جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مهر ۷, چهارشنبه

میل جنسی

از: دانشنامه‌ی آریانا

میل جنسی


فهرست مندرجات
سکسولوژیمفاهیم بنیادی

میل جنسی (به انگلیسی: Sexual desire)، نوعی حالت انگیزشی (Motivational state) است که آگاهانه یا ناآگانه، سبب اشتغال فکرى فرد و توجه او به امورى جنسی می‌شود. این میل، خواست فرد برای انجام فعالیت جنسی است و ممکن است با تفکر و خیال، حرف زدن، صدا درآوردن، بوئیدن یا لمس کردن به‌وجود آید. هم‌چنین میل جنسی ممکن است به‌طور مستقل از عشق رمانتیک برانگیخته شود یا همزمان با عشق. از این‌رو، با مفهوم عشق متفاوت است.


واژه‌شناسی

میل جنسی، واژه‌ی هم‌ارزِ «Sexual desire» در زبان انگلیسی است. این واژه توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ایران به تصویب رسیده است. در زبان فارسی مترادف میل جنسی، واژه‌ی «شهوت» (Lust) که به‌معنای: آرزو، میل، رغبت، اشتیاق، خواهش و شوق نفس در حصول لذت و سود است، نیز کاربرد دارد. در واقع، ریشه‌ی واژه‌ی «شهوت» عربی است که در پارسی میانه به آن «وَرَن» گفته می‌شد.


از نظر روان‌شناسی

سه رساله در باره‌ی تئوری میل جنسی، یکی از کارهای بسیار جالب و ارزنده‌ی زیگموند فروید، عصب‌شناس اتریشی است. او که پدر علم روانکاوی شناخته می‌شود، در این کتاب می‌نویسد: «میل جنسی، از جمله‌ی ضروری‌ترین و عمومی‌ترین انگیزش‌هایی است که بشر آن را به‌نحو روشنی احساس می‌کند. بیان این میلکه در انسان و حیوان غریزه‌یی است طبیعی در مباحث مربوط به‌وسیله‌ی «میل جنسی» تعریف و تبیین می‌شود. این میل در قلمرو طبیعی‌بودن‌اش میلی است هم‌چون احساس گرسنگی و میل به غذاخوردن، و چون در محاورات عمومی و عامیانه اصطلاحی هم‌چون گرسنگی که رساننده‌ی احتیاج و نیازمندی به غذا برای آدمی می‌باشد، مفهومی برای این نیازمندی وجود ندارد. از اصطلاح «» (Libido) سود برده می‌شود.»[سه رساله در باره‌ی تئوری میل جنسی، ص ۹]

در افکار عمومی، درباره‌ی میل جنسی چنین تصور می‌شود که میل و انگیزش جنسی مقارن با دوران بلوغ به‌وجود آمده، تکوین یافته و تکامل می‌یابد. با این حال، فروید می‌نویسد: «به وجود میل جنسی در دوران کودکی باور و اعتقادی وجود ندارد و چنین درک می‌شود که تنها در دوران بلوغ میل جنسی به فعالیت می‌پردازد و مطابق همین تصورات عمومی میل جنسی عبارت است از یک تمایل و کشش نیرومندی به جانب جنس مخالف که از طرف فردی به‌منصه‌ی ظهور می‌رسد و در آغاز اعمالی است که سرانجام به‌نوعی آمادگی و عمل نزدیکی دو جنس می‌انجامد.

اما آنچه که مسلم و پذیرش آن غیر قابل اجتناب می‌نماید، آن است که این‌ها تصورات و عقایدی هستند اشتباه و نادرست که نه علم و نه مشاهدات و تجربیات عینی آن‌ها را تأیید می‌نماید و تنها معتقداتی هستند که واقعیت و حقیقت را واژگونه نشان داده‌اند.»[همان‌جا، ص ۱۱]


اختلالات میل جنسی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...