جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ خرداد ۶, شنبه

جورج فورستر

از: دانشنامه‌ی آریانا

جورج فورستر


فهرست مندرجات
سفرنامه‌ی جورج فورسترکمپانی هند شرقی

جُرج فورستر یا جورج فورستر (به انگلیسی: George Forster) (تاریخ تولد مشخص نیست - درگذشته‌ی ۱٧۹٢ م)، جهانگرد انگلیسی و کارمند کمپانی هند شرقی بریتانیا در مَدرَس - مرکز ایالت تامیل نادو - بود. او، نخستین جهانگرد بریتانیایی است، که از هند و از طریق افغانستان و آسیای مرکزی به روسیه سفر کرد و سفرنامه‌ی خود را نوشت و به چاپ رساند.


زندگی‌نامه
روی جلد سفرنامه‌ی فورستر

از تاریخ تولد، دوران کودکی و نوجوانی و تحصیلات جورج فورستر، اطلاعاتی در دست نیست. آن‌چه در مورد او آشکار است، او در سال ۱٧٨٢ میلادی، از شهر کَلکَتّه مرکز ایالت بنگال غربی در کشور هند، به سفر پرداخت، از بخش شمالی هند و کشمیر گذر کرد و وارد افغانستان شد. سپس، از طریق افغانستان به ایران رفت و با کشتی از دریای خزر عبور نمود و به باکو، آستاراخان، مسکو، سنت پترزبورگ سفر کرد و پس از آن با کشتی به لندن باز گشت.

جورج فورستر، ظاهراً نخستین نویسنده‌ی انگلیسی است که در قرن هیجدهم از افغانستان به‌عنوان کشور نام برده است. او که در سفرنامه‌ی خود تاریخ و حدود افغانستان را توضیح می‌دهد، وقتی که سخن از دولت افغانستان به‌میان می‌آرود، حدود امپراتوری افغان‌ها را از کشمیر و سند تا فارس بیان می‌دارد و می‌نویسد: «امپراتوری افغان به‌مراتب از دولت فارس قوی‌تر و عادل‌تر است» و می‌افزاید که تیمورشاه افغان، «سرداران فارس را به حکومت خراسان گماشته است».

در سال ۱٧۹٢، جورج فورستر، به‌عنوان سفیر بریتانیا به امپراتوری مارات‌ها در هند رفت و در ناگپور، که شهری در ایالت مهاراشترا در کشور هند است، درگذشت.


آثار

تنها اثری که جورج فورستر به‌جا مانده است، سفرنامه‌ای او است. این کتاب «سفری از بنگال به انگلستان: از طریق بخش شمالی هند، کشمیر، افغانستان و ایران، از دریای خزر به روسیه» (A Journey from Bengal to England: Through the Northern Part of India, Kashmire, Afghanistan, and Persia, and Into Russia, by the Caspian-Sea) نامیده می‌شود که در دو جلد تدوین شده است.

نام افغانستان، در عنوان کتاب سفرنامه‌ی فورستر و هم‌چنین بارها در جلد دوم این کتاب چشم‌گیر است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌هاافغانستان‌شناسیسفرنامه‌نویسان