جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ دی ۸, چهارشنبه

ملی‌گرایی

از: دانشنامه‌ی آریانا

ملی‌گرایی


فهرست مندرجات
واژه‌های سیاسیملت

ملی‌گرایی، ملت‌باوری یا ناسیونالیسم (به انگلیسی: Nationalism، با تلفظ آمریکایی: Nationalism)، نوعی آگاهی جمعی است، یعنی آگاهی به تعلق به ملت که آن‌را «آگاهی ملی» می‌خوانند. آگاهی ملی، اغلب پدیدآورنده‌ی حس وفاداری، شور، و دلبستگی افراد به‌عناصر تشکیل‌دهنده‌ی ملت (نژاد، زبان، سنت‌ها و عادت‌ها، ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی، و به‌طور کلی فرهنگ) است و گاه موجب بزرگداشت مبالغه‌آمیز از آن‌ها و اعتقاد به برتری این مظاهر بر مظاهر ملی دیگر ملت‌ها می‌شود. از آن‌جا که هر ملت دارای سرزمین خاص است، وفاداری به خاک و وفاداری برای پاسداری از آن و بزرگداشت آن از پایه‌های ملت‌باوری است. پرچمِ ملی، سرودِ ملی و دیگر نمادهای هویتِ ملی، نشان‌هایی بسیار مهم از جوامعِ ملی‌گرا است.

با این حال، ناسیونالیسم ایدئولوژیی است که «دولت ملی» را عالی‌ترین شکل سازمان سیاسی می‌داند، و مبارزه‌های ملت‌باورانه (ناسیونالیستی) بر ضد چیرگی یا تاخت‌وتاز بیگانه برای به‌وجود آوردن یا پاسداری از چنین دولتی است.


واژه‌شناسی

واژه‌ی «ناسیون» (Nation)، پیش از قرن نوزدهم، در اروپا برای اشاره به ساکنان یک کشور و هم‌چنین به هویت‌های جمعی که دارای تاریخ، قانون، زبان، حقوق سیاسی، مذهب و سنت‌های اجتماعی مشترک بودند، بیشتر شبیه به‌مفهوم مدرن استفاده می‌شده است. اما ناسیونالیسم (Nationalism) یک واژه‌ی جدیدتر است که پیشینه‌ی آن به‌سال ۱٨۴۴ میلادی می‌رسد. هر چند که برخی کاربرد این مفهوم را قدیمی‌تر از آن می‌پندارند. این مفهوم، در قرن ۱۹ بسیار مهم تلقی شد. ولی پس از سال ۱۹۱۴، به‌طور فزاینده‌ی در برابر مفهوم «انترناسیونالیسم» (Internationalism) رنگ باخت و رفته‌رفته به‌یک مفهوم با بار منفی تبدیل شد.


پیشینه‌ی تاریخی

...


از نظر جامعه‌شناسی



گونه‌ها



نقد ناسیونالیسم



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

آشوری، داریوش، دانشنامه سیاسی، ص ۳۱۹


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...