جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مهر ۷, چهارشنبه

تحریک جنسی

از: دانشنامه‌ی آریانا

تحریک جنسی


فهرست مندرجات
سکسولوژیمفاهیم بنیادی

تحریک جنسی (به انگلیسی: Sexual stimulation)، فرایند یا احساس است که در آن شخص، از نظر جنسی برانگیخته شده و برای آمیزش جنسی آماده می‌گردد. لازمه تحریک جنسی، برای هر دو طرف یک رابطه‌ی جنسی، در گام نخست حس آرامش است که باید از ساعت‌ها قبل در آن‌ها وجود داشته باشد تا بتوانند به‌خوبی تحریک شوند. به‌ویژه زن‌ها، باید پیش از تحریک جنسی، احساسات و عواطف آن‌ها تحریک شود. محل برقراری رابطه و گرم بودن محیط برای تحریک زنان اهمیت دارد، نورکم و یک موسیقی بی‌کلام آرام حتماً بر کیفیت روانی رابطه، تاثیر گذار است. در یک رابطه‌ی جنسی، شاید برای مردان اصل مطلب آمیزش و دخول باشد، این در حالی‌ست که در زنان پیش‌نوازی و معاشقه از اصول مهم حتی در برخی افراد مهم‌تر از دخول است. به‌هر حال، نوازش موها، لمس صورت، لمس کامل بدن، حرف‌های درگوشی (لازم است در رابطه‌ی جنسی با همسر خود صحبت کنید حرف‌های محبت‌آمیز) بوسیدن، بوئیدن، لیسیدن، مکیدن یا حتی گاز گرفتن در تحریک شریک جنسی موثر است.

تحریک جنسی، ممکن است با تحریک فیزیکی (Physical stimulation) یا بدون تحریک فیزیکی انجام گیرد؛ اما برای رسیدن به ارگاسم (Orgasm) (اوج لذت جنسی) معمولاً نیاز به تحریک فیزیکی است، که در این حالت به سبب تحریک فیزیکی، ابتدا برانگیختگی جنسی (Sexual arousal) پدید می‌آید و سپس، احتمالاً به ارگاسم می‌انجامد. این تحریک می‌تواند توسط خود فرد (مثلاً خودارضایی) یا شریک جنسی او (در هنگام مقاربت جنسی یا سایر فعالیت‌های جنسی) با استفاده از دست، یا با کاربرد ابزارهای جنسی و یا با ترکیبی از این روش‌ها پدید آید.

مقوله‌ی تحریک جنسی معمولاً برای تحریک اندام‌های جنسی به‌کار می‌رود، اما ممکن است این تحریک از طریق تماس سایر نقاط بدن، تحریک حواس (به‌ویژه حس بینایی یا شنوایی) یا تحریک ذهنی (مانند، خواندن یک داستان اروتیک) نیز حاصل شود.

تحریک مستقیم یا غیرمستقیم آلت مردی و آلت زنانگی می‌تواند به‌وسیله‌ی سکس واژنی، خودارضایی، آمیزش مقعدی، سکس دهانی و یا با استفاده از ابزارآلات جنسی صورت گیرد. تحریک جنسی زن می‌تواند موجب تنگ‌تر شدن قسمت داخلی رحم و سفت شدن نوک سینه‌ها و در مردان نعوظ، ترشح آب دهان و افزایش میزان تنفس شود. تحریک مناسب آلت مردی و چوچوله‌ی زن معمولاً به ارگاسم (اوج لذت جنسی) منجر می‌شود.

برخی از افراد، برای تمرین کنترل اوج لذت جنسی، به کنترل یا به تأخیر انداختن آن - توسط خود یا شریک جنسی خود - در سطح تحریک جنسی اقدام می‌کنند. بنابراین، کنترل سطح تحریک جنسی، به‌طولانی‌شدن روند فعالیت جنسی که تجربه جنسی نامیده می‌شود، و در نهایت، برای به تاخیر انداختن اوج لذت جنسی کمک می‌نماید.


روش‌های تحریک جنسی

تحریک جنسی مردان و زنان به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. وقتی فردی، فرقی ندارد که مرد باشد یا زن، در ذهن‌ خود صحنه‌های از روابط جنسی با جنسی که به آن تمایل دارد، را بازسازی می‌کند، این تخیل سبب تحریک جنسی او می‌شود و در نتیجه ممکن است به خودارضایی بپردازد؛ هم‌چنین زمانی که فرد به تصاویر هیجان‌انگیز جنسی نگاه می‌کند، یا به بدن برهنه‌ی جنسی که به آن تمایل دارد، یا با دیدن صحنه‌های محرک، چه واقعی و چه مجازی - مثلاً صحنه‌ای از آمیزش جنسی، از طریق تماشای فیلم پورنوی ویدئویی - تحریک جنسی می‌شود.

