جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مهر ۱, پنجشنبه

مریم منصف

از: دانشنامه‌ی آریانا

مریم منصف


فهرست مندرجات
چهره‌های سیاسی افغانستانزنان افغان

مریم منصف (به انگلیسی: Maryam Monsef) (زاده‌ی ۱٣٦۴ خ -)، سیاستمدار افغان‌تبار کانادایی است که در اکتبر ۲۰۱۵، به‌عنوان نماینده‌ی منطقه‌ی انتخاباتی پیتربورو - کوارتا در استان انتاریو به پارلمان کانادا راه یافت و همزمان وزیر نهادهای دموکراتیک دولت کانادا نیز شد. او، عضو حزب لیبرال کانادا، به رهبری جاستین ترودو است و سال‌ها در این کشور مشغول فعالیت سیاسی و اجتماعی بوده است.


زندگی‌نامه
مریم منصف

مریم منصف، در ۱٦ آبان ۱٣٦۴ خورشیدی (۷ نوامبر ۱۹۸۵ میلادی)، در یک خانواده‌ی مهاجر افغان و از پدر و مادر افغان در ایران، در شهر مشهد - در بیمارستان امام رضا - به‌دنیا آمد، ولی هیچگاه تابعیت ایرانی نداشته‌ است. او خود می‌گوید: «برخلاف آنچه همه عمرش باور داشته در هرات به دنیا نیامده، بلکه اخیراً دریافته که ۲۰۰ کیلومتر دورتر از مرز افغانستان در مشهد زاده شده است.» با این حال، «مادرش به او گفته فکر نمی‌کند محل تولد او اهمیتی داشته باشد، چون از پدر و مادر افغان متولد شده است.»

مریم، وقتی کمتر از دو سال داشت، پدر خود را از دست داد. در آن زمان مادرش ۲۰ ساله بود و هر دو خواهرش زیر دو سال سن داشتند. هیچ وقت هم مشخص نشده که دقیقاً چه بر سر پدر او آمده و بیشترین چیزی که از او می‌دانند این است که در جریان یک تبادل آتش در مرز افغانستان و ایران دستگیر شده است. اما او خود می‌گوید خانواده‌ی او با بدتر شدن اوضاع امنیتی افغانستان و پس از فوت پدرش از افغانستان گریخت.

وقتی همه‌ی پازل‌های زندگی مریم منصف کنار هم گذاشته شود، به حلقه‌ی گم‌شده‌ای می‌رسد. او نمی‌تواند در مشهد زاده شده باشد. چنان‌که، هفته‌نامه آتش می‌نویسد: «مریم منصف، در افغانستان به‌دنیا آمد. او در شهر هرات در نزدیکی مرز ایران بزرگ شد و زمانی که کودکی نوپا بود پدرش را از دست داد.»

چند سال قبل از به‌دنیا آمدن مریم، دایی‌اش از خوابگاه خود در دانشگاه کابل ربوده شد. او دانشجوی سال سوم داروسازی و یک فعال سیاسی بود. گفته می‌شود در جاهایی شعارهای ضدکمونیستی داده است. منصف می‌گوید: «آن شب به خوابگاه او هجوم بردند و او و هم‌اتاقی‌ش را به‌جایی بردند که دیگر خبری از آن‌ها نشد. فکر می‌کنم آن اتفاق برای تمام خانواده یک زنگ خطر بود.»

به دنبال یورش شوروی به افغانستان و اشغال آن، مریم منصف همراه با مادر و خواهران خود به ایران پناه برد. کودکی او در افغانستان و ایران گذشت. در ایران با وجود آن‌که به‌نظر می‌رسید که محیط پذیرای آنان نبود با عشق و امید تحت حمایت مادر و پدربزرگش رشد کرد.

زمانی که تهاجم شوروی به افغانستان پایان یافت، خانواده منصف مثل خیلی‌های دیگر به افغانستان بازگشت. آن‌ها امیدوار بودند درگیری‌ها تمام شود. مادرش با آشپزی، نظافت‌کردن، خیاطی، بافندگی و مقداری هم کمک برادرانش که دایی‌های مریم بودند، زندگی را اداره می‌کرد. مادرش هم‌چنین در خانه و حتی گاهی در مدرسه تدریس زبان انگلیسی می‌کرد، اما این برای گذران زندگی کافی نبود. مریم خود به هافینگتون پُست می‌گوید: «این راه آبرومندی برای گذران زندگی نبود.»

پس از مدتی، در سال ۱۹۹٦، مریم در سن ۱۱ سالگی، همراه با دو خواهر و مادر بیوه‌اش، به کانادا مهاجرت کرد. سفر به کاناد با الاغ، شتر و هواپیما انجام شد. آن‌ها از ایران و پاکستان و اردن عبور کردند. در مسیر راه سفر، او و خواهرانش آبله‌مرغان هم گرفتند. آن‌ها وقتی به کانادا رسیدند درخواست پناهندگی نمودند و در نهایت، در پیتربورو پذیرفته شدند؛ جایی‌که دایی او زندگی می‌کرد.

در کانادا گروه‌های اجتماعی و مددکاری مختلفی به مریم و خانواده‌اش کمک کردند تا به جامعه ملحق شوند. او پس از پایان دبیرستان، مدرک لیسانس خود را از دانشگاه ترنت در رشته‌ی روان‌شناسی گرفت و پس از آن به یکی از زنان فعال و شناخته‌شده در شهرک پیتربورو تبدیل شد. وی عضو حزب لیبرال کانادا است و سال‌ها در این کشور مشغول فعالیت سیاسی و اجتماعی بوده است.

در سال ۲۰۱۴، مریم که هنوز ۲۹ سال داشت، تلاش کرد که به‌عنوان شهردار پیتربورو انتخاب شود که ناکام ماند. اما با اقبال عمومی که در انتخابات ۲۰۱۵ به حزب لیبرال کانادا رو کرد، او نیز پله‌های ترقی را به‌سرعت پیمود و به پارلمان راه یافت. او نخستین زنی است که به نمایندگی از بخش پیتربورو در ۱۲۵ کیلومتری شهر تورنتو از توابع ایالت انتاریو[] کرسی مجلس این کشور را به‌دست آورد. هم‌چنین او، جوان‌ترین عضو کابینه جاستین ترودو است و نخستین زن افغان‌تبار در کانادا است که در سن ۳۰ سالگی به‌سمت وزارت در این کشور رسید.

یکی از مسئولیت‌های مهم مریم منصف در مقام وزیر نهادهای دموکراتیک، بازنگری در نظام انتخاباتی کانادا و تبدیل آن به نمایندگی تناسبی است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...