جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ بهمن ۸, یکشنبه

شناسنامه‌های الکترونیک افغانستان

از: بی‌بی‌سی

تلاش برای بی‌اعتبار کردن

قانون اساسی افغانستان


فهرست مندرجات

.



شناسنامه‌های الکترونیک افغانستان

نمونه‌ی شناسنامه‌های الکترونیک افغانستان

شناسنامه‌ی الکترونیکی افغانستان (به انگلیسی: Afghan Electronic National ID Card)، ارائه کارت ملی هوشمند، تبدیل شناسنامه‌های سنتی به الکترونیکی، ‌ارائه امضای دیجیتال، دیجیتالی‌شدن آرشیو اسناد و... از جمله کارهایی است که اداره‌ی ثبت‌احوال افغانستان برای نوین‌سازی فعالیت‌هایش انجام می‌دهد.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفته که برخی‌ها موافقت‌نامه‌ی سیاسی افغانستان را که منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد، بالاتر از قانون اساسی تلقی می‌کنند و یا با وجود این موافقت‌نامه لازم نمی‌بینند به قانون اساسی مراجعه کنند.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان با میانجی‌گری جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، دو نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی را امضا کردند و قدرت میان دو نامزد رقیب به‌صورت مساوی تقسیم شد.


تلاش برای بی‌اعتبار کردن قانون اساسی افغانستان

سرور دانش که در مراسم چهاردهمین سال تصویب قانون اساسی سخن می‌گفت افزود: کسانی در رسانه‌ها و یا محافل و مجالس به‌عنوان کارشناس و صاحب‌نظر بسیار بی‌محابا و بدون تامل مطرح می‌کنند که به‌خاطر فلان قضیه و یا فلان رویداد، قانون اساسی افغانستان اعتبار ندارد و از ارزش افتاده است. او این نوع برخورد را عوامانه و غیرمسئولانه خواند و گفت که چنین تلاشی راه را برای تک‌تازی‌ها و ایجاد وضعیت هرج و مرج و دامن‌زدن به اغراض سیاسی و قومی و حتی شخصی هموار می‌سازد.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفته تلاش برای بی‌اعتبار کردن قانون اساسی افغانستان غیرمسئولانه است و او افزود: «عده‌ای از افراطیون و تندروان قومی توزیع شناسنامه الکترونیکی را به گروگان گرفته‌اند»

دانش گفت که اشخاص و گروه‌هایی تعدیل قانون اساسی را مطرح می‌کنند. او گفت: «یکی طرفدار نظام فدرالی است و دیگری شبه‌فدرالی و سومی هم نظام پارلمانی و گروهی هم طرح‌های دیگری دارد.»

او گفت که با اصل تعدیل هیچ مخالفتی وجود ندارد و خود قانون اساسی آن‌را پذیرفته اما برای تعدیل هیچ گزینه‌ی دیگری غیر از آن‌چه در خود قانون اساسی برای تعدیل آن آمده قابل قبول نیست.

دانش قانون اساسی کنونی را قاعده‌ی بازی دانست و گفت که نمی‌توان در وسط بازی قاعده آن را تغییر داد و اذهان مردم را هم مشوش ساخت.

سرور دانش، دانش دامن زدن به تفرقه قومی را خطرناکتر از هر چیزی دیگر دانست

معاون رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که برای انجام کم‌ترین تعدیل در قانون اساسی راه برگزاری لویه‌جرگه خاص قانون اساسی است و اقدام به‌هر گزینه دیگر مانند طرح دولت موقت و طرح لویه‌جرگه عنعنوی و هر ساز و کار دیگر، اقدامی فرا قانونی و در حقیقت یک کودتای خزنده و نرم علیه قانون اساسی است.

او دامن‌زدن به تفرقه قومی را خطرناک‌تر از هر چیزی دیگر دانست و گفت که قانون اساسی تکثر قومی را به‌صورت رسمی پذیرفته است و از نگاه قانون اساسی هیچ گروهی با هر ادعایی بر گروه دیگر برتری ندارد و هیچ گروه یا قومی نمی‌تواند دیدگاه خاص خود را بر همگان تحمیل کند.[۱]


شناسنامه‌های الکترونیک افغانستان

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان گفته است که توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی زمانی آغاز می‌شود که رضایت و توافق تمام شهروندان افغانستان در مورد هویت ملی و چگونگی توزیع شناسنامه‌ها به‌دست آید.

عبدالله عبدالله، که طرفدار نظام پارلمانی است، گفته شناسنامه‌های جدید نباید باعث افتراق مردم افغانستان شود.