از این گذشته، لمس، مالیدن یا بوسیدن حساس‌ترین نقاط بدن مرد یا زن در هنگام رابطه‌ی جنسی می‌تواند تحریک‌برانگیز باشد. به‌طور مثال، نوک پستان مردان و زنان یکی از نواحی شهوانی به‌شمار می‌آیند٬ که معمولاً توسط دست و یا زبان در عشق‌بازی پیش از عمل جنسی تحریک می‌شوند. بافت عصبی در نوک پستان مرد و زن مشابه می‌باشد؛ هر چند توزیع بافت عصبی در مردها متمرکز است و در زنان پخش می‌باشد. پس از بلوغ به دلیل تاثیرات هورمونی سینه زنان حساس‌تر می‌شود. نوک پستان در حین تحریک جنسی به‌صورت سفت و شق در می‌آید.

نوک پستان و هاله‌ی دور پستان توانایی تحریک‌شدن جنسی را دارا هستند و در برخی زنان تحریک شدید این نواحی می‌تواند منجر به اوج لذت جنسی (اُرگاسم) شود.

روش‌های تحریک جنسی مرد: برای این‌که زن، بیشترین لذت را به شریک جنسی خود بدهد، مهم است تا حساس‌ترین نقاط بدن مرد (شریک جنسی خود) را شناسایی کنند.

  • لباس زیر زنان نقش بسیار مهمی در تحریک مردها دارد. وقتی زن قبل از انجام عمل جنسی با لباس‌های زیر تنگ و تحریک‌کننده ترجیحاً به رنگ قرمز ظاهر شود، بسیار محرک و هوس‌برانگیز می‌شود. ممکن است برهنگی کامل یک زن برای تحریک مرد اثر کمتری به همراه داشته باشد تا زنی که پوششی انتخاب کرده که به‌واسطه آن قسمت‌های محرک جنسی او برای فردی نمایان‌تر است.

  • لمس و بوسیدن آرام دو طرف گردن مرد توسط زن، با صدای نفس زنانه در کنار گوش مرد، باعث تحریک و لذت او می‌شود. وقتی زن به آرامی پشت لاله‌ی گوش و گردن مرد را ببوسد، این عمل، سیستم گردش خون مرد را تندتر می‌کند و هیجان او بالا می‌رود.

  • لب‌ها هم برای مردان و هم زنان از قسمت‌های حساس بدن است، لب‌ها را معمولاً در آغاز هم‌آغوشی می‌بوسند. خیلی‌ها معتقدند این زنان هستند که بیشتر با بوسیدن تحریک می‌شوند، اما مردان بوسیدن در آغاز رابطه را عاملی بسیار تحریک‌کننده می‌دانند.

  • بیضه‌ها با پوست نازک نرمی پوشیده شده است و از قسمت‌های محرک بدن مردان است که بیشترین میزان رگ و اعصاب در آن‌جا جمع شده‌ است. اگر کشاله ران و بیضه‌ها به آرامی لمس گردند و با انگشتان زن به‌صورت دایره‌ای به آرامی مالیده شوند، مرد تحریک می‌شود. هم‌چنین، لمس دهانی بیضه‌ها برای مردان تحریک‌کننده‌تر و بسیار لذت‌بخش‌تر است.

  • اگر زن، قسمت‌های داخل ران مرد را با فشار بیشتری مالش دهد و در حالی‌که مرد را در آغوش گرفته، پشت گردن و گوش‌ها و لبانش را ببوسد، و از پهلو، ران پای خود را در بین پاهای مرد قرار دهد و آرام با پاهایش این قسمت را لمس و نوازش کند، برای مرد بسیار تحریک‌کننده است.

  • به‌جای این‌که فقط روی نوک آلت تناسلی تمرکز شود، سعی گردد تمام آلت مردانه را لمس شود و در هنگام تماس زبانی تنها به نوک آلت اکتفا نگردیده و زبان به‌صورت دایره‌وار دور کل آلت تناسلی چرخانیده و از دستان برای لمس بیضه‌ها استفاده شود.

