جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ بهمن ۸, یکشنبه

۱۲ جنگاور

از: دانشنامه‌ی آریانا

۱۲ جنگاور


فهرست مندرجات
سینمافیلم‌های سینمایی

۱۲ جنگاور (به انگلیسی: 12 Strong)، فیلم سینمایی هالیوود (Hollywood) با بازی کریس همسورث (Chris Hemsworth) و نوید نگهبان درباره حکایت ماموریت نخستین نیروهای ویژه آمریکا در افغانستان بعد از رویداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است. این فیلم، که روز جمعه ۱۹ ژانویه ۲۰۱۸ (۲۹ دی ۱۳۹٦) در سینماهای آمریکا اکران شد، روایتگر جنگ‌های جبهه شمال تحت حمایت نیروهای ویژه‌ی آمریکا برضد طالبان است و براساس رویدادهای واقعی و با تمرکز بر نقش نیروهای ویژه‌ی آمریکا و ژنرال عبدالرشید دوستم ساخته شده است.

فیلم «۱۲ جنگاور» با بازی کریس همسورث و نوید نگهبان درباره حکایت ماموریت نخستین نیروهای ویژه آمریکا در افغانستان بعد از رویداد ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱

نام این فیلم اشاره به ۱۲ سرباز آمریکایی دارد که پس از حادثه ۱۱ سپتامبر از طریق مرز ازبکستان وارد افغانستان شدند و به همراه جنگجویان اوزبک وارد درگیری‌های کشور گردیدند. به نقل از رسانه‌های آمریکایی، این فیلم هم‌چنان نزاع‌های داخلی بین جنگ‌سالاران افغان را بر سر محدوده‌ی قلمرو به نمایش می‌کشد. مدت زمان این فیلم ۱۳۰ دقیقه است و هزینه ساخت آن بالغ بر ۳۵ میلیون دلار می‌باشد.


دید کلی

فیلم «۱۲ جنگاور»، بر اساس داستان کتاب «سربازان اسب‌سوار» ایجاد شده که در آن داستان یک تیم از مأموران سازمان استخباراتی آمریکا به همراه نیروهای ویژه‌ این کشور را به نمایش می‌کشد که پس از حملات ۱۱ سپتامبر، برای نبرد با طالبان و القاعده به افغانستان می‌آیند.

زمانی‌که این نیروها به مناطق کوهستانی صعب‌العبور در افغانستان می‌رسند، میچ نلسون (با بازی کریس همسورث) که رهبری این تیم را بر عهده دارد، باید ژنرال عبدالرشید دوستم (با بازی نوید نگهبان)، یکی از فرماندهان جبهه شمال را راضی کند تا در این نبرد به آن‌ها کمک کند.

این متحدان جدید با دشمنی روبه‌رو می‌شوند که شمار آنان بیش‌تر است، به مراتب مجهزتر هستند و کسی را نیز اسیر نمی‌گیرند.

نوید نگهبان، بازیگر نقش دوستم در فیلم «۱۲ جنگاور»

فیلم «۱۲ جنگاور» فراز و نشیب‌های رابطه‌ی بین میچ نلسون و ژنرال دوستم را به نمایش می‌کشد که در یکی از موارد ژنرال دوستم با انتقاد از فرمانده تیم ویژه‌ی آمریکایی می‌گوید که او بیش‌تر مانند یک سرباز فکر و عمل می‌کند تا یک سلحشور.

نوید نگهبان، بازیگر شناخته‌شده‌ی ایرانی هالیوود، درباره‌ی این فیلم گفت: «این نخستین فیلمی است که واقعاً شجاعت، جسارت و دلیری مردم افغانستان را نشان می‌دهد».

او با اشاره به گفت‌و‌گویش با چند سربازی که در این ماموریت شرکت کرده بودند، گفت: «این سربازان برایم گفتند که بدون حمایت دوستم و جنگجویان اسب‌سوارش اصلاً ممکن نبود که در آن نبرد پیروز شوند».

سعید تغماوی، بازیگر فرانسوی، در این فیلم نقش یک فرمانده طالبان را بازی کرده که یک زن را به دلیل کتاب خواندن پیش دو دخترش به قتل می‌رساند.

این فیلم در نیومکزیکو در جنوب آمریکا ساخته شده و نکته چشمگیر آن مناظر خشک و کوهستانی فیلم است که به افغانستان شباهت دارد.

“I don’t have a soldier in my army. Not one. They are warriors. Stop being a soldier.”


بازیگران

کریس همسورث (Christopher Hemsworth)، یک بازیگر استرالیایی است که در ۱۱ اوت ۱۹۸۳ میلادی، در ملبورن، پایتخت ایالت ویکتوریا، اولین پایتخت کشور استرالیا قبل از شهر کانبرا و مهم‌ترین شهر فرهنگی این کشور زاده شده است. او جوان‌تر از برادرش لوک همسورث و برادر بزرگ لیام همسورث است و هر دو برادرش نیز بازیگر هستند. وی برای ایفای نقش شخصیت ثور در دنیای سینمایی «مارول شامل ثور»، «ثور: دنیای تاریک»، «ثور: راگناروک» و «انتقام‌جویان» و هم‌چنین فیلم‌هایی نظیر «پیشتازان فضا»، «گریز بی‌نقص»، «کلبه‌ای در جنگل»، «سفیدبرفی و شکارچی»، «سحرگاه سرخ» و «شتاب» شناخته شده است. کریس همسورث در فیلم «۱۲ جنگاور» نقش میچ نلسون، فرمانده تیم ویژه‌ی آمریکایی را بازی کرده است.

