جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ تیر ۱۰, شنبه

عشق و رابطه‌ی جنسی در آلمان

از: دویچه‌وله فارسی

عشق و رابطه‌ی جنسی در آلمان


فهرست مندرجات

.



ده مفهوم درباره‌ی عشق و رابطه‌ی جنسی در آلمان

نماد رابطه‌ی جنسی در آلمان

واژه‌ی عشق (به انگلیسی: Love)، از عشقه گرفته شده و آن گیاهی است به‌نام لبلاب یا پیچک، چون بر درختی پیچد آن را بخشکاند. این واژه را در لغت افراط در دوست داشتن و محبت تام معنی کرده‌اند. اما در اصطلاح، عشق احساسی ژرف، علاقه‌ای لطیف و یا جاذبه‌ای شدید است، که لذّتی مثبت دارد و موضوع آن زیبایی است. رمانس یا احساس عاشقانه نوعی احساس و ارتباط عاشقانه است که نسبت به دیگری به‌طور عاطفی برقرار می‌شود. با این حال، از نظر رابطه‌ی جنسی که عشق جنسی نامیده می‌شود، میل جنسی نسبت به یک فرد است.

محققان دانشگاه شیکاگو، در مورد تفاوت عشق و شهوت می‌گویند حرکات چشم نشان می‌دهد که به‌چه کسی به‌چشم شریک و معشوق آینده نگاه می‌کنید و چه کسی به‌عنوان شریک جنسی، نظرتان را گرفته است. تحقیقات قبلی که زیر نظر خانم کاسیوپو صورت گرفته نشان داده بود که عشق و میل جنسی نقاط مختلفی را در مغز فعال می‌کنند. تحلیل داده‌ها نشان داد در نگاه عاشقانه چشم روی صورت متمرکز و ثابت می‌ماند اما در نگاه شهوانی چشم، از صورت به سمت دیگر اعضای بدن حرکت می‌کند و بر روی بدن ثابت می‌شود. دکتر کاسیوپو می‌گوید این بررسی نشان می‌دهد کشش جنسی تا حدی محصول تجربیات صرفاً حسی (sensory) است اما عشق بازتاب انتزاعی‌تر این احساسات است.

سکس یا رابطه‌ی جنسی به عمل جنسی‌ای گفته می‌شود که در آن اندام تناسلی جنس نر وارد اندام تناسلی ماده یعنی مهبل شده، و در نهایت به ارضای جنسی می‌انجامد.

کمتر چیزی در زندگی به اندازه دیدار دو انسان علاقمند به یکدیگر اهمیت دارد و شاید کمتر چیزی پیچیده‌تر از آن باشد؛ به‌ویژه اگر پای فرهنگ‌های متفاوتی در میان باشد. [در این مقاله] ده مفهوم برای راهنمایی در زمینه‌ی عشق و رابطه‌ی جنسی در آلمان [ارائه شده است].


۱استقلال فردی

مفهومی کلیدی وقتی پای عشق و رابطه‌ی جنسی در میان است. در آلمان هر فرد، مستقل از مادر و پدر، خویشاوندان یا نهادهای مذهبی خود تصمیم می‌گیرد که با چه کسی و چگونه رابطه‌ی جنسی داشته باشد و با چه کسی زیر یک سقف زندگی کند.

وقتی دو فرد بالغ - تأکید می‌شود بالغ! - با یکدیگر تفاهم دارند تمامی رابطه‌های جنسی مجاز است، تفاوتی هم نمی‌کند که آن‌ها ازدواج کرده باشند یا نه، یا همجنس‌خواه باشند.

اما «نه» یعنی «نه» و باید در هر شرایطی پذیرفته شود. حتی اگر پیش از آن به رابطه‌ی جنسی «بله» گفته شده باشد. تجاوز جنسی در زندگی زناشویی نیز ممنوع است و مورد پیگرد قرار می‌‌گیرد.


۲دلبری و ابراز تمایل

این تمایل دربرگیرنده‌ی کشش جنسی میان دو نفر است و نوعی بازی با فاصله و نزدیکی است. چنین تمایلی می‌تواند در یک نگاه، باز کردن درب یا آمادگی برای کمک، یا شاید در گفتگویی کوتاه یا حتی یک لطیفه خود را نشان دهد.