  • بعضی مردان بسیار نوک سینه حساسی دارند. اما برخی خیلی طرفدار این قسمت نیستند. برای این‌که زن بفهمد مرد او جز کدام دسته است، با بوسیدن و نوک زبان، نوک سینه مردان را لمس کند و از او بپرسید که آیا دوست دارد تا ادامه دهد.

  • قسمت‌هایی از بدن که مرکز تجمع اعصاب است، بهترین جا برای به اوج رساندن لذت است. می‌توان گفت حساس‌ترین نقطه بدن مرد هم جایی است که بیشترین میزان رگ‌های عصبی آن‌جاست (این قضیه در مورد زنان هم صدق می‌کند). زیر بیضه‌ها و در ناحیه مقعد و پشت کشاله ران بسیار حساس است. این قسمت، اگر با زبان و انگشت به آرامی لمس شود و سعی گردد، نوک زبان در جهات مختلف حرکت داده شود.

  • اطراف ران و استخوان شرمگاهی یا عانه از محرک‌ترین و حساس‌ترین نقطه‌های بدن مرد است که بیشتر زنان آن را نمی‌دانند. هنگامی که مرد دراز کشیده است، سمت راست شکمش کمی بالاتر از استخوان شرمگاهی را بوسیده و با زبان لمس شود. دو طرف شکم به‌سمت پهلوها بالاتر از آلت تناسلی را فراموش نشود.

  • درست مانند اطراف گردن، پشت گردن هم دارای مجموعه اعصابی است که به‌عنوان حساس‌ترین نقطه‌ی بدن مرد شناخته شده است که با تحریک و بوسیدن این ناحیه سیگنال‌های حسی و جنسی به مغز می‌رسد. این قسمت با بوسه، ماساژ و مهم‌تر از همه با گرمای نفس‌های زن تحریک شوید.

روش‌های تحریک جنسی زن‌: زن‌ها خیلی خجالتی‌تر از مردها هستند. از آن‌ها نباید توقع داشت که در روزهای اول رابطه‌ی جنسی بتوانند احساس و نیازهای خودشان را به‌روشنی بیان کنند. هم‌چنین، نباید انتظار نداشت که خیلی زود بتوان حساس‌ترین نقطه بدن زن را کشف کرد. زن‌ها را باید تشویق کرد که خود آنان، شریک جنسی خود را در تحریک کردن جنسی راهنمایی کنند. مدام از او باید پرسیده شود که چه چیزی را بیشتر دوست دارد و از چه چیزی در رابطه خوشش نمی‌آید. زن‌ها ممکن است خیلی سخت به ارگاسم از ناحیه‌ی جی اسپات برسند. باید جی اسپات او را کشف کرد. خیلی از زن‌ها حتی از طریق دخول ارضا نمی‌شوند، باید او را با تحریک کلیتوریس به ارگاسم رساند. زن‌ها اگر از رابطه‌ی جنسی خود راضی باشند با همه وجود عاشق مرد می‌شوند. متاسفانه خیلی از مردها این لذت را از آن‌ها خواسته یا ناخواسته دریغ می‌کنند و آن‌ها را از طبیعی‌ترین حق زن بودن‌شان محروم می‌نمایند. اگر شرکای جنسی بتوانند یکدیگر را در رابطه‌ی جنسی تکمیل کنند، بهترین زندگی جنسی را خواهند داشت و از پس خیلی از مشکلات عدم تفاهم در سلیقه و ماجراهای زندگی زناشویی یا رابطه‌ی دوستی بر می‌آیند، فقط کافی‌ست بدانند که در رابطه جنسی برای یکدیگر بهترین‌اند. با کمی فکر کردن و حوصله به‌خرج دادن می‌توان بهترین رابطه‌ جنسی را تا آخر عمر خود داشت و از زندگی خود لذت برد.

بر اساس جمع‌بندی وب‌سایت سلامت زنان، طبق نظریات خود زنان حساس‌ترین نقاط بدن زن در رابطه‌ی جنسی به شرح زیر است.

