جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مهر ۷, چهارشنبه

برانگیختگی جنسی

از: دانشنامه‌ی آریانا

برانگیختگی جنسی


فهرست مندرجات
سکسولوژیمفاهیم بنیادی

برانگیختگی جنسی (به انگلیسی: Sexual arousal)، فرایند و حالتی است که پس از تحریک جنسی، شخص مشتاق رابطه جنسی یا آماده برای آمیزش جنسی می‌گردد. برانگیختگی جنسی همواره همراه با هیجان جنسی است که سبب تغییراتی می‌شود که در تنفس، نبض، انقباض عضلات و نیز افزایش جریان خون رسیده به دستگاه تناسلی رخ می‏‌دهد. این پرخونی در زن‌ها باعث نرم و مرطوب‌شدن واژن، تورم کلیتوریس، تغییر رنگ لب‌های کوچک و در مردها منجر به نعوظ آلت تناسلی، بالا رفتن بیضه‏‌ها و تغییر رنگ آلت تناسلی می‌شود. این‌که تهییج جنسی چگونه از نظر دستگاه عصبی مرکزی کنترل می‏‌شود، هنوز ناشناخته است. در حین عملکرد جنسیِ مرد و زن، لزوماً تغییرات یاد شده در بالا، همیشه در بدن رخ نمی‌دهد. بلکه در شدت و مقدار تهییج ایجاد شده درجات و مراتبی وجود دارد. اما معمولاً برانگیختگی جنسی، سبب خودارضایی یا آمیزش جنسی با شریک جنسی و در نهایت، منجر به رسیدن به حالت ارگاسم (اوج لذت جنسی) می‌شود.


برانگیختگی جنسی زن

برانگیختگی جنسی در زن منجر به افزایش جریان خون به درون چوچوله و فرج و هم‌چنین تراوش مایع روان‌کننده می‌شود (این مایع از دیواره‌های واژن جاری می‌شود که در حین عمل جنسی به‌عنوان روان‌کننده عمل می‌کند). نوک پستان برجسته می‌شود و لب‌های بزرگ و کوچک تغییر شکل و تغییر رنگ می‌دهند.

تحریک جنسی زن، سبب برانگیختگی فرج زن می‌شود. تصویر سمت چپ دستگاه تناسلی زن را به‌طور طبیعی نشان می‌دهد. در تصویر سمت راست، فرج زن در حالت برانگیختگی است که این برانگیختگی، سبب شده فرج مرطوب گردد و لب‌های فرج، به سبب جریان خون، به‌حالت متورم و قرمز درآید.


برانگیختگی جنسی مرد

همگام با انگیزش جنسی در بدن مرد فشار خون در اندام تناسلی افزایش یافته و به شق‌شدن آلت تناسلی منجر می‌شود، ممکن است مایعات قبل از انزال هم ترشح شود، و بیضه‌ها نیز باد کرده و به‌سمت بالا حرکت می‌کنند، علاوه بر این پوست بیضه‌ها کشیده شده و محکم‌تر می‌گردد.

تحریک جنسی در مردان، سبب برانگیختگی آلت مردی (کیر) می‌شود. در سمت چپ، تصویر آلت تناسلی مرد را به‌طور طبیعی نشان می‌دهد که شل است. در سمت راست، آلت مرد، از نظر جنسی برانگیخته شده و در حالت نعوظ قرار دارد.


برانگیختگی جنسی در حیوانات

یکی از تفاوت‌های مهم انسان‌ها و حیوانات در روابط جنسی این است که در انسان زمان‌بندی مشخصی برای انگیزش جنسی وجود ندارد و هر مرد و زن در تمام طول سال امکان انگیزش جنسی را دارند.

در بیشتر حیوانات آمیزش جنسی فقط به‌منظور تولید مثل انجام می‌شود، اما برخی میمون‌ها از جمله شامپانزه و نیز دلفین‌ها حیواناتی هستند که رفتارهای جنسی را به‌دلایلی دیگر نیز انجام می‌دهند.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:سکسولوژیمفاهیم بنیادی