او روز دوشنبه ۱۸ جدی (دی)، در جلسه شورای وزیران افغانستان گفت که بحث‌های مهمی در این راستا در کشور جریان دارد و مهم‌ترین مسئله در توزیع شناسنامه‌ی الکترونیکی حفظ وحدت مردم افغانستان است که نباید بخشی از مردم خود را در آن نبینند.

عبدالله گفت: «هر تصمیمی در این زمینه باید نگرانی‌های مردم و بخش‌های مختلف جامعه را در نظر بگیرد و سبب وحدت و اتحاد بیش‌تر مردم شود و مردم از آن حمایت و پشتیبانی کنند».

عبدالله با اشاره به این موضوع که نباید شناسنامه جدید باعث ایجاد تفرقه در میان مردم افغانستان شود، گفت که در این شبانه‌روزها درباره جنبه‌های سیاسی حقوقی، قانونی و سیاسی آن بحث شده‌ است.

رئیس اجرایی افغانستان گفت با توجه به مشکلات زیادی که در شناسنامه‌های کنونی افغانستان وجود دارد، باید شناسنامه‌های جدید به‌عنوان هویت ملی سبب نزدیکی، وحدت و یکپارچگی مردم شود.

عبدالله گفت که آمادگی‌های لازم برای توزیع آن گرفته شده است و «تاخیر در روند توزیع شاسنامه‌های الکترونیکی در شرایط کنونی امر به‌جا و مطلوب است».

به اساس قانونی که پیش از این از سوی هر دو مجلس تایید و بعداً به توشیح رئیس‌جمهوری رسیده بود، در شناسنامه‌های الکترونیکی ملیت و قومیت در شناسنامه‌ها درج نمی‌شد اما بعداً رئیس‌جمهوری طی فرمان تقنینی دوباره در این قانون تغییر وارد کرد، فرمانی که به نفع طرفداران واژه «افغان» تلقی شد.

درج این دو کلمه در سال‌های اخیر تصویب قانون ثبت احوال افغانستان را با جنجال روبه‌رو کرده است. مخالفان می‌گویند این هویت به غیر پشتون‌ها قابل تعمیم نیست، ولی طرف‌داران آن استدلال می‌کنند که با نام‌گذاری کشور به «افغانستان» و تصویب مواد قانونی در این مورد، زمینه پذیرش آن به‌عنوان «هویت ملی» فراهم شده است.

گفته شده این شناسنامه‌ها الکترونیکی به شفافیت در برگزاری انتخابات و مشخص شدن شمار دقیق جمعیت افغانستان نیز کمک خواهد کرد.[٢]

عبدالله در جلسه شورای وزیران گفت که این شناسنامه نباید باعث شود که برخی از مردم افغانستان خود را در آن نبینند.

با این حال، سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان صدور شناسامه الکترونیک را برنامه بزرگ ملی دانست که همه افراد ملت بی‌صبرانه در انتظار توزیع آن هستند.

او مدعی شد که این برنامه مهم ملی را عده‌ای از افراطیون و تندروان قومی به گروگان گرفته‌اند. برخی از مسایلی که در پیرامون این شناسنامه مطرح شده، مربوط به قانون اساسی است و نه قانون ثبت احوال نفوس.

به گفته او همه نمادهای هویت ملی به‌شمول دین، قومیت، زبان، نام کشور، بیرق و سرود ملی و غیره همگی در قانون اساسی تنظیم شده‌ است و هرکسی که طرح و یا پیشنهاد دیگری دارد باید در هنگام تعدیل قانون اساسی آن‌را مطرح کند و نه این که مانع توزیع شناسنامه الکترونیک شود.

دانش گفت که هیچ قانونی در دنیا وجود ندارد که قناعت همگی در مورد آن فراهم آید و همه در مورد آن اجماع داشته باشند.[٣]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- دانش: تلاش برای بی‌اعتبار کردن قانون اساسی افغانستان غیرمسئولانه است، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: سه‌شنبه ۹ ژانویه ٢٠۱۸ - ۱۹ دی ۱٣۹٦
[٢]- عبدالله: مردم راضی نباشند، شناسنامه‌ها توزیع نمی‌شود، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: دوشنبه ۸ ژانویه ٢٠۱۸ - ۱۸ دی ۱٣۹٦
[٣]- دانش: تلاش برای بی‌اعتبار کردن قانون اساسی افغانستان غیرمسئولانه است، پیشین


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت بی‌بی‌سی