  • لب‌ها را می‌توان از جمله‌ی حساس‌ترین نقطه‌ی بدن زن دانست و بوسیدن برای زن‌ها شاید خیلی مهم‌تر از مردها باشد. خیلی از مردها تاثیر بوسیدن و لب‌ها را در زنان نادیده می‌گرند؛ اما باید دانست که لب‌ها جز مهم‌ترین قسمت‌های تحریک حس جنسی زن‌ها است. بوسیدن آرام با عشق، زنان را خیلی بیشتر از هر چیزی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • بوسیدن آرام اطراف و پشت گوش و لاله گوش و همین‌طور پشت گردن هم برای مردها و هم برای زن‌ها بسیار لذت بخش است. به‌خاطر حساسیت و ضربان نبض در این ناحیه، زنان از بوسیدن این قسمت خیلی لذت می‌برند. اما نکته مهم این‌جاست که خیلی از زن‌ها از بزاق دهان خوش‌شان نمی‌آید و خیلی‌ها برای این‌که شریک جنسی خود را ناراحت نکنند، این مسئله را نمی‌گویند و از بوسه‌هایی که بزاق دهان را روی قسمت‌های مختلف بدن زیاد می‌کند متنفرند و هیچ لذتی نمی‌برند. مردها باید مطمئن شوند که شریک جنسی آن‌ها جز کدام دسته از زن‌هاست. آن‌ها که از خیس‌شدن بدن‌شان با بزاق دهان بدشان می‌‌آید و یا دسته‌ی دیگری که با این مسئله مشکلی ندارند.

  • تقریباً تمام زن‌ها موافقند که نوک پستان را می‌توان از جمله حساس‌ترین نقطه‌ی بدن زن و از محرک‌ترین قسمت‌ها دانست.اما به‌شرطی که شریک جنسی‌ آن‌ها بداند چطور با آن‌ها زن را تحریک کند. خیلی از مردها بر اساس تجربه به مرور زمان ممکن است یاد بگیرند که چطور نوک پستان شریک جنسی خود را تحریک کنند، اما خیلی‌ها هم اصلاً نمی‌دانند چطور این کار را بکنند. یکی از ظریف‌ترین و مهم‌ترین رفتارهای مردها در رابطه‌ی جنسی همین است. زن‌ها ممکن است گاهی از خشونت و رابطه‌های جنسی خشن لذت ببرند، اما کمتر زنی هست که دوست داشته باشد همیشه این‌گونه رابطه‌ی جنسی خشن داشته باشد. تحریک نوک پستان زنان احتیاج به ملایمت و حرکات ظریف دارد. حرکت آرام چرخشی زبان بر روی نوک سینه برای زنان بسیار لذت بخش‌تر است تا این‌که مثل یک کودک شیرخواره با سینه مادر رفتار شود.

  • نوازش آرام پهلوها و کمر و پشت کمر، افزون بر تحریک جنسی حس زیبای عاشقانه را در رابطه‌ی جنسی بیشتر می‌کند.

  • زن‌ها عاشق این هستند که مردها با دستان و لبان‌شان بدن آن‌ها را کشف کنند. خیلی از زن‌ها حتی خودشان هم نمی‌دانند که کدام قسمت بدن‌شان بیشتر احساس لذت به آن‌ها می‌دهد. اما چیزی که ثابت شده است این است که زن‌ها حاشیه و معاشقه رابطه‌ی جنسی را بیشتر از خود عمل دخول دوست دارند. این مسئله شاید بیشتر توجیه روانی داشته باشد اما اگر مرد می‌خواهد بهترین و عاشقانه‌ترین رابطه‌ی جنسی را با زن داشته باشد به حاشیه‌ها و نکات ظریف (عشق‌ورزی و پیش‌نوازی) دقت کند.

  • یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین بحث‌ها راجع به ارگاسم زنان بحث یافتن کلیتوریس زن است. در واقع با قطعیت می‌توان گفت که کلیتوریس حساس‌ترین نقطه‌ی بدن زن است. جالب است دانسته شود که میزان رگ‌های عصبی در کلیتوریس زن‌ها به‌مراتب بیشتر از آلت تناسلی مردان است و به‌همین علت میزان لذتی که زن‌ها از تحریک‌شدن کلیتوریس می‌برند قابل مقایسه با لذت جنسی مردها نیست. البته به‌شرطی که شریک جنسی زن بداند که چطور آن را تحریک کند. مردها شاید سال‌ها نفهمند که اشتباه می‌کردند همان‌طور که خود زن هم شاید ندانند که قسمت حساس آلت تناسلی و واژن او کجاست. مرد باید کاملاً با لطافت و آرامی کلیتوریس را کشف کند. هیچ اشکالی ندارد که مرد در اولین رابطه‌های جنسی از زن بپرسد. او می‌تواند به‌راحتی مرد را راهنمایی کند. ان‌ها می‌توانند به کمک یکدیگر بدن همدیگر را کشف کنند و بدانند که این بهترین حالت رابطه زناشویی است. خیلی از زنان معتقدند که اوج لذت برای آن‌ها این است که در حین دخول هم از ناحیه کولیتوریس و هم جی اسپات ارضا شوند. هر دو این‌ها را می‌توان با انواع روش‌های مختلف تجربه کرد. اما اگر مرد در حین عمل دخول زن را از ناحیه کولیتوریس ارضا کند احتمالاً بهترین ارگاسم را به او بخشیده است. نحوه‌ی رسیدن به ارگاسم از ناحیه کلیتوریس در بین زنان مختلف متفاوت است و مرد باید از شریک جنسی راجع به این مسئله سوال کند تا مبادا با عمل اشتباه باعث درد و آزردگی او شود. اما معمولاً با حرکت خیلی آرام و گردشی انگشتان دست روی کلیتوریس، زن به ارگاسم لذت‌بخشی می‌رسد.

