جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ بهمن ۱۰, سه‌شنبه

هتل اینترکانتینانتال کابل

از: دانشنامه‌ی آریانا

هتل اینترکانتینانتال کابل


فهرست مندرجات
کابلهتل‌های کابل

هتل اینترکانتینانتال کابل (به انگلیسی: Hotel Inter-Continental Kabul)، که به‌نام «انتر-کن» نیز شناخته می‌شود، هتل ۵ ستاره‌ای در باغ بالای شهر کابل پایتخت افغانستان واقع است. این هتل که در سال ۱۳۴۸ و در دوران پادشاهی محمدظاهر شاه در کابل گشایش یافت، نخستین هتل لوکس بین‌المللی در کابل است و بیش‌تر مهمانان این هتل افراد خارجی می‌باشند. این هتل با داشتن ۲۰۰ اتاق، با امکانات مجهز، رستوران لوکس، سالن ورزشی و استخر شنا، یکی از مهم‌ترین هتل‌های کابل به‌شمار می‌آید.

هتل اینترکانتینانتال کابل


موقعیت جغرافیایی

هتل اینترکانتینانتال کابل، یکی از هتل‌های پنج ستاره تراز نخست پایتخت با کاربری تجاری و دیپلماتیک است که با مختصات جغرافیایی ۳۴°۳۲′۱۳″ شمالی ٦۹°۰۷′۳۱″ شرقی، در باغ بالا در محله‌ی کارته‌ی پروان موقعیت دارد.


پیشینه‌ی تاریخی

ساخت هتل اینترکانتینانتال کابل، در ۱۹ فروردین (۱۹ حمل) ۱۳۴٦ خورشیدی آغاز شد و در ۱۸ شهریور (۱۸ سنبله) ۱۳۴۸ خورشیدی (۹ سپتامبر ۱۹٦۹ میلادی) به بهره‌وری رسید. این هتل را گروه هتل‌های اینترکنتیننتال با همکاری شرکت‌های بریتانیایی Taylor Woodrow و Paton Pitt و شرکت‌های محلی افعان احداث کرد.

لوح یادبود گشایش هتل اینترکانتیننتال کابل در دوران پادشاهی محمدظاهر شاه

در سالنامه‌ی ۱۳۴۸ آمده: «هتل بین‌المللی اینترکانتینانتال کابل، با تلاوت قرآن و برافراشتن پرچم شاهی افغانستان، در ۱۸ سنبله، ساعت ۷ بعد از ظهر توسط نوراحمد اعتمادی، صدراعظم افغانستان گشایش یافت.»

در طول جنگ‌‌های داخلی در دهه ۱۹۹۰، این هتل توسط نیروهای شبه‌نظامی احمدشاه مسعود تصرف شد و به‌دلیل جنگ‌های خیابانی خسارات فراوان دید؛ چنان‌که در سال ۱۹۹۶، به‌علت آسیب حمله‌ی موشکی تنها ۸۵ اتاق از جمله ۲۰۰ اتاق این هتل مورد بهره‌برداری بود. در طی حمله‌ی ایالات متحده آمریکا به افغانستان، در سال ۲۰۰۱، این هتل که تنها هتل بزرگ در آن‌زمان در پایتخت بود، مورد استفاده‌ گسترده‌ی خبرنگاران غربی قرار گرفت. با این حال، تا سال ۲۰۰۳، این هتل بازسازی نشد. در فوریه ۲۰۰۳، یک مأمور اطلاعاتی بریتانیایی به‌‌نام کلین بری (Colin Berry) که در بازسازی موشک‌های سطح‌به‌هوا و سایر عملیات‌های مخفی دخیل بود، در یک نبرد ماجراجویانه‌ی مسلحانه در این هتل شرکت داشت، که در نتیجه‌ی آن دو افغان کشته شدند.

سپس، هتل اینترکانتیننتال کابل با هزینه‌ی ۲۵ میلیون دلار توسط یک شرکت دوبی بازسازی شد.


امکانات



نگارخانه



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...