جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ اردیبهشت ۳۱, یکشنبه

نظام‌الدین تهذیب

از: دانشنامه‌ی آریانا

نظام‌الدین تهذیب


فهرست مندرجات
چهره‌های سیاسی افغانستانوزرای افغانستان

‌نظام‌الدین تهذیب (به انگلیسی: Nizamuddin Tahzib) (زاده‌ی ۱۳۱۲ خ - درگذشته‌ی ۱۳۹۵ خ)، یکی از اعضای بنیان‌گذار حزب دمکراتیک خلق افغانستان بود که در دولت‌های نورمحمد تره‌کی، ببرک کارمل و دکتر نجیب‌‌الله، روسای جمهوری پیشین افغانستان در سمت‌های وزارت امور سرحدات، ریاست دادگاه عالی و وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور منصوب گردید.


زندگی‌نامه
نظام‌الدین تهذیب

نظام‌‌الدین تهذیب فرزند حمید غوث در اسفندماه سال ۱۳۱۲ خورشیدی در شهرستان شولگر استان غزنی به‌دنیا آمد. وی آموزش ابتدایی را در شهر قندوز به پایان برد و تحصیلات متوسطه را در مدرسه‌ی ابوحنیفه به انجام رسانید. پس از آن، وارد دانشگاه کابل شد و از دانشکده‌ی شرعیات فارغ‌التحصیل گردید.

در سال ۱۳۳۹، تهذیب در وزارت معارف استخدام شد و تا سال ۱۳۵۳، در دبیرستان‌های حبیبیه، رحمان بابا، خوشحال‌خان، هوانوردی مُلکی، و مدرسه شبانه (شپی لیسه) به تدریس پرداخت. هم‌چنین عضو انجمن دایرةالمعارف آریانا بود و مدتی هم به‌عنوان کتاب‌شناس در کتاب‌خانه‌ای عامه‌ی کابل خدمت می‌کرد. از سال ۱۳۵۳ تا سال ۱۳۵۵، او به‌عنوان معاون دفتر مطبوعات استان قندوز و مسئول هفته‌نامه‌ی قندوز مشغول به‌کار شد. پس از آن، به‌عنوان وکیل مدافع به فعالیت پرداخت.

در سال ۱۳۵۷، پس از پیروزی کودتای ۷ ثور، در کابینه‌ی نورمحمد ترکی، رئیس جمهوری سابق افغانستان، مسوولیت وزارت سرحدات را بر عهده گرفت. اما در ششم قوس ۱۳۵۷، بر اساس تصمیم پلینوم کمیته‌مرکزی حزب دمکراتیک خلق افغانستان، از عضویت این کمیته به عضوی آزمایشی حزب تنزیل مقام داد[سالنامه‌ی افغانستان، شماره ۴۴، سال ۱۳۵٨، ص ۴] و در اسفندماه همان‌سال در زندان پلچرخی کابل زندانی شد.

پس از اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی سابق در ٦ جدی ۱۳۵٨، تهذیب از زندان آزاد شد و بین سال‌های ۱۳۵٨ تا ۱۳٦۹، ابتدا در سمت سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ منصوب گشت و سپس، مقام قاضی‌القضات جمهوری دمکراتیک افغانستان را بر عهده داشت.

تهذیب، از سال ۱۳٦۹، به‌عنوان سناتور استان قندوز برگزیده شد و به مجلس سنای افغانستان راه پیدا کرد. او در این مجلس، رییس کمسیون دایمی علوم و فرهنگ بود و این سمت را تا سال ۱۳۷۱ به انجام رسانید.

پس از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱، نظام‌الدین تهذیب ناگزیر شد افغانستان را ترک کند، و در سال ۱۹۹۴ میلادی به کشور بریتانیا پناهنده سیاسی شود. او سال‌های آخر عمرش را در لندن سپری کرد و سرانجام، در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ و در سن هشتادوسه سالگی به‌علت بیماری که سال‌ها از آن رنج می‌برد، در لندن از دنیا رفت.


آثار

نظام‌الدین تهذیب از چهره‌های فرهنگی افغانستان نیز بود که آثار و مقالات علمی به زبان‌های فارسی و پشتو از خود برجای گذاشته‌ است. شمار آثار او را ۳۵۷ اثر شمرده‌اند.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...