  • یکی از مهم‌ترین و عاشقانه‌ترین نقطه‌های حساس بدن زن که شاید بیشتر مردها ندانند، ناحیه‌ی نبض مچ دست او است. اگر به این قسمت، مردها توجه کنند نبض مچ دست می‌تواند از جمله حساس‌ترین نقطه‌ی بدن زن به حساب بیاید، با این‌که حتی شاید خود زن‌ها هم ندانند. این قسمت را با بوسه‌های آرام و حرکت زبان می‌توان تحریک کرد و دید که شریک جنسی چطور از آن شگفت‌زده می‌شود.

  • در نهایت، سعی شود ناحیه‌ی واژن و دستگاه تناسلی با انگشتان آرام ماساژ داده شود. کشاله ران و ناحیه‌ی تناسلی اگر خیلی آرام و با حرکت دورانی ماساژ شود، شریک جنسی را برای یک رابطه‌ی جنسی عالی آماده و تحریک می‌کند.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

Sexual stimulation is any stimulus (including bodily contact) that leads to, enhances and maintains sexual arousal, and may lead to orgasm. Although sexual arousal may arise without physical stimulation, achieving orgasm usually requires physical sexual stimulation.
Sexual arousal is the feeling humans and animals get when they are ready to have sexual intercourse.





در مورد وجود یا عدم وجود نقطه‌ی جی (G-Spot یا Gräfenberg spot)، در مجامع علمی هنوز بحث در جریان است. مطرح كننده‌ی این نقطه، دكتر ارنست گرفنبرگ (Ernst Gräfenberg)، پزشک و یهودی زاده‌ی آلمان و شهروند ایالات متحده‌ی آمریکا، در سال ١٩۵۰میلادی، نشان داد كه درصد زیادی از زنان كه با تحریك این نقطه تهییج و تحریك كامل شوند، به مرحله ارگاسم می‌رسند. این نقطه كه در زمان تهییج زن واضح‌تر می‌شود به اندازه یك لوبیا در ۵،٢ تا ٣ سانتی‌متری دیوار قدامی در مهبل (جلو یا طرف شرمگاهی) در نزدیكی گردن مثانه قرار دارد و با تحریك این ناحیه علاوه بر ارگاسم، ترشحاتی شفاف یا كدر از دهانه‌ی پیشابراه خارج می‌شود كه برخی آن را انزال زنانه نامیده‌اند.
در مطالعات بعدی نشان داده شد كه تمامی جدار قدامی دارای حساسیت جنسی بوده (از جمله رسیدن به ارگاسم) و علت انزال در برخی از زنان در پی تحریك این نقطه‌، در واقع غدد شبه پروستاتی زنانه (Skene's gland از بقایای غده‌ی پروستات در مردان) در اطراف پیشابراه است.
حتی در مورد مسئله انزال زنان هنوز شك و تردید وجود دارد. در درصد كمی از زنان خروج مایع از پیشابراه در زمان ارگاسم (حتی جهنده و شدید) دیده می‌شود (درست شبیه انزال مردان ولی معمولاً مایع روشن یا زرد رنگ).
علت این مسئله می‌تواند مجموعه‌ای از ترشحات باقی‌مانده‌ی غده‌ی پروستات (غدد شبه پروستاتی زنانه) و تخلیه لحظه‌ای و كم مثانه باشد.
آنچه در رابطه با نقطه‌ی جی بایستی در نظر داشت، این است كه هر فرد دارای ویژگی‌های جنسی منحصر به‌فرد خود بوده و بایستی به‌جای تمركز بر روی یك موضوع خاص به كل روند فعالیت جنسی توجه داشت.



[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:سکسولوژیمفاهیم بنیادی