جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ مرداد ۲۹, یکشنبه

اکرم، عمر

از: دانشنامه‌ی آریانا

عمر اکرم


فهرست مندرجات
چهره‌های هنری افغانستانموسیقی‌دانان افغانستان

عمر اکرم (به انگلیسی: Omar Akram) (زاده‌ی ۱۹٦۴ م -)، نوازنده و آهنگساز آمریکایی افغان‌تبار است که محبوبیت فراتر از مرزهای افغانستان دارد و توانست به‌عنوان نخستین افعان و اولین فارسی‌زبان جایزه گرمی را در سال ۲۰۱۳ برنده شود.


زندگی‌نامه
عمر اکرم

عمر اکرم، در ٢ آذر ۱۳۴۳ خورشدی (٢٣ نوامبر ۱۹٦۴ میلادی)، در یک خانواده‌ی دیپلمات افغان در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا زاده شد. مادر وی یک پزشک و پدرش از دیپلمات‌های کشور افغانستان در سازمان ملل متحد بود. وی، شش ساله بود که پیانو را نزد یکی از استادان موسیقی در پراگ، مرکز جمهوری چک آموخت. این استاد عمر را با آثار موسیقی‌دانان بزرگ جهان مثل، باخ، بتهوون، موتسارت چایکوفسکی و دیگر بزرگان موسیقی آشنا ساخت. او خود می‌گوید:

«من که پنج یا شش ساله بودم، در پراگ زندگی می‌کردم و بسیار شوخ و شیطان بودم. هر زمانی که مادرم موسیقی کلاسیک غربی که می‌گذاشت، من آرام می‌شدم. وقتی آن‌ها علاقه‌مندی مرا به موسیقی کلاسیک غربی دیدند، به این نظر رسیدند که اگر یک پیانو برای او بگیریم، شاید به‌طور کلی، سر به راه شود. از همین زمان بود که من آموختن پیانو را زیر نظر یک استاد چکی آغاز کردم.»

او اولین آهنگ (قطعه‌ی) خود را برای پیانو در دوازده یا سیزده سالگی ساخت. تا این زمان سبک کار او موسیقی کلاسیک غربی بود. پس از کودتای هفتم ثور ۱۳۵٧ در افغانستان، روابط دیپلماتیک افغانستان و کوبا آغاز شد و پدر او به این کشورشد. او می‌کوید:

    «حدود سیزده یا چهارده ساله بودم که پدر من در هاوانا سفیر شد و با خانواده به هاوانا رفتیم. کوبایی‌ها، یک فرهنگ خوب و موسیقی آفریقایی (آفریکن جاز) دارند. نواختن موسیقی لاتین را در آن‌جا فراگرفتم. در یک مهمانی که با پدرم نزد فیدل کاسترو رفته بودیم، چند دقیقه‌ای با او سخن گفتم. او به من گفت که به جاز کلوپ بروم. گفتم من سیزده سال دارم، شاید مرا در جاز کلوپ راه ندهند. گفت از اسم من استفاده کن و بگو که مرا فیدل کاسترو فرستاده است. پس از آن به جاز کلوپ آن‌ها رفتم و با گروه‌های مختلف پیانو می‌نواختم. موسیقی کوبایی، از همین زمان بر من تأثیر گذاشت و حتی اکنون هم تاثیر آن را در موسیقی‌های من می‌شنوید.»

مسافرت عمر با خانواده به کوبا صفحه‌ی دیگری از جهان موسیقی را بر روی او گشود. عمر اکرم چهارده ساله بود که اولین اثر هنری خود را ساخت. اولین آلبوم عمر اکرم به‌نام “Opal Fire” در سال ۲۰۰۲ از طرف شرکت معروف آمریکایی به‌نام رییل میوزیک (Real Music) به بازار عرضه شد که مورد توجه زیاد شنونده‌ها قرار گرفت. این آلبوم در آن‌سال در میان موسیقی آمریکا، مقام هفتم را گرفت.

عمر اکرم، پس از سال‌ها تلاش توانست بر بلندترین پله‌های موفقیت در موسیقی گام نهد. آلبوم پژواک عشق (Echoes of Love) او را که دکتر وسیلومانولاکیس تهیه کرده بود، در سال ۲۰۱۳، بزرگ‌ترین جایزه‌ی موسیقی «گرمی آوارد بهترین البوم» (Grammy Award for Best New Age Album) را به‌دست آورد. «جایزه گرمی» (Grammy Awards) تندیس طلایی دست‌ساز یک گرامافون و یکی از معتبرترین جایزه‌های موسیقی در جهان است. عمر اکرم می‌گوید: «افتخاراتم منسوب به افغانستان است».


آلبوم‌ها

...


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...