جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ دی ۸, چهارشنبه

کشف بیش از پنج هزار اثر باستانی در افغانستان

از: بی‌بی‌سی

کشف بیش از پنج هزار اثر باستانی

در افغانستان


فهرست مندرجات

.



کشف بیش از پنج هزار اثر باستانی در افغانستان

این آثار در اثر کاوش‌های باستان‌شناسی به کمک تیم باستان‌شناسی فرانسه کشف شده‌اند

افغانستان سرزمین کهن و دارای فرهنگ دیرینه است که امروز از هر گوشه‌ی آن، اثری از این فرهنگ را مشاهده کرد. وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اعلام کرده که در یک دهه‌ی گذشته بیش از پنج هزار اثر تاریخی را از ولایات مختلف جمع‌آوری کرده است. این آثار به کمک تیم باستان‌شناسی فرانسه کشف شده‌اند.

عبدالقدیر تیموری، رئیس اداره باستان‌شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، روز یک‌شنبه ۵ جدی (دی) به خبرنگاران گفت بیش از پنج هزار اثر تاریخی در ده سال گذشته در افغانستان، که شامل مجسمه‌های سنگی و گلی، سکه‌های طلا، نقره، برنز و ده‌ها قلم اثر دیگر می‌شود در اثر کاوش‌های باستان‌شناسی کشف شده است.

وی افزود که این آثار به لحاظ تاریخی متعلق به دوره‌های مختلف و برخی مربوط به زمان ساسانیان (۲۲۴ تا ٦۵۱ میلادی) و کوشانیان (٦۰ تا سال ۳۷۵ میلادی) می‌شود.

به گفته تیموری، این آثار، که مجموع آن به ۵۲۶۷ قلم می‌رسد، از سراسر کشور و از جمله از شماری از محلات تاریخی در ولایت‌های مختلف کشف شده است. به‌عنوان مثال، از ولایت لوگر و به‌ویژه معدن مس عینک ۲۳۹۲ قلم اثر تاریخی به‌دست آمده است.

وی تعداد آثار به‌دست آمده از سایر ولایت‌ها را چنین برشمرد: کابل ۱٦۷ قلم، بلخ ۱۰۳۷ قلم، بامیان ٦۲۲ قلم و میدان وردگ ۵۳۱ قلم و غزنی ۲۲ قلم. این آثار به موزیم (موزه) ملی و سایر نهادهای مشابه تحویل داده شده است.

بخشی از آثار موزه ملی کابل در زمان جنگ‌های داخلی از بین رفت و بخشی دیگر آن را طالبان از بین بردند

تیموری افزود که شماری از این آثار در موزه محلی مسک عینک در لوگر نگهداری می‌شود و در برخی از محلات آثار غیرقابل انتقال مانند معبد نیز کشف شده است که یک واحد ویژه از آن‌ها نگهبانی می‌کند.

پیش از این نگرانی‌های زیادی در مورد نگهداری و نگهبانی از آثار و محلات تاریخی و باستانی افغانستان ابراز شده، ولی تیموری تأکید کرد که واحد ۰۱۲ پلیس، که ۵۰۰ سرباز دارد، در سراسر کشور از این محلات نگهبانی می‌کند.

شمار زیادی از آثاری که در گذشته از محلات مختلف تاریخی کشور کشف شده و در موزه‌های کشور نگهداری می‌شد، در زمان جنگ‌های داخلی کشور به‌سرقت رفت و برخی از آن‌ها را گروه طالبان در زمان حاکمیت خود به‌دلیل این که «غیراسلامی» هستند، از بین بردند.

کمال سادات، سرپرست وزارت اطلاعات فرهنگ از کشورهایی که آثار تاریخی افغانستان به آن‌ها به‌صورت غیرقانونی انتقال داده شده، خواست که در بازگرداندن آن‌ها کمک کنند. وی از شهروندان کشور نیز خواست که اگر آثار باستانی در اختیار آن‌ها است، به موزه ملی تحویل دهند تا این موزه بیشتر غنی شود.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور افزود که در ماه‌های اخیر گروه‌های باستان‌شناسی به‌شماری از محلات تاریخی که تا حال از نظر پنهان مانده، برای کاوش‌های باستان‌شناسی اعزام شده‌اند و در سال‌های گذشته به کمک گروه باستان‌شناسی فرانسه در سراسر افغانستان حدود پنج هزار محل باستانی تشخیص شده و کاوش در این محلات تا پنج سال آینده ادامه خواهد یافت.

اما شماری از این محلات، به گفته مقام‌های دولتی، تحت کنترل گروه‌های شورشی هستند که کار را برای دسترسی باستان‌شناسان به چنین محلات دشوار کرده است.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- کشف بیش از پنج هزار اثر تاریخی در ده سال گذشته در افغانستان، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: یک‌شنبه ٢۵ دسامبر ٢٠۱٦ - ۵ دی ۱٣۹۵


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت بی‌بی‌سی