چنین رفتاری می‌‌تواند دربرگیرنده‌ی اشاره‌ها و فرصت‌هایی باشد. اما باید مراقب بود که چنین رفتاری به‌طور خودکار به‌مفهوم آمادگی برای ماجراجویی جنسی نیست.

دلبری و ابراز تمایل زمانی مفرح است که دو طرفه باشد

از آن گذشته در آلمان مرسوم است که دو نفر هنگام رسیدن به‌هم و سلام کردن به‌چشمان یکدیگر نگاه می‌کنند. در چنین شرایطی وقتی کسی لبخند می‌زند، اغلب مایل است برخوردی دوستانه‌ی داشته باشد و منظور خاصی پشت لبخند او نیست.


۳پارتی

بهترین مکان برای عمیق‌تر شدن آشنایی‌ها یا شناختن آدم‌های جدید و یا شاید دلبری. پارتی‌ها در محافل کوچک توسط دوستان و آشنایان در منزل یا به صورت تجاری در ‌بارها و کلوپ‌ها برگزار می‌‌شوند. پارتی محفلی غیررسمی است که اغلب با موزیک و گاهی رقص همراه است.

البته رقصیدن با یکدیگر به‌معنای اجازه‌ی لمس‌کردن طرف مقابل نیست. در پارتی‌ها اغلب الکل نوشیده می‌شود که مقدار اندک آن می‌تواند افراد را خوش مشرب کند؛ اما مقدار زیاد آن خطر وارونه‌شدن خلق‌وخوی را به‌همراه دارد.


۴ازدواج

علی‌رغم تمامی تغییرات اجتماعی که در ده‌ها سال گذشته در آلمان رخ داده، هنوز مهم‌ترین نهاد زندگی مشترک میان مرد و زن ازدواج است. در آلمان حدود ۱۸ میلیون زوج زندگی می‌کنند. بر اساس همه‌پرسی‌ها، هنوز دو سوم آلمانی‌ها به «عشق بزرگ زندگی» که تا آخر عمر دوام خواهد داشت، باور دارند.

البته در ۶۰ سال گذشته آمار سالانه‌ی ازدواج تا پنجاه درصد کاهش پیدا کرده و در مقابل آمار طلاق بیشتر شده است. حدود ۲۰ درصد از مادر و پدرها، فرزند یا فرزندان خود را یک نفره بزرگ می‌کنند.

رابطه‌ی جنسی باید با تفاهم دو طرف باشد

با این‌حال بیش از دو سوم زوج‌هایی که دست‌کم یک فرزند دارند ازدواج کرده‌اند. ازدواج به‌عنوان پیمانی برای باقی زندگی برای همجنس‌خواهان نیز ممکن است، البته آن‌ها هنوز در مقایسه با ازدواج میان زن و مرد از حقوق کمتری برخوردار هستند.

ازدواج برنامه‌ریزی شده توسط والدین یا اقوام در آلمان مرسوم نیست. ازدواج با افراد زیر هجده سال و چند همسری ممنوع است.


۵حقوق برابر

در آلمان زن و مرد از حقوق برابر برخوردار هستند. در حال حاضر آنگلا مرکل، به‌عنوان یک زن در رأس دولت است. هر نوع تبعیض ممنوع است.

زنانی که مورد خشونت شریک زندگی خود قرار می‌گیرند می‌توانند به سازمان‌های دولتی و نهادهای کمک‌رسانی مراجعه کنند. در شرایط اضطراری در بسیاری از شهرهای آلمان این زنان برای حفاظت از آن‌ها برابر خشونت مردان در «خانه‌های زنان» اسکان داده می‌شوند.


٦همجنس‌خواهی

هم‌جنس‌خواهی از نظر اجتماعی در آلمان پذیرفته شده است. هر نوع تبعیض حقوق همجنس‌خواهان ممنوع است. همجنس‌خواهان می‌توانند «زندگی مشترک ثبت شده» مانند ازدواج زن و مرد داشته باشند و تقریبأ از تمامی حقوق زندگی مشترک برخوردار شوند.

