جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ اردیبهشت ۳۱, یکشنبه

مجتمع جامعه‌ی مدنی افغانستان

از: دانشنامه‌ی آریانا

مجتمع جامعه‌ی مدنی افغانستان


فهرست مندرجات
جامعه‌ی مدنیافغانستان

مجتمع جامعه‌ی مدنی افغانستان (مجما) (به انگلیسی: Afghan Civil Society Forum-organization یا به اختصار ACSFo)، که در آغاز به‌نام «اجتماع جامعه‌ی مدنی افغانستان» یاد می‌شد، در نخستین کنفرانس جامعه‌ی مدنی افغان‌ها، که با شرکت هواداران جامعه‌ی مدنی در افغانستان توسط انجمن صلح سویس (Swisspeace)، از ٢۹ نوامبر تا ٢ دسامبر سال ٢٠٠۱ میلادی، در شهر باد هونف (Bad Honnef)، در کشور آلمان برگزار گردید، پایه‌گزاری شد. دفتر مرکزی این مجتمع، در شهرآرا وات، خانه‌ی ۴۵، مقابل زایشگاه ملالی (ملالی زیژنتون)، در شهر کابل قرار دارد.


پیشینه‌ی تاریخی

از ٢۹ نوامبر تا ٢ دسامبر سال ٢٠٠۱ میلادی، در شهر باد هونف، که در ایالت نوردراین-وستفالن کشور آلمان قرار دارد، کنفرانس جامعه‌ی مدنی افغان‌ها، توسط انجمن صلح سویس که یک بنیاد خصوصی بود، با شرکت ٧٦ نفر از فعالان و هواداران جامعه‌ی مدنی در افغانستان برگزار شد. در این کنفرانس که همزمان با کنفرانس سیاسی بن، به پیشنهاد اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد، و به‌منظور سهم‌گیری هر چه بیشتر جامعه مدنی افغانستان در روند صلح و بازسازی پس از جنگ در این کشور، راه‌اندازی شده بود، براساس درخواست فعالان و هواداران جامعه‌ی مدنی در افغانستان، «اجتماع جامعه‌ی مدنی افغانستان»، که بعدها «مجتمع جامعه‌ی مدنی افغانستان» نام گرفت، بنیان‌گذاری شد. این مجتمع، در ماه فوریه سال ٢٠٠٢، به کمک انجمن صلخ سویس و حمایت مالی کشور آلمان در افغانستان آغاز به‌کار کرد و اولین دفتر آن، در ماه مارس همان‌سال در شهر کابل گشایش یافت.


اهداف

هدف عمده از تشکیل مجتمع جامعه‌ی مدنی افغانستان، پشتیبانی از جامعه‌ی مدنی در این کشور است تا سهولت‌های را برای بخش‌های مختلف جامعه مدنی در سطوح مختلف جهت سهم‌کردن آن‌ها در پروسه‌ی صلح، بازسازی و رشد کشور فراهم آورد. در این راستا در آغاز اهدافی چون: آماده‌ساختن شرایط گفتگوها میان جامعه‌ی مدنی افغان‌ها، رشد هم‌نوایی بین جامعه و رشد نقش جامعه‌ی مدنی در اخذ تصامیم سیاسی و تقویت روابط با فعالان سیاسی و بین‌المللی را پی‌گیری می‌کرد. اما اکنون اهداف این مجتمع به دو مورد: «بلند بردن ظرفیت سازمانی جامعه‌ی مدنی و مردم» و «تقویت ارزش‌های شهروندی و روحیه‌ی رضاکاری» تغییر یافته است.


فعالیت‌ها

به‌منظور تحقق اهدافی که در بالا بیان شد، مجتمع جامعه‌ی مدنی افغانستان، فعالیت‌های زیر را پی‌گیری می‌کند:

  • ارائه‌ی معلومات از طریق ویب‌سایت انجمن صلح سویس؛
  • نشر خبرنامه به زبان‌های دری، پشتو، آلمانی و انگلیسی (شاید هم به زبان‌های محلی)؛
  • برگزاری ‌ها در مورد موضوعات مشخص؛
  • برگزاری کمپاین‌ها برای بلندبردن سطح آگاهی و آموزش‌های مدنی؛
  • فراهم آوردن زمینه‌ی رشد جامعه‌ی مدنی در سرتاسر افغانستان؛
  • مدیریت سیستم جمع‌آوری اطلاعات در مورد فعالان جامعه‌ی مدنی در افغانستان.


ورکشاپ‌ها و کنفرانس‌ها

...


برنامه‌های کاری



نگارخانه

...


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...