می‌گذارد. چالش‌های محیط متغییر و نامطمئن به غرایز انسانی ما شکل داده و نحوه‌ی تفکر ما را تغییر می‌دهد.

٢۵٠ هزار سال پیش، بدن‌های ما به‌صورت امروزی تکامل می‌یابد.

۱۵٠ هزار سال پیش، آفریقا را ترک کرده و در سراسر دنیا پخش می‌شویم.

٧۴ هزار سال پیش، یک ابر آتشفشان ما را تا مرز انقراض پیش می‌برد. در نتیجه‌ی این حادثه، بین ما انسان‌ها شباهت‌های ژنتیکی به‌وجود می‌آید که تا امروز هم باقی است.

سر انجام، پیدایش تمدن‌های انسانی از سومر باستان گرفته تا مصر و یونان و روم تا قرون اوسطی، آمریکا و حتی دنیای امروز، تنها در عرض ده هزار سال اتفاق می‌افتد. در حالی که تاریخ تمدن انسانی، در کتاب‌ها به نگارش درآمده، رویدادهای پیش از آن در بدن‌های ما ثبت شده است.

نتیجه‌ی این داستان واقعاً تکان‌دهنده است. ما بازمانده‌های خوش‌اقبال چهار میلیارد و پانصد میلیون سال تکامل و دگرگونی هستیم.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی بازنویسی و ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- زمین چگونه انسان را ساخت؟، مستند آفرینش زمین و انسان، برگردان فارسی مستند علمی از شبکه‌ی تلویزیونی من و تو


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

شبکه‌ی تلویزیونی من و تو (manoto)