جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۸, پنجشنبه

رُبات

از: دانشنامه‌ی آریانا

روبات


فهرست مندرجات
فن‌آوریتاریخ صنایع

رُبات یا روبات (به انگلیسی: Robot، با تلفظ آمریکایی: Robot)، یک دستگاه الکترو-مکانیکی یا یک نرم‌افزار هوشمند برای جایگزینی با انسان به هدف انجام وظایف گوناگون است. این دستگاه می‌تواند برخی از فعالیت‌های پیچیده و تکراری را به‌طور خودکار انجام دهد؛ به‌ویژه آن‌دسته از فعالیت‌ها و کارهایی که فراتر از توانایی‌های طبیعی و سرشتی بشر باشند.


واژه‌شناسی

واژه‌ی روبات برگرفته از کلمه‌ی چکی (Robot) به‌معنای برده و کارگر است. در سال ۱۹۲۳ میلادی - در دوره میان‌دوجنگ (میان پایان جنگ جهانی یکم و آغاز جنگ جهانی دوم) -، کارل چاپک (Karel Čapek)، نویسنده‌ی اهل کشور چک، برای اولین‌بار از واژه‌ی روبات در نمایشنامه خود به‌عنوان آدم مصنوعی استفاده کرد. در زبان انگلیسی، روبات را هم‌چنین Droid نیز می‌نامند، که به‌معنای ماشین یا دستگاهی است که توسط کامپیوتر کنترول می‌شود و شبیه انسان طراحی شده است.[رجوع شود به فرهنگ‌نامه‌ی کمبریج (Cambridge Dictionary)، به سرواژه‌ی Droid]. شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ایران، به‌جای واژه‌ی «روبات»، واژه‌ی پارسی «هوشمان» را پیشنهاد کرده است. اما به نظر برخی تغییر واژه‌های مشهور و شناخته‌شده‌ای بین‌المللی نیاز به معادل‌سازی فارسی ندارند و بهتر است که به‌همان‌صورت به‌کار روند. از این‌رو، واژه‌ی هوشمان کاربرد چندانی ندارد.


پیشینه‌ی تاریخی
آسیمو، یک روبات انسان‌نما، ساخته‌ی شرکت هوندا.

اصولاً ایده‌ی ماشین‌های خودکار از اسطوره‌های ملل مختلف سرچشمه گرفته است. مهندسان و مخترعان تمدن‌های باستانی، از جمله در چین، یونان و مصر (سلطنت بطلمیوسی) اقدام به ساخت ماشین‌آلات خودکاری کردند که برخی از آن‌ها شبیه حیوانات و انسان بود.

نخستین توصیف ماشین‌های خودکار را می‌توان در آثار کهن مانند: کبوترهای مصنوعی ارخوطس، فیلسوف، ریاضیدان، ستاره‌شناس، سیاستمدار و رزم‌آرای یونان باستان که بین سال‌های ۴۲۸ و ۳۴۷ پیش از میلاد می‌زیست، پرندگان مصنوعی موزی، فیلسوف چینی بنیان‌گذار مکتب موهیسم، که در حدود ۴۷۰ تا ۳۹۱ پیش از میلاد زندگی می‌کرد و لو بان، نجار، مهندس و مخترع چنینی در حدود ۵۰۷-۴۴۴ پیش میلاد، دستگاه خودکار سخنگوی که توسط هرون اسکندرانی (حدود ۱۰–۷۰ میلادی) ریاضی‌دان و مهندس یونانی ساخته شد، اتوماتای آب و صابون (Washstand automaton) فیلو اهل بیزانتیوم، مهندس و نویسنده‌ی علوم مکانیک یونانی، که بین سال‌های ۲۸۰ تا ۲۲۰ پیش از میلاد می‌زیست، و انسان‌نماهای خودکار در لای‌زی (Liezi)، متن دائو (Daoist text) که در حدود قرن پنجم پیش از میلاد در چین نگاشته شده است، مشاهده کرد.


گونه‌ها



کاربردها



دیدگاه‌ها



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...