جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ بهمن ۸, یکشنبه

هشدار زلمی خلیل‌زاد به عطامحمد نور

گزارش از: باعث حیات

هشدار زلمی خلیل‌زاد به عطامحمد نور


فهرست مندرجات

.



هشدار زلمی خلیل‌زاد به عطامحمد نور

هشدار زلمی خلیل‌زاد به عطامحمد نور: «صبر و حوصله حکومت و شریکان خارجی افغانستان در برابر وی زیاد نخواهد بود و جهانیان اجازه دوام تنش‌ها را نمی‌دهند.»

زلمی خلیل‌زاد زاده‌ی مزار شریف افغانستان و از پدر پشتون و مادر تاجیک است. او اولین آمریکایی افغان‌تبار بود که در پله‌های قدرت آمریکا به قلب دستگاه حاکمه آن‌کشور راه یافت و پس از حملات ۱۱ سپتامبر و سقوط رژیم طالبان مهم‌ترین چهره دولت آمریکا در سیاست‌های آن‌کشور در ارتباط با افغانستان شد و به‌عنوان فرستاده ویژه‌ی آمریکا در افغانستان خدمت کرد. وی موضع سختی در قبال بقایای جنبش طالبان در افغانستان اتخاذ نمود و در آخرین سمت خود به‌عنوان سفیر آمریکا در افغانستان نقشی کلیدی در تحکیم دولت حامد کرزی بازی کرد. سپس، خلیل‌زاد در ۲۱ جون ۲۰۰۵ کارش را به‌عنوان سفیر آمریکا در عراق آغاز کرد و در ۱۲ فبروری ۲۰۰۷، کاخ سفید وی را به‌عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد تعیین نمود. وی بالاترین مقام مسلمان در دولت جورج دبلیو بوش بود.

زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان به عطامحمد نور هشدار می‌دهد که صبر و حوصله حکومت و شریکان خارجی افغانستان در برابر وی زیاد نخواهد بود و جهانیان اجازه دوام تنش‌ها را نمی‌دهند.

سفیر پیشین امریکا در افغانستان و عراق و هم‌حزبی دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا در گفتگو با آریانانیوز اظهار نمود که با رییس‌جمهور و عطامحمد نور برای حل تنش‌ها جداگانه می‌بیند.

خلیل‌زاد گفت: «صبر و حوصله هم از خود اندازه دارد. کاری نکنند که غلط حساب کنند. سیاسیون درست حساب نکرده‌اند. بعضی اوقات دو و دو نزد آنان هشت و یا دوازده شده است. بر اساس احساسات و غرور شخصی فیصله می‌کنیم و نه به اساس حسابی که دو و دو چهار می‌شود.»

به باور خلیل‌زاد هم‌پیمانان خارجی افغانستان و حکومت صبر و حوصله زیاد در برابر دوام مخالفت آقای نور با حکومت را ندارند و از دید او اجازه هم برای گسترده‌شدن بازی‌های خورد و کوچک و بدون محاسبه را نمی‌دهند.

وی تصریح نمود: «فکر نکنم که آقای نور این کار را بکند. او آدم هوشیار است. اشتباه خواهد بود که با نیروهای بین‌المللی مقابله کند. فکر نکنم که ضرورت شود که نیروهای جهانی فیصله رییس‌جمهور را به زور بالای نور بقبولانند. باید در چهارچوب قانون حل شود. هرچه زودتر بهتر.»

در عین حال، خلیل‌زاد در واکنش به پشتیبانی ژنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس کندهار و برخی مقام‌های دولتی از عطامحمد نور بیان کرد که جهان در این مورد بی‌طرف نخواهد ماند و نباید سیاسیون محاسبه غلط کنند.

او اضافه کرد: «غلط حساب نکنند که این مسله به مدت طولانی دوام کرده می‌تواند. این کار دروازه را به بازی‌های دیگر باز می‌کند. برخی‌ها از این مشکل همین حالا برای منافع شخصی و حزبی استفاده می‌کنند. مشکلی که در کندهار است، اگر تشویق شوند و ملوک‌الطوایفی بسازند قابل قبول نیست. جهان بی‌طرف نخواهد بود.»

عطامحمد نور کنار رفتن‌اش از ولایت بلخ را وابسته به پذیرفته‌شدن خواست‌های جمعیت اسلامی از سوی ارگ ساخته است؛ اما کاخ سفید گفته است که تنش‌های سیاسی در افغانستان باید به گونه‌ی مسالمت‌آمیز در چهارچوب قانون حل شود.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- باعث حیات، هشدار زلمی خلیل‌زاد به عطامحمد نور، وب‌سایت آریانانیوز: جمعه ۲٦ ژانویه ٢٠۱۸ - ٦ بهمن ۱٣۹٦


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت آریانانیوز (Ariana News)