تبعیض حقوق همجنس‌خواهان در آلمان ممنوع است

در آلمان همجنس‌خواهان سال‌های زیادی برای دست‌یابی به حقوق خود مبارزه کردند. در این کشور تا سال ۱۹۶۹ «رفتارهای همجنس‌خواهانه» میان مردان ممنوع بود. اما پس از آن پاراگراف ۱۷۵ قوانین قضایی اصلاح شد. این پاراگراف سال ۱۹۹۴ بدون جایگزین از قوانین قضایی آلمان حذف شد.


۷زندگی خصوصی

زندگی خصوصی در آلمان بسیار مهم است و بخشی است که فرد می‌تواند بدون دخالت و نفوذ دیگران شخصیت خود را آشکار کند. در مقایسه با سایر فرهنگ‌ها، آلمانی‌ها شاید به‌دلیل اهمیتی که برای زندگی خصوصی خود قائل هستند، در دعوت به خانه از غربیه‌ها و افرادی که با آن‌ها آشنایی اندکی دارند، کمی خوددارتر هستند.

زندگی خصوصی یا نیاز به‌مدتی تنهایی، باید بدون چون و چرا پذیرفته شود. از آن گذشته بسیاری از پدر و مادرها احترام زیادی برای زندگی خصوصی فرزندان خود به ویژه از سنین بلوغ قائل هستند. آن‌ها پیش از ورود به اتاق فرزندانشان در می‌زنند.


۸رابطه‌ی جنسی

بخش مهمی از شخصیت یا راه آشکار کردن آن، رابطه‌ی جنسی است. در سال‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی در آلمان «انقلاب جنسی» رخ داد و موجب تغییر نگرش و برخورد آزادتر با رابطه‌ی جنسی شد. هم‌جنس‌خواهان با مبارزه به حقوق برابری دست‌ یافتند.

مدت‌هاست رابطه‌ی جنسی به ازدواج وابسته نیست و حال بیش از همه به‌یک چیز ارتباط دارد: موافقت شریک جنسی.

پوشیدن لباس‌های آزاد یا برهنه‌بودن کنار دریاچه‌ای در یک پارک به هیچ‌وجه نباید نشانه دعوت به ماجراجویی جنسی تلقی شود.


۹رواداری

جامعه آلمان بر مبنای احترام و رواداری بنا شده است. هر کس می‌تواند دین، زندگی جنسی یا هر تصوری را که مایل است دنبال کند - البته تا جایی‌که وارد حریم آزادی و حقوق دیگران نشود. همجنس‌خواهی مانند اعتقاد به دینی دیگر یا عدم اعتقاد به‌وجود خدا مورد احترام است.


۱٠پیش‌گیری

در آلمان کودکان و نوجوانان خیلی زود در مدرسه با رابطه‌ی جنسی، شیوه تولید مثل ‌و راه‌های پیش‌گیری آشنا می‌شوند. برای مقابله با بیماری واگیردار جنسی به‌طور گسترده استفاده از کاندوم توصیه می‌‌شود.

در آلمان کودکان و نوجوانان در مدرسه با رابطه‌ی جنسی و راه‌های پیش‌گیری آشنا می‌شوند

کاندوم همه‌جا از سوپرمارکت، فروشگاه لوزام بهداشتی‌، داروخانه و حتی دستگاه‌های خودکار، در بارها و باشگاه‌ها در دسترس است. قرص‌های پیش‌گیری از بارداری برای زنان نیازمند نسخه‌ی پزشک است. شرکت‌های بیمه‌ی دولتی هزینه‌ی این قرص‌ها را برای دختران زیر ۲۰ سال پرداخت می‌کنند.

وقتی یک مرد و زن مایل به رابطه‌ی جنسی هستند، باید پیش از آن در مورد شیوه پیش‌گیری یا استفاده از کاندوم گفتگو کنند.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی بازنویسی و ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ده مفهوم درباره‌ی عشق و رابطه‌ی جنسی در آلمان، وب‌سایت دویچه‌وله فارسی: جمعه ۱۵ ژانویه ٢٠۱٦ - ٢۵ دی ۱٣۹۴.


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت دویچه‌وله فارسی