نوید نگهبان (Navid Negahban)، بازیگر ایرانی هالیوود، در ۲ ژوئن ۱۹۶۸ ‏میلادی (۱۲ خرداد ۱۳۴۷ خورشیدی) در مشهد به دنیا آمده است. اشتیاق وی به بازیگری او را به مدت هشت سال در آلمان، به گذراندن دوره‌ی مهارت‌های نمایشی مشغول نگه‌داشت و پس از آن نیز به آمریکا سفر کرد و در آن‌جا با بازی در طیف گسترده‌ای از نقش‌های تلویزیونی، فیلم و تئاتر، پایه‌های حرفه‌ای خود را در زمینه بازیگری محکم‌تر کرد. او در فیلم «۱۲ جنگاور» نقش ژنرال عبدالرشید دوستم را بر عهده دارد.

سعید تغماوی (Saïd Taghmaoui)، در ۱۹ ژوئیه ۱۹۷۳، در یک خانواده مهاجر مراکشی در فرانسه به دنیا آمده و یک بازیگر سینما، هنرپیشه، و بوکسور اهل فرانسه است، که شهروندی فرانسه و آمریکا را دارد. از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به «نقطه برتری»، «جی.آی. جو: ظهور کبرا»، «نفرت»، «بادبادک‌باز»، «کونان بربر»، «قلب من هاکبی» و «زن شگفت‌انگیز» اشاره کرد. او در فیلم «۱۲ جنگاور» نقش یک فرمانده طالبان را بازی کرده است.


نمایش قدرت آمریکا

مجله‌ی ورایتی درباره‌ی «۱۲ جنگاور» نوشته که این یک فیلم جنگی است که می‌خواهد به تماشاچی حسی بدهد که آمریکا «قدرت شکست‌ناپذیری است».

در این مجله هم‌چنین آمده که این فیلم بر اساس یک باور کهنه‌ ساخته شده که «اگر طالبان و القاعده در افغانستان شکست بخورند، دیگر حملات مشابه ۱۱ سپتامبر در آمریکا رخ نمی‌دهد؛ اتفاقی که رخ نداد اما دلیلی اصلیش واقعاً همین بوده است؟»

از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان ۱۶ سال می‌گذرد و جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا خوانده شده؛ در حالی‌که ژنرال نیکلسون، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان سال گذشته در کنگره آمریکا گفت که این جنگ به «بن‌بست» رسیده است.


عبدالرشید دوستم، جنایتکار جنگی یا جنگ‌سالار قهرمان؟

ژنرال عبدالرشید دوستم اکنون سمت معاون اول رییس‌جمهوری افغانستان را بر عهده دارد و از یک‌سال به این‌سو در ترکیه به‌سر می‌برد. فرزند ارشد و رئیس دفتر دوستم برای شرکت در نخستین نمایش این فیلم به آمریکا سفر کرده‌اند. اما عبدالرشید دوستم کیست؟

ژنرال دوستم در هنگام کمپین انتخاباتی در سال ۲۰۰۴ میلادی

ژنرال عبدالرشید دوستم، از چهره‌های تاثیرگذار و بحث‌برانگیز در سیاست چهار دهه گذشته افغانستان است. نقش‌آفرینی او در عرصه سیاسی عمدتاً پس از شورش علیه حکومت نجیب‌الله در زمستان ۱۳۷۰ و تاسیس حزب جنبش ملی اسلامی در بهار ۱۳۷۱ آغاز شد. او و حزبش در صف‌بندی‌ها و ائتلاف‌سازی‌های دهه هفتاد خورشیدی مانند سایر گروه‌های دیگر، چندبار تغییر موضع داد و از طرف‌های اصلی درگیری جنگ‌های داخلی در آن‌ سال‌ها بود، که به کشتار حدود ۶۵ هزار نفر شهروند کابل و ویرانی کامل پایتخت کشور انجامید.

حکومت وحدت ملی، در عقرب ۱۳۹۵، پرونده جنایات جنگی ژنرال عبدالرشید دوستم را به دادگاه بین‌المللی در لاهه (International Criminal Court) فرستاد. در همان‌سال، که قرار بود ژنرال دوستم به واشنگتن و نیویورک برود و در جلسه عمومی سازمان ملل متحد در مورد تجارت تریاک سخنرانی نماید، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی افشا کرد که دولت آمریکا به دلیل متهم‌بودن ژنرال دوستم به جنایت جنگی، به وی اجازه ورود به این کشور را نداده است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠ ۲۱ ۲۲ ۲۳ ۲۴ ۲۵ ۲۶]

رده‌